2024. április 20. - Tivadar

A kormánybiztos az emberi jogokról

Október 18-án rendezték meg a Fenntartható fejlődés: a XX. század globális kihívása című vitasorozat hetedik tanácskozását a Magyar Tudományos Akadémián. Az előadók között ott volt Kondorosi Ferenc kormánybiztos is, aki a fenntartható fejlődés és a global
2007. október 20. szombat 17:31 - Mohai Szilvia
Kondorosi Ferenc egy hosszabb munkájából szemezgetve tartotta meg előadását. Nem akarta a hallgatóságot leterhelni a mintegy huszonnégy oldalas munkával, így inkább összefoglalta a leglényegesebb dolgokat. A beszéd előtt azonban visszautalt az előtte előadó munkájára, azaz a munkáját kísérő szemléltetésre: a diavetítésre. A kormánybiztos szerint a jogászok nem értenek az ilyesmihez, így a hallgatóságnak meg kell elégednie az ő személyével; színes képek nem lesznek.

A fenntartható fejlődés a középpontban

Azzal kezdeném, hogy én egy konzervatív jogász vagyok, így vetíteni nem fogok; mi csak dumálni tudunk, az elektronikához nem értünk. - exkuzálta magát a kormánybiztos, majd folytatta - A fenntartható fejlődés fogalmának vizsgálata és gazdasági, társadalmi, politikai programmá való formálása méltán került a nemzetközi erőfeszítések középpontjába. Örvendetes, hogy a fenntartható fejlődés mint igény, követelmény vagy néha még csak hivatkozás megjelent a hazai közéletben és egyre inkább a jogi gondolkodásban is. Azt mi, jogászok sem tagadjuk, hogy a fenntarthatóság és a fenntartható fejlődés fogalma a szakirodalomban a környezetvédelmi szempontok előtérbe kerülésével párhuzamosan jelent meg. A nemzetközi kapcsolatok egyik meghatározó fogalmává akkor vált, amikor az ENSZ közgyűlése által létrehozott Környezet és Fejlődés Világbizottsága 1987-ben a Közös jövőnk című, mindenki által jól ismert jelentésben felvázolta a gazdasági növekedés új korszakának azon lehetőségeit, melyek a gazdasági növekedéssel egyidejűleg megőrzik a természeti erőforrásokat, és megoldást hoznak a szegénység leküzdésére. A fenntartható fejlődés számunkra, a közjoggal foglalkozó szakértők számára tehát ennyit jelent: kielégíteni a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetnénk a jövő nemzedékek esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket.

Kondorosi Ferenc
1954. május 25-én született Zalaegerszegen. 1977-ben Pécsett a Janus Pannonius Tudományegyetemen szerzett diplomát az Állam- és Jogtudományi Karon. 1997-ben Ph.D. minősítést szerzett, 2004-ben habilitált doktor lett. 1990-től 1997-ig az Alkotmánybíróság főtanácsosa, majd egy évig az Igazságügyi Minisztérium helyettes államtitkára. 1998-tól 2000-ig a Veszprémi Egyetemen docens. 2004. december 2-től az Igazságügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára, 2006-tól 2007 októberéig államtitkára. 2007. október 1-től az Új rend kormányzati program összehangolásáért felelős kormánybiztos. (Forrás: magyarorszag.hu)
A fenntartható fejlődés számunkra értelmezhető tartalmával kapcsolatban megjegyezném - ezt mindig hozzáteszem, mert ugye a bevezetőben gazdasági, szociális és környezetvédelmi szempontokról volt szó -, hogy én jogászként azt szeretném kiharcolni, hogy a nemzetközi emberi jogi megközelítések is teret nyerjenek. Ezt a három szempontot - gazdasági, szociális és környezeti - együttesen, kölcsönhatásaik figyelembe vételével kell mérlegelni a különböző fejlesztési programok kidolgozása során. Ez holisztikus szemléletet igényel, amely kevés gondolkodásmód sajátja - pontosabban a politikai programokra gondolok. A fenntartható fejlődés egyik célja a szegénység leküzdése, a szociális jólét biztosítása a jelen és a jövő nemzedékei számára; tehát fenntartható gazdasági fejlődés és szociális jólét biztosítása nélkül elképzelhetetlen a progresszió.

A globalizáció hátráltat

Ezzel ellentétes az én álláspontom szerint a globalizáció folyamata; a liberális versenyben az úgynevezett szabadpiaci modell, az állami szerepvállalás háttérbe szorítása jellemzi; az állami szabályozás kiiktatása mellett az egyéni érvényesülésről való gondoskodást és az erős piaci versenyt helyezi előtérbe. Történelmileg ez a modell az angolszász országokban fejlődött ki, ma leginkább az Amerikai Egyesült Államokban érvényesül. A globalizáció meghatározó vonása a tőke korlátlan áramlása, ezért a szabadpiaci modell megjelenésének kedvez. Az állami szabályozás, a társadalmi kohézió erősödését szolgáló intézményrendszerek a tőke érdekeit korlátozzák, amit a tőke azzal „büntet”, hogy kivonul ezekről a területekről, és a gyorsabb megtérüléssel és nagyobb haszonnal kecsegtető szabadpiacok felé vonul. Ez pedig alapvetően az európai szociális államhoz vezető folyamat. Azonban a mai társadalmi viszonyok között már elképzelhetetlen és elfogadhatatlan lenne a szociális állam lebontása, és a szabadpiaci verseny korlátlan uralmának helyreállítása. Ez nem csak súlyos, kezelhetetlen mértékű társadalmi feszültségekkel járna, hanem gazdaságilag is ellentmondásos helyzetet eredményezne. Könnyen belátható, hogy ha az állam a versenyképesség erősítése érdekében csökkenti kiadásait például az oktatás terén, akkor ez hosszabb távon a munkaerő minőségi színvonalának csökkenése által épp az ellenkező hatást válthatja ki, tehát a versenyképesség gyengülhet - tette hozzá Kondorosi Ferenc.

Ez is mutatja, hogy a piacgazdaság nem rendelkezik megfelelő szabályzással, hiszen bizonyos „áruk” előállítását és felhasználását nem lehet a piaci mechanizmusra bízni. Ilyen „áru” álláspontom szerint a munkaerő is. Előállításához népesedéspolitika, az oktatás, az egészségügy területén jelentős állami szerepvállalás szükséges, ami tetemes kiadásokat követel. Ugyanígy állami szerepvállalás kell a hosszú távú szempontok, a jövő generáció érdekeinek érvényesítéséhez, például a környezetvédelem területén. A fenntartható gazdasági fejlődés is megköveteli a társadalmi és a környezetvédelmi szempontok egyenrangú kezelését, amire a profitorientált verseny önmagában, állami beavatkozás nélkül nem képes. A globalizáció realitásának és a fenntartható fejlődés követelményeinek hatására hosszútávon két modell, a versenyállam és a jóléti állam konvergenciája diagnosztizálható.

Egymásra utalt nemzetek

Európában felül kell vizsgálni az ellátórendszereket, de azokat nem lebontani, hanem racionalizálni kell. Meg kell szüntetni a szociális ellátás területén azokat az elemeket, amelyek teljesítmény-visszafogó hatásúak; ösztönözni kell az öngondoskodás formáit, beleértve a társadalmi szervezetek szerepvállalását is. Tehát a társadalmi szolidaritás tekintetében egyensúlyt kell teremteni, és tudatosítani kell az egyéni felelősségvállalás fontosságát is.

A globalizáció a társadalmi folyamatokat illetően azt eredményezi, hogy a globalizálódó világban növekszik az államok, a nemzetek egymásrautaltsága, a világ egyes országaiban zajló folyamatok sem állnak meg az államhatároknál, hanem a világ más országaiban is észlelhető következményekkel járnak. Ezzel kapcsolatban fogalmazódik meg a globális kormányzás gondolata és igénye, a nemzetközi szervezetek, különösen az ENSZ és szakosított intézményei, a nemzetközi pénzügyi szervezetek szerepének erősítése, és új alapokra helyezése.

Változik a nemzetközi jog

Emberi jogok
Az emberi jogok olyan jogok, amelyeket minden valódi demokratikus államnak alkotmányosan biztosítania kell az összes joghatósága alatt tartózkodó személynek, tekintet nélkül az illető állampolgárságára. Fajtái: Kollektív szabadságjogok: A kollektív szabadságjogokat a polgárok valamely közössége gyakorolhatja. Sem az államnak, sem másnak nem áll jogában megakadályozni a különböző célokkal létrehozott közösségek létezését és működését, illetve a polgárok kapcsolatba kerülését az adott közösségekkel. Személyi szabadságjogok: Ahogy azt a Magyar Köztársaság Alkotmánya XII. fejezetében (Alapvető jogok és kötelességek) kimondja, minden embernek veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz, és ettől senkit nem lehet önkényesen megfosztani. Gazdasági, szociális és kulturális jogok: Ez a jogcsoport olyan társadalmi igények hatására jött létre, amelyek az államtól kifejezetten előre tervezett pozitív cselekvést kívánnak meg. Ezek vállalásával az állam a társadalmi feszültségek csökkentése érdekében a különböző mozgalmak, a szakszervezetek és az egyházak követeléseinek tett eleget. Polgárok részvételi jogai: A részvételi jogok biztosítják az állampolgár számára az állami-társadalmi élet befolyásolásának lehetőségét, és értelemszerűen többnyire csak az adott állam állampolgárait illetik meg. (Forrás: hu.wikipedia.org)
A globalizáció hatására az államok közti kapcsolatok egyre intenzívebbé válnak, s ennek következtében a nemzetközi jog is jelentős fejlődésen megy keresztül. A szuverén államok továbbra is a nemzetközi jog elsődleges alanyai maradnak, azonban az államok közti egyre szerteágazóbb kapcsolatok szervezésére már a tizenkilencedik század végétől kezdve különböző nemzetközi szervezetek jöttek létre, amelyek egyre jelentősebb súllyal vesznek részt a nemzetközi kapcsolatokban. A globalizáció következménye a nemzetközi jogban az átalakuló szuverenitás a belső ügyekben birtokolt teljhatalommal szemben, amit a nemzetközi kötelességvállalások egyre inkább korlátoznak.

A nemzetközi érdekérvényesítő képesség kerül előtérbe a szuverenitás fokmérőjeként; ez a képesség pedig a hagyományos szuverenitás önkéntes korlátozásával, a nemzetközi szervezetekhez való csatlakozással növelhető. A globalizáció kihívásaira adott válaszként egyre bővül a nemzetközi jogszabályzás köre, azaz a nemzetközi kapcsolatokban az államok egyre több olyan kérdésben lépnek fel közösen, amelyek korábban a kizárólagos belügyek közé tartoztak - mint az emberi jogok tiszteletben tartása -; illetve egyre több olyan problémára keresik együtt a választ, amelyek megoldása a globalizáció hatásainak következtében saját lehetőségeiken kívül esik - mint például a környezetvédelem, a határokon átnyúló bűnözés, kábítószer-kereskedelem, vagy akár a társadalom kettészakadása, illetve a szegénység elleni küzdelem. Ezek a kérdések egyre hangsúlyosabbak a nemzetközi szervezetek tevékenységében is.

A globalizáció és az emberi jogok

A globalizáció több, egymással ellentétes folyamatot foglal magában. Elsődleges forrásának és megnyilvánulási formájának a szabadkereskedelem térhódítását szokták tartani; tehát, elsősorban a gazdasági dimenziójára helyezik a hangsúlyt, és így a globalizáció és az emberi jogok viszonyát elsősorban a nemzetközi gazdasági folyamatok az emberi jogokra gyakorolt hatása szempontjából közelítik meg. Emellett azonban feltétlenül meg kell említeni az emberi jogoknak a globalizációra gyakorolt hatását, valamint a technológiai és információs forradalom egyéb hatásait, és nem csak a gazdasági fejlődés, hanem a civil társadalom szempontjából is.

Kevés jogászban van önkímélet és a hallgatóság kímélete, én azonban szeretném ezt a ritka erényt gyakorolni; ezért a fenntartható fejlődés emberi jogi dimenziójára vonatkozó téziseimet röviden összefoglalom. Úgy ítélem meg, hogy a fenntartható fejlődés célja a szociális jólét elmozdítása a környezet eltartóképességének keretei közé. A fenntartható fejlődés fogalma egyértelműen kapcsolatba hozható a gazdasági és szociális jogok biztosításával. Ezek a jogok a kölcsönös összefüggés elvére tekintettel nem biztosíthatóak polgári és politikai jog nélkül. Tehát, a fenntartható fejlődés része a polgári és politikai jogokat biztosító demokratikus társadalmak fejlesztése is.

Közelebb kerülni a döntésekhez

Ezt támasztja alá az is, hogy a fenntarthatóság feltételei, illetve alapelvei között a szubszidialitás követelménye is szerepel. A globalizáció következtében a döntési szintek az egyéntől egyre távolabb helyezkednek el, és a döntéshozatali folyamatok számára egyre átláthatatlanabbak lesznek. Ez a közélettől, a politikától való elidegenedéshez vezet. A szubszidialitás elve ezzel szemben azt jelenti, hogy a döntéseknek vissza kell kerülniük az emberekhez közelebbi szintekre, erősíteni kell a helyi közösségek önigazgatási rendszerét. A döntéshez közelebb kerülve nő az emberek szabadságérzete és felelősségvállalása is.

A döntési folyamat egyre nagyobb közösségi struktúrák felé haladó érdekegyeztetésen alapul, amely biztosítja a fenntartható fejlődés különböző tényezőinek és a gazdasági, társadalmi érdekeknek a figyelembevételét és összehangolását is. A globalizáció számos területen negatívan befolyásolta az emberi jogok érvényesülését, különösen az egyenlőtlenségek fokozódásában; éppen ezért a fenntartható fejlődés egyik célja ezen egyenlőtlenségek felszámolása. A globalizáció negatív hatásaival szembeni küzdelemben egyre nagyobb szerepe van a civil társadalom szervezeteinek és azok nemzetközi összefogásának. Ez a küzdelem maga a globalizáció egyik motorja. Tehát, úgy ítélem meg, hogy a fenntartható fejlődéstől elválaszthatatlan az emberi jogok teljes körű biztosítása, azok hazai és nemzetközi garanciája.

Azt szeretném hangsúlyozni az elnökasszony felvetésére reagálva, hogy a fenntartható fejlődésben a jogász a menedzsmenthez, és nem a marketinghez szeretne tartozni - fejtette ki Kondorosi Ferenc kormánybiztos.

A Szili Katalin beszédének végén elhangzó viccre való reakció, azaz a humoros megjegyzés továbbgondolása halk kacajt váltott ki a közönségből. Végül Láng István akadémikus ragadta meg az alkalmat, és kívánt sok sikert, türelmet és jó eredményeket a kormánybiztosnak új beosztásához.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását