2024. április 28. - Valéria
A NABI Kft. nemrég mutatta be a nagyérdeműnek legújabb fejlesztését, a Sirius névre keresztelt környezetbarát autóbuszt, mely Kaposváron fut majd hamarosan. Baranyai Ferenccel, a cég ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
2010. szeptember 23. csütörtök 06:17 - Hassan Szihám
Mit tud a NABI Sirius? Ha például egy Budapesten futó Volvo buszhoz hasonlítjuk, mik a különbségek, mik a hasonlóságok?

Mit kell tudni magáról a NABI cégről?
A NABI tulajdonosa egy amerikai pénzügyi befektető vállalat. Mi itt Magyarországon mint NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft vagyunk jelen. Az elsődleges szerepünk az autóbusz karosszériagyártás az anyavállalat részére az Egyesült Államokba. Ez azt jelenti, hogy mi egy közel félig kész buszt készítünk el Magyarországon. Két telephelyünk van itt, az egyik Budapesten, a másik pedig Kaposváron. Aztán az elkészített karosszériákat kiszállítjuk az Egyesült Államokba, ahol egy Alabama állambeli kisvárosban készre szerelik. Emellett terveztünk is buszokat, de azok főként az amerikai piacra készültek, ahol mások a műszaki követelmények, mások a geometriai méretekre vonatkozó előírások. Ezt az új autóbuszt, a NABI Siriust azonban a magyar és az európai piacra terveztük.
A Siriusba beleintegráltuk az összes lehetséges modern technológiát, ez megfelel a legszigorúbb európai normás elvárásoknak is. Tehát ha elviszik ezt az autóbuszt Berlinbe, Stockholmba vagy Párizsba, ugyanúgy megállja ott a helyét, mint itt Magyarországon.

Az első és a középső ajtónál alacsony padlószint van, a hátsó ajtónál pedig két lépcső vezet fel a járószintre. Ennek köszönhetően viszont nincs az utastérben az a hatalmas, dómszerű szekrény, ami a Volvo csuklósbuszokban, ami zajos és helyet foglal.

Ha hajtáslánc szempontjából vizsgáljuk, a miénk egy fokozattal kifinomultabb már, mint a Volvóé. Ez azt jelenti, hogy ennek azt autóbusznak, amit most bemutattunk, olyan motorja van, mely meghaladja az európai normát, vagyis még alacsonyabb károsanyag-kibocsátással rendelkezik. Mindezt úgy, hogy nem szükségeltetik hozzá az AdBlue-nak nevezett adalékanyag, mely elsősorban a károsanyag-kibocsátás mennyiségének csökkentésére hivatott.

Ez nagyon fontos lehet az üzemeltető szempontjából, hogy nem kell ezzel foglalkoznia ennek az adalékanyag-rendszernek a karbantartásával. Ezt mindössze két gyártó képes biztosítani ma a világon. Amiben még felülmúlja a Volvót, az a legmagasabb generációs váltó, mely egy nagyon gazdaságos, hatsebességes automata váltó.



Árban hogy viszonyul a Sirius egy hasonló kategóriás buszhoz?

Amikor úgy döntöttünk, hogy elindulunk ezen a fejlesztésen, elhatároztuk, hogy nem a kínai autóbusz gyártókkal akarunk versenyezni. Bár azt is lehetne természetesen, de az a minőség körülbelül a kínai minőségi szintet ütné meg. Mi európai minőséget akartunk. Ezt mi teljesítjük, viszont nem nyugati áron, hanem olcsóbban, mivel mi magyarországi munkaerő-árakkal dolgozunk. A mi autóbuszunk ára valahol a kínai és a nyugati-európai autóbusz ár között helyezkedik el.

Igyekeztünk egy olyan árszínvonalra beállítani, amelyen még tudjuk gazdaságosan gyártani a vállalat számára is, és elérhető áron van a közlekedési társaságok részére is. A végleges ár azonban a vevő által választott extráktól is függ, melyeket opcionálisan választhat bele. Ez néhánymillió forinttal befolyásolja az árat.

Tehát akkor ez a busz megfizethető a magyar közlekedési vállaltok számára is?

Járműgyártók között köztudott, hogy milyen ma a piaci ára egy ilyen autóbusznak, és mi ebbe egészen nyugodtan beleférünk.

Magyarországon jelenleg hol futnak az önök által fejlesztett autóbuszok?


A Sirius még nem fut, ugyanis a kaposvári bemutató után visszahoztuk Budapestre, mert a típusbizonyítvány megszerzéséhez még pár teszt hiányzik. Ha ezek meglesznek, akkor bocsátjuk Kaposvár rendelkezésére a buszt. De vannak korábbi kísérletekből származó autóbuszok is, ezek magaspadlós helyközi járatok. Ilyen jár többek között Kaposváron, Pécsett a Pannon Volánnál, a Kisalföld Volánnál, és így tovább, összesen körülbelül 47 darab.



Múlt héten beszámoltunk a Szegedi Közlekedési Társaság által fejlesztett hazai villamosokról. Mit gondol, van-e esély arra, hogy a hazai járműépítés ismét felvirágzik?

Elterjedt egy időben, hogy ugyan már, Magyarországon nem is tudnak jó minőségű autóbuszt gyártani, nem is tudják kellő kapacitással kiszolgálni a hazai buszvásárlókat. Ez azonban tévhit, amihez végülis mi is hozzájárultunk, mert eddig nem tudtunk ezzel foglalkozni.

Ha a mindenkori kormányzat tényleg tartja magát ahhoz, amit mondanak, hogy munkahelyeket akarnak teremteni, és az Európai Unió adta lehetőségek között a magyar gyártókat előnyhöz juttatni, akkor ez igenis jelentheti a magyar járműipar felvirágzását. Már csak azért is, mert mi úgy gondoljuk gyártóként, hogy ha az államnak nem munkanélküli segélyre kell fordítania a közpénzeket, hanem munkabéradóhoz juthat munkahely teremtése által, akkor nincs az a gyártási folyamat, amely ne fizetődne ki hosszútávon az országnak.

Mint említette, a Sirius minden szempontból megfelel az európai normáknak. Így akár az is előfordulhat, hogy felfigyelnek rá külföldön. Mekkora esélyt lát erre?

Megpróbálunk lépcsőzetesen haladni, mint a kisgyerek: először még csak kúszik, aztán mászik, majd feláll és jár. Mi megpróbálunk először elindulni valahogy a magyarországi piacon, és ha úgy látjuk, hogy ez működőképes, van erre kereslet, szeretik az autóbuszt, akkor nem kizárt, hogy európai érdeklődésre is tudunk válaszolni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását