2024. május 16. - Mózes, Botond

Ombudsman: Legyenek nyilvánosak a frakciószabályzatok

A frakciószabályzatokat közérdekből nyilvános adatként tegyék közzé az Országgyűlés honlapján, és kezdeményezzék a házszabály olyan kiegészítését, amely a közzétételi kötelezettséget a későbbiekben is előírja – ezt az ajánlást küldte meg az adatvéde
2008. április 14. hétfő 13:50 - Hírextra
A frakciók belső szabályzatainak nyilvánosságáról szóló ajánlás egy állampolgári beadvány nyomán indított vizsgálat eredményként megállapítja: nem rendelkezik jogszabály a magyar Országgyűlés képviselőcsoportjainak belső szabályzatairól. Ilyen szabályzat készítésére a frakciók nem kötelesek, mégis törvényszerű, hogy a frakciók a munkájuk összehangolására és a frakciófegyelem biztosítására belső normát alkotnak. A frakciószabályzatok a képviselőcsoportok belső döntéshozatali rendjét, a frakciótagok jogait, kötelességeit határozzák meg, olyan pártnormák, amelyek a frakciók hatékony működését hivatottak elősegíteni.

A pártok a magyar Alkotmány szerint is a közakarat kialakításának eszközei, a politikai üzem fontos intézményei, és központi szerepet játszanak az ország fejlődési irányainak meghatározásában. Ezért egy demokratikus társadalomban nem vonhatják ki magukat teljesen a nyilvános ellenőrzés követelménye alól.

A pártfrakciók a parlamentbe jutott pártok szervezetei, jogi értelemben nem tekinthetők állami feladatot ellátó szerveknek. A frakciószabályzat ezért az adatvédelmi törvény szerint nem minősül közérdekű adatnak. Az ombudsman ajánlása ugyanakkor hangsúlyozza, hogy mivel e szabályzatok a frakciók működését meghatározó alapdokumentumok, nyilvánosságuk segítheti a pártok reális megítélését, valóságos politikai szerepük megértését, a parlament és a pártok iránti társadalmi bizalom erősítését. A frakciószabályzatok nyilvánosságához tehát közérdek fűződik.

2004-ben az adatvédelmi törvény a "közérdekből nyilvános adat" fogalmának bevezetésével lehetőséget teremtett arra, hogy a nyilvánosság követelménye az állami szerveken túlra is kiterjeszthető legyen. A közérdekből nyilvános adatok körének meghatározása, e kör bővítése a jogalkotó belátásán múlik. Elsősorban azon a felismerésen, hogy a nyilvánosság kiterjesztésével csökkenthető az állampolgárok kiszolgáltatottsága, a korrupció veszélye, a környezetrombolás, és javítható a közbizalom. Nincs akadálya természetesen annak sem, hogy a közszférán kívüli szervek – a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályok betartása mellett - jogszabályi kötelezettség hiányában is közzétegyék a tevékenységükkel kapcsolatos adatok széles körét – állapítja meg az ombudsman ajánlása, amelynek teljes szövege az adatvédelmi biztos honlapján olvasható. (http://abiwehb.obh.hu/abi/index.php?menu=aktualis)

Budapest, 2008. április 14.
az adatvédelmi biztos jogkörében eljárva:
Dr. Szabó Máté
az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
Kiadó: Országgyűlési Biztos Hivatala
Forrás: MTI-OS
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását