2024. április 27. - Zita
A Hotelstars Union rendszer elősegíti a szállodák szolgáltatási minőségének emelkedését, ami szerepet játszhat a hazai turizmus fellendülésében. Kovács Istvánnal, a Magyar Szállodaszövetség ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.
2011. február 12. szombat 11:20 - Győry S. József
Júliustól azok a szállodák használhatják a csillagos besorolást, akik minősíttetik magukat a „Hotelstars Union” rendszerben. Miért van erre szükség?

A szállodák szolgáltatási minőségét csillagokkal jelölik - egytől ötig - ám az egész világon nem létezik egységes szállodaminősítési rendszer. A vendégek előzetes várakozásait éppen ezért nem minden esetben elégíti ki az, amit a szálláshelyeken tapasztalnak.

A világ szállodáinak terén hatalmas különbségek vannak. Léteznek olyan országok, ahol egyáltalán nincsenek minősítési rendszerek, vannak ahol csillagokkal és van olyan ország - Egyesült Államok -, ahol gyémántokkal jelölik a szolgáltatás fokát. Léteznek országok, ahol a minősítés kötelező és vannak olyan államok, ahol mindez nem kötelező. A minősítésre jogosult szervek is különböznek egymástól: egyes helyeken a kormány alá tartozó testületek, máshol a szálloda szövetségek döntenek.

Hazánkban 2009 negyedik negyedéig kötelező minősítés volt érvényben, ám ez önminősítéssel történt. Megvizsgálták, hogy milyen besorolás alá tartoznak, majd egy értesítést küldtek az engedélyt kibocsájtó hivatalnak, ahonnan szakmai ellenőrzés nélkül kiküldték az engedélyt.

Milyen különbségek voltak külföldi és hazai, azonos csillagú szállodák esetében?

Hatalmas különbségek lehettek a szobák méretében és felszereltségében. Az uniós jogharmonizáció keretén belül 2009 végén született egy kormányrendelet, amely megszűntette a kötelező minősítést és egy önkéntes alapú rendszerről döntött: a kempingeket, panziókat, falusi szálláshelyeket is érintette a rendelet. Az volt az elképzelés, hogy az egyes szálláshelyek szakmai szövetségei átvállalják a minősítési engedélyezés folyamatát.

Így került a Magyar Szállodaszövetséghez a folyamat, ám ezzel párhuzamosan az európai országok szállodaszövetségei elhatározták, hogy egy egységes minősítési rendszer bevezetésével szövetséget alkotnak. Az elsődleges cél a vendégek tájékozódásának elősegítése volt. Ausztria, Németország, Svájc, Csehország, Hollandia, Svédország és Magyarország csatlakozott a kezdeményezéshez.

Gyakorlatban hogyan történik a minősítési folyamat?

A szállodák online jelentkezhetnek a www.hotelstars.hu oldalon, ahol az előzményekről, a követelményekről és a jogi háttérről is tájékozódhatnak. A megfelelő eljárási díj befizetése után sor kerülhet a minősítésre. A szövetség munkatársai - akik mind szállodai szakemberek - egy megbeszélt időpontban kimennek a kérdéses szállodába, ahol megvizsgálják, hogy a szálláshely megfelel a követelményeknek, vagy sem.

Információk szerint a szövetségük szeretné elérni, hogy minőségjavító szállodai fejlesztésekre is lehessen támogatásért pályázni az Új Széchenyi Tervben. Milyen újításokat tart szükségesek a hazai szállodákban?

A Hotelstars Union rendszere minden kategóriában szükségessé teszi, hogy a szoba mellett fürdőszoba is legyen és ne csak a három-négycsillagos szállodák esetében. Az is lényeges, hogy egy négycsillagos szálloda esetében színes televízió legyen minden szobában. Végeztünk felméréseket a hazai szállodákban és kiderült, hogy ezek az elvárások mára már általánosak.

Csomagmegőrzőkre, széfekre, internetre esetleg vezeték nélküli internet elérésre is szükség lenne. Csillagszámtól függetlenül egy jól működő szálloda számára ezen követelmények teljesítése nem ütközhet problémákba. Szép számban vannak háromcsillagos szállodák, amelyek a jelenlegi rendszer szerint megfelelnének a négycsillagos kívánalmaknak is és vannak olyanok, akiknek el kell gondolkodniuk a további működésükön. Az új rendszer egy egyértelmű minőségjavulást fog jelenteni.



Hazánkban jelenleg hétszázötvennyolc szálloda létezik, elsőre talán telítettnek tűnhet a hazai szállodaipar. Véleménye szerint milyen mértékben kihasználtak a szállodák?


A szállodaüzlet az elmúlt években nem volt túl sikeres hazánkban, hiszen a 2008-ban kezdődő gazdasági válság igen jelentősen érintette a turizmust is. A tavalyi ében már látszottak a kilábalás jelei. 2010-ben, a KSH adatai szerint 44,8 százalék volt a szállodák kihasználtsága, ami nemzetközi összehasonlításban nagyon gyenge eredmény. A turizmus fejlesztésére mindenképpen szükség van, amiben nagy szerepe lehet az eddigieknél jobb minőségű szállodáknak.

Előny a vendégnek
Az új követelmények nagy hangsúlyt helyeznek a szállodák magas minőségű szolgáltatásaira, egyebek mellett a wellnessre, a kifogástalan alváskomfortra. A Hotelstars minősítési rendszer ELŐNY A VENDÉGNEK, mert egységes, átlátható, biztonságot ad az elvárt minőség meghatározásában és ELŐNY A SZÁLLODÁNAK, mivel nemzetközileg egységes színvonalat tud biztosítani, ezáltal elősegíti a hatékony marketing tevékenységet. - Részlet a hotelstars.hu oldaról.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását