2024. április 19. - Emma

Hibrid-mozdony

A lejtőn leguruló vasúti járművek fékezéskor keletkező energiát tárolja, az emelkedőre felkapaszkodáshoz szükséges többletként a General Electric GE 2010 számú kísérleti dízelelektromos hibrid-mozdonya. A speciális akkumulátorral ellátott jármű a próbauta
2008. március 10. hétfő 09:34 - Hírextra

A fékezési energia ilyetén felhasználása, szaknyelven a rekuperáció a villamos-mozdonyoknál és közúti villamosainknál is mindennapos módszer. A fékezéskor a jármű tömeg-erejével a villanymotorokat forgattatják meg a lelassításhoz, mire azok generátorként áramot termelnek. Annak tárolásáról azonban itt nem kell gondoskodni, mert az áramot az áramszedőn és a felsővezetéken át visszavezethetik az ellátó áramhálózatba. Ha aztán szükség van rá (indításkor és emelkedőn kapaszkodáskor) a vezető magasabb fokozatba kapcsolva, ismét a hálózatból veheti le a villanymotorok hajtásához ilyenkor szükséges többlet-energiát.

A dízel-elektromos mozdonyok esetében a kerekeket forgató elektromotorok a szükséges áramot a dízelmotorjuk hajtotta áramfejlesztőktől kapják. Ha a fékezéskori rekuperációs energiájukat az elektromotorok emelkedőn kapaszkodására akarják felhasználni, a manőver során keletkező többletet tárolni kell. Erre a dízelmotor önmaga alkalmatlan, az energia tárolásához külön akkumulátorra van szükség. Nem akármilyenre, hiszen indításkor, gyorsításkor, kapaszkodáskor másodpercek alatt lehet szükség akkora többlet-teljesítményre, amit csak különleges akkumulátorokból lehet kivenni.

Ha sikerül ilyet kialakítani, jelentősen csökkenthető a dízelmotorok fogyasztása és károsanyag-kibocsátása is. Az Egyesült Államokban különösen fontos ez, mert ott a még fejletlen vidékeken (például felszíni bányák körzetében) felsővezetékek hiányában a hatalmas teher-szerelvényeket zömmel dízelelektromos hibrid-mozdonyok továbbítják. S mert az akku-gyártók nem ajánlottak ilyen telepet a GE-nek, az óriásvállalat kísérleti üzemében a mérnökeik alkottak meg egyet. A féltonnás, 20 cellás akku-óriásban olvasztott só és magnézium-klorid speciális oldatában tárolódik a fékezéskori rekuperációs energia. Ebből a különleges, gyors áramkivételt biztosító tároló-akkuból adott esetben pillanatok alatt kivehető akár kétezer lóerőnyi többlet-energia.

Az új, száztonnás mozdonyból és akkus tenderéből (szerkocsijából) álló, GE 2010 számú vontató-mozdonyt lassan egy éve használják folyamatosan próbautakra, bemérésekre és ellenőrzésre. A száma nem véletlen, mert a GE ezzel is jelzi, hogy a kísérletek sikeres befejezése után, 2010-től már megkezdhetik a különleges, környezet- és költségkímélő mozdony használatát, akár a legvadabb Wild-West vonalakon is.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását