2024. május 2. - Zsigmond

Áll a fesztivál: ki és mit?

Mindenki csak találgat, mit énekel majd Rúzsa Magdi az idei Eurovíziós Dalfesztiválon Helsinkiben. Vészesen közelít a határidő, amikor már nem lehet tovább titkolózni. A Hírextra a legelismertebb szakértőkkel latolgat Magdiról és a – még ismeretlen
2007. március 9. péntek 09:44 - Csákány Róbert

„Megvan Rúzsa Magdi dala az Eurovíziós Dalfesztiválra!” - kürtölte világgá a minap a Színes Bulvár Lap online kiadása. Az újság úgy tudta, hogy Magdi „telefonon keresztül már eldúdolta az első taktusokat menedzserének, Szovják Beának” - a dal szerzőjét még homály fedi. Mint ahogy az információ valóságtartamát is: a TV2 Mokkájának adásában – miközben a fesztiválokon járatos Kovács Kati bölcs tanácsokkal látta el a telefonvonalon bekapcsolt Rúzsa Magdit – az Év Felfedezettje elejtett egy megjegyzést arról, hogy még nincsen meg a megfelelő nóta, és valószínűleg a lemezéről választanak majd.


A Hírextra megkeresésére Szovják Bea cáfolta a szinesbulvarlap.hu-n leírtakat. Rúzsa Magdi menedzsere elmondta, valóban a végéhez közeledik a megfelelő dal kiválasztásának procedúrája, de még nincs eredmény, és semmi „telefonba dudorászás” nem volt. Szovják Bea arról tájékoztatott, hogy március 11-ig kell Helsinkibe elküldeni a versenydalt, akkor hozzák nyilvánosságra a szerzeményt és a hozzá tartozó videóklipet. A menedzser szerint egyébként nagyon szűk volt az idő, így ehhez mérten kell dolgozniuk a versenydal kijelölésén, teljesen új szerzemény elkészítésére aligha van mód. Kérdésünkre, hogy ez azt jelenti-e, tényleg Rúzsa Magdi Ördögi angyal című lemezéről származik-e a leendő döntős szám, Szovják Bea csak annyit mondott: egy hét múlva minden kiderül. Szerettük volna tudni, honnan származnak a Színes Bulvár Lap Online-on leírtak, de a lap szerkesztősége mindeddig nem reagált e-mailünkre.


Az Eurovíziós Dalverseny
Az Eurovíziós Dalverseny (Eurovision Song Contest, rövidítve: ESC) egy évente megrendezésre kerülő, európai méretű dalfesztivál, melyen olyan országok vesznek részt, amelyek közszolgálati televíziói a teljes Európát és számos más kontinens országait is behálózó Európai Műsorsugárzók Uniójának (European Broadcasting Union, rövidítve: EBU) tagjai. A részvétel önkéntes, a nevezés a helyi televíziók döntése, mely függhet a nézők érdeklődésének jelentőségétől vagy akár a televízió költségvetésétől is, hiszen a versenyben való indulás nevezési költségekkel is jár. Ezért is a nevező országok egyéni döntése, hogy hogyan találják meg a fesztiválon induló előadójukat: nemzeti elődöntőt tartanak, vagy egyszerűen kijelölnek valakit. Az utóbbi évtizedek szabályai szerint a versenyt mindig az előző évben győztes ország rendezi meg. 2004 óta mindig az előző év 10 legjobb eredményt elért országa és a 4 legnagyobb költség-részesedést vállaló ország (Franciaország, Németország, Spanyolország és az Egyesült Királyság) közvetlenül a Döntőbe kvalifikálja magát. A fennmaradó országok egy "Középdöntőnek" elnevezett selejtező futamon vesznek részt, melyen kiderül, kik jutnak tovább a 24-26 résztvevős Nemzetközi Döntőbe. Eredetileg minden résztvevő ország előadója kizárólag hazája valamelyik hivatalos nyelvén adhatta elő nevezett dalát, de miután az 1990-es években megsokszorozódtak az angol nyelvű győzelmek, az EBU úgy döntött, hogy az előadandó dal nyelvéről való döntést is a nemzeti televízió hatáskörébe helyezi, mely a világ bármelyik nyelvén indíthatja nevezett dalát.  (forrás: eurovisionhungary.extra.hu)

Bár a Hírextra már aligha szolgálhat jó tanáccsal a dal kiválasztásában, megkérdeztünk néhány szakértőt, akik vagy Rúzsa Magdi ismeretében, vagy a zenei szakmában, vagy az Eurovíziós Dalfesztiválok történelmében jártasak, így tőlük reméltük, hogy összeállíthatjuk a szempontokat, milyen legyen a sikervárományos dal.

RMFC: Ne trendit, inkább önmagát

Plank Ádám, Rúzsa Magdi hivatalos rajongói oldalának szerkesztője, a rajongók klubjának egyik vezetője szerint a klubtagok egyetértenek abban: Magdinak olyan számot kell vinnie Helsinkibe, amelyben teljesen saját magát tudja adni. A rajongói csapat azt tanácsolja Magdinak: ne érdekelje a mai trend, mert ő sokkal jobb annál. Úgy vélik, akár az Aprócska blues, akár lemezének többi dala méltó lenne a fesztiválra, de azzal is sikert érhet el, ha más dalt választ – a lényeg, hogy szívből szóljon, úgy a klub szerint a magyar lány akár az első helyre is esélyes lehet.

Rúzsa Magdi rajongói egyébiránt nem csak ebben a véleményükben egységesek: „a fan club eléggé összetartó kis közösség, ha Magdit valaki cseszegeti – mint most ez a Hooligans-es barom –, akkor a 300 fős tagság egyként áll ki az énekesnő mellett” - mondta Plank Ádám.

Szigeti: lennének jobbak is

Szigeti Csaba
Szigeti Csaba 1995-ben Dublinban képviselte Magyarországot az Eurovíziós Dalfesztiválon Balázs Fecó és Horváth Attila „Új név egy régi ház falán” című szerzeményével, melyet ő maga hangszerelt. A siker messze nem volt átütő: az Oroszországtól kapott 2, és a Spanyolországtól begyűjtött 1 pont összegével a magyar szám a 24 nevezőből a 22. lett. Szigeti addig és azután is főleg dalszerzőként és háttérzenészként tevékenykedett több előadó mellett, klubokban zenél, illetve három éve a Hálózat Tv csatornáján nagy életművet befutott zenésztársakat lát vendégül műsorában. Március végére készül el következő lemeze Nagy László dobos, Réső Gábor basszusgitáros és Koczák János gitáros közreműködésével. Az albumon olyan dalok is hallhatók lesznek, amelyek több mint tíz éve, az 1995-ös Eurovíziós Dalfesztivál utáni időszakban születtek.
„Rúzsa Magdi nagyon tehetséges, de vannak olyanok, akik mögött nagyobb szakmai múlt áll több arany- és platinalemezzel, és akik már régóta szeretnének elvállalni egy ilyen feladatot” - válaszolta kérdésünkre Szigeti Csaba, az Eurovíziós Dalverseny 1995. évi magyar résztvevője. A zenész rögtön a Groovehouse formáció énekesnőjeként nevet szerzett Judy-t említette, aki 2005-ben is szerepelt a hazai elődöntőn, ám helyette az akkori kombinált közönség- és zsűriszavazásos vetélkedésből a NOX került ki győztesen. Bár Szigeti Csaba nem kérdőjelezi meg Rúzsa Magdi zenei adottságait, azért kiemelte: a promóciójába ölt hatalmas pénzek egészen biztosan sokat lendítettek a megasztár-győztes leányzó lemezeladásain és népszerűségén – vannak olyan előadók, akik kevesebb befektetéssel is magabiztosan teljesítenek magas lemezeladási számokat.

A dalválasztás tekintetében Szigeti Csaba tanácstalannak bizonyult: „Nagyon változatos az ív, amit az eddigi fesztiválokon győztes dalok alkotnak. Csak tippelni lehetne, hogy idén éppen milyen szerzemény lesz sikeres”.

„Történelmi tények”: népiesség és/vagy egyediség

Balás Péter az Eurovíziós Dalfesztivál egyik legátfogóbb magyar nyelvű amatőr oldalának szerkesztője, az 51 éves múltra visszatekintő sorozat számtalan adatát és statisztikáját jegyzi, így ismeri a fesztiválra jellemző trendeket is. „Bár Rúzsa Magdi nem személyes kedvencem, mégis úgy gondolom, hogy jó választás volt őt küldeni. Az előadásával nem hiszem, hogy lesz gond, már többször bizonyította, hogy élőben is jól énekel” - mondja Balás Péter. Márpedig az énektudás fontos: „Sokszor a jósolt helynél jóval hátrébb végez egy előadó, miután élesben kiderül, hogy az élőben éneklés nem az erőssége. A külföldi vélemények alapján a NOX is sokkal előkelőbb helyet ért volna el 2005-ben, ha Péter Szabó Szilvia élőben is kicsit többet lett volna képes nyújtani. Így csak a 12. hely jutott a 24 indulóból.

Balás Péter úgy látja, a fesztivál nézői többé-kevésbé mindig „vevők” a népzenei motívumokra: ahogy ebben a NOX is erős volt, úgy például Macedónia az utóbbi években szintén mindig továbbjutott a középdöntőből népzenei és modern trendeket ötvöző dalokkal. Igaz, a macedónok aztán rendre a középmezőnyben, a 10-20. helyezés között végeztek. A meghökkentő dolgok is működnek az utóbbi években. Nem kell messzebbre menni 2006-nál, mikor a finn "szörnycsapat", a Lordi rekord pontszámmal győzött.

A legjobb magyar: „Kamu az egész”

Magyar szereplő akkor érte el a legnagyobb sikert az Eurovíziós Dalfesztiválon, amikor hazánk először vett részt a monstre műsorban. 1994-ben Bayer Friderika a „Kinek mondjam el vétkeimet?” című lírai dallal a negyedik lett. A szám szerzője, Jenei Szilveszter azt mondta a Hírextrának, országos szinten nem találni a feladatra alkalmasabb előadót Rúzsa Magdinál – bár ebben a véleményében Magdi őszinte elismerése mellett benne van a hazai felhozatal többségének gyengesége is.

Jenei Szilveszter abban Rúzsa Magdi rajongóival ért egyet, hogy Magdinak mindenképpen személyre szabott dallal kell indulnia a megmérettetésen. A zenész egyúttal megerősítette azt is: valószínűleg túl rövid az idő ahhoz, hogy egyedi dallal rukkoljanak ki a szerzők. Márpedig így sincs egyszerű dolguk, mivel azt az egyet is, amit „előhúznak a fiókban lévő dalok közül”, Magdi adottságaira, képességeire és személyiségére kell szabni.

A siker azonban így sem biztos, Jenei Szilveszter tapasztalatból beszélve kérdőjelezte meg a fesztivál pontozási rendszerének tisztaságát: „valamilyen bonyolult telefonos szavazással állítólag a nézők döntik el a végső sorrendet, de ezt nehéz elhinni, szerintem kamu az egész. Valószínűbb, hogy a lemezkiadók megegyeznek egymás között, ki hol végezzen.”

A pontozásról
Minden induló ország 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 és 12 ponttal pontozhatja a neki legjobban tetsző 10 ország előadóját. Néhány évvel ezelőtt a pontszámokat még az egyes országokban felállított zsűrik osztották ki, de most már a közvetítés alatti telefonos szavazással dönthetnek az országok nézői a pontszámok kiosztásáról. A zsűrizős pontozás továbbra is fennmaradt, de csak abban az esetben használhatják az országok, ha a telefonos szavazáson rendkívül alacsony a részvétel vagy valamilyen probléma lép fel a szavazatok regisztrálása közben. Az országok saját indulójukra nem szavazhatnak.
Az Eurovíziós Dalfesztiválok sem mentesek a politikától, ennek fura leképeződése az ún. „blokk-szavazás" jelensége. Ennek keretében egymással szomszédos, vagy "rokoni kapcsolatban lévő" (pl. nyelvi rokonság) országok egymásra adják le szavazataikat. A módszer használatával általában a korábban "keleti blokként" emlegetett, volt szocialista országokból álló területet vádolják, de maga a jelenség a nyugat-, dél- és észak-európai országokra egyaránt jellemző. Bár a telefonos szavazás bevezetésének egyik oka az volt, hogy kiküszöböljék a "blokk-szavazásra" hajlamos zsűrik pontozási rendszerét, a zsűriző tévénézők is hajlamosak arra, hogy az előadók értékelése helyett szomszédaikhoz vagy rokonaikhoz legyenek lojálisak. (Forrás: eurovisionhungary.extra.hu)

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Sztárhírek témában
Ön követi a Való Világ hatodik szériáját?
Ezzel kelek és fekszem!
Bele szoktam pillantani, ha időm engedi
Rá-ránézek, de nem foglalkoztat különösebben
Nem nézem
Nem nézem és ellenzem is, népbutításnak tartom!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását