2024. április 26. - Ervin

Hogy befolyásolja az IWIW a munkavállalást?

A közösségi oldalak immáron nem csak hátráltathatják, hanem segíthetik is a munkakeresőket. Azonban arra fokozottan kell vigyázni, hogy minden ciki dolgot eltüntessünk magunkról - mert egy-egy kép vagy beszólás bukásunkat okozhatja.
2010. február 13. szombat 16:59 - Pásztor Balázs
Haladva a korral

Kitört a válság, de nőtt az internettel rendelkező háztartások száma, és az internethasználók világhálóra fordított időaránya is - eme két indokkal összegezhető a Sanoma média-birodalom által üzemeltetett álláshirdető portál, a profession.hu döntése, hogy áttér az IWIW-re, Magyarország leglátogatottabb közösségi oldalára. Az így mintegy 4.4 millió embert elérő cég több hónapig tesztüzemben futtatott programja csak nemrég váltott át élesbe: immáron alkalmazásként fel lehet venni, és néhány egyszerű adat megadása - valamint egy önéletrajz feltöltése - után neki is lehet látni a hőn áhított munkahelyek utáni böngészésnek.

Igény biztosan van rá: a válság hatására 10.5 százalékosra kúszott munkanélküliségi mutató alapján ez mintegy 450.000 embert érint hazánkban, és közöttük is rohamosan növekszik a világhálón megélhetést keresők száma. Tavaly az álláskeresők 28 százaléka már az internetre szakosodott, de a munkanélküliség növekedésével egyre több, eddig a világhálótól idegenkedő személy fog felnézni a webre, hátha ott van némi kereseti lehetőség - jósolják a szakértők.

Ugyanakkor az elért személyek számához képest parányi csak a felkínált munkalehetőségek aránya. Összesen 579 cég 1577 állásajánlata között válogathat az érdeklődő(ez 2790:1 arányt jelent), 18 jól elkülöníthető, plusz egy egyéb kategóriába beosztva. A keresett munkaerőt ráadásul meg sem próbálják közérthető módon tájékoztatni: majd minden második állás valamilyen menedzser, ami akár extrém esetben a takarító foglalatosságot is takarhatja.

Magánéletképek

Nem tudatosult veszély
A munkaadói oldal elég egyértelműen és következetesen használja a digitális médiát a jelentkezők értékeléséhez, a munkavállalók továbbra is alábecsülik online közösségi életük potenciális hatásait. Bár a brit HR szakembereknek 41 százaléka utasított el jelentkezőt ilyen alapon, a megkérdezett helyi fogyasztóknak csak 9 százaléka gondolja úgy, hogy az önmagáról az interneten megosztott információk befolyásolhatják álláskeresési eredményeit. A francia és német munkavállalók valamelyest tudatosabbnak bizonyultak. A németek 13, a franciák 10 százaléka tart online jelenléte negatív megítélésének lehetőségétől. (marketing.info)
Azonban a közösségi oldalak nem csak az ideális munkahely megtalálásban segíthetnek, hanem könnyen véget vethetnek a munkaerőpiacra való integrálódás álmának is. Ugyanis egy nemrég készült felmérés szerint Európában átlagosan a HR szakemberek 43 százaléka ellenőrzi a munkára jelentkezőket az interneten (legtöbbször a közösségi oldalak és a Google segítségével, de néha blogokat, és egyéb webhelyeket is átnéznek), és a HR-esek 23 százaléka utasított már el valakit ennek következtében. Amerikában ezen arányok még szembeszökőbbek: a felelősök 79 százaléka használja a netet leendő munkatárs-kutatásra, és 70 százalékuk márt szórt ki valakit az így talált információk miatt.

Azt is számításba kell venni, hogy az a cég, aki egy közösségi oldalon hirdet állást, az jóval nagyobb valószínűséggel fog a közösségi oldalon utánaérdeklődni a jelentkezőknek. De mik azok, amikkel egy leendő alkalmazott elvághatja magát a munka lehetőségétől? Elsősorban az illemtelen, erkölcstelen, a munkahely profiljába nem belevágó, vagy negatív életvitelt jelképező fényképek és videók, de figyelni kell arra is, hogy mit írtunk le - ugyanis egy negatív, vagy túl sok trágár fogalmazás szintén az állástalanságot jelentheti. Ám erre akkor is figyelnünk kell, ha már megvan az állás - ugyanis arra is akadt már példa, hogy valakit azért rúgtak ki, mert a Facebookon szidta a főnökét.

Máshol, máshogy

Más közösségi oldalak egyenlőre nem alkalmaznak célzott álláshirdetéseket - csupán apróhirdetéseket engednek fel ez ügyben. Ezek közt is dúskálnak az otthonról végezhető, onllie munkahelyek ajánlatai, amik általában szerencsejátékkal, kapcsolatépítéssel, és webkamerás szolgáltatásokkal kívánnak pénzkeresési lehetőséget nyújtani - de akadnak természetesen egyéb, normális lehetőségek is. Azonban egyre többen ráálltak egy másik, párkereső alkalmazás futtatására - amik igen nagy konkurenciát jelent a célirányosan ezzel foglalkozó oldalaknak. És a gyakorlat szerint innen csak egy lépés az, hogy ne két felhasználót, hanem egy felhasználót és egy munkahelyet hozzanak össze a közösségi oldalak.

A megfigyelhető trend szerint a közösségi oldalak próbálnak minden, az interneten fellelhető alkalmazási opciót magukba gyűjteni, hogy a felhasználókat egy percre se engedjék el (játékok, társkeresés, videó és zenehallgatás stb.). Ez természetesen az alkalmazóknak is könnyebbé teszi az életet - csakhogy a közösségi oldalak szolgáltatási színvonala ritkán közelíti meg a professzionális site-ok teljesítményét. Ráadásul így egy-egy közösségi oldal annyira komplex képet kaphat egy felhasználóról, amelynek már komoly adatbiztonsági kockázata is lehet - főleg hogy a politika is kezd betörni ezekre az oldalakra.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását