2024. május 6. - Ivett, Frida

Elmebaj a MÁV körül

A vasútvonalak bezárásának terve maga a káosz és a teljes koncepciótlanság. A közel 2000 kilométer vasútpálya használaton kívül helyezése nemcsak a szakmaiatlanságot, de a józan ész hiányát is mutatja. Mégis mi akkor a célja?
2009. augusztus 25. kedd 18:09 - Pénzes Dávid
Amit mindenképpen tudni kell: a BKV közpénzeket elnyelő feneketlen kútja, apró gyűszű csupán a MÁV kozmikus nagyságú fekete lyukához képest. Míg a BKV csak a fővárosban tevékenykedik, addig a MÁV országos szervezet, hatalmas apparátussal, hatalmas költségvetéssel: közel 200 milliárd forintot kap az állami büdzséből.



Ez csak azért érdekes, mert miközben ekkora pénzeket kap (a saját bevételek mellett) a fejlesztések szinte elhanyagolhatóak. Az egyik leginkább terhelt vasútpálya a Budapest – Balaton vonal lassan annyira rossz, hogy két óra alatt sem ér le egy gyorsvonat a kényszerű lassítások miatt. Ahelyett, hogy a beletömött pénzek célirányosan lennének elköltve, fejlesztésekre és megtérülő befektetésekre mennének, csak folynak ki milliárdszámra.

És nem csak a korrupció miatt. Maga a rendszer olyan, hogy gond nélkül nyúlnak le belőle a legkisebb könyvelők meg raktárosok is ezt-azt – néhány tízezerért. Ezer sebből vérzik az egész vállalati struktúra. (Ettől függetlenül biztosan van éppen elég piszkos-ügy a MÁV vezetés környékén is, igaz konkrétumokról egyelőre nem tudunk.)

Amputáció

A fűnyiró-elv
1874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat. A mellékvonalak nagyobbik felén állnának le a vonatok. Olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös.
Ezt viszont nem a vonalak megszüntetésével kell orvosolni. Olyan ez, mintha a körömfájásos embernek rögtön egész kezének az amputálását javasolnák. Nem azon a 2000 kilométer vasúti pályán szaladgáló néhány szerelvény az, ami a MÁV problémáját jelenti. Csak sajnos még mindig olyan emberek ülnek a hatalomban és azok környékén, mint „szakértők”, akik a kádári-rendszer gondolkodásmódjával szocializálódtak. Ez pedig mindig a fájdalmasan buta „nadrágszíjmeghúzáshoz” vezet.

Jó lenne, ha legalább egyszer mutatnának egy állami vállalatot, ahol ez működött. De nincs. Mikor Kóka János akkori SZDSZ-es közlekedési miniszter kitalálta a vasútpályák bezárását, komoly milliárdok megspórolását várta tőle. Mi lett belőle? Alig egy milliárdos kiadáscsökkenés. Ez a szám elenyésző ahhoz képest, amit célként tűztek ki. A bosszúság viszont, és emberek életének megnehezítése ennél jóval többet ér.

Teljes elmebaj

A legeszeveszettebb ötlet pedig az, hogy a vasúti közlekedést buszokkal váltják majd ki. Kevés épeszű ember van, aki belátja ennek nagyszerűségét. Merthogy nincsen neki. A benzin árának folyamatos ingadozása, (egy sokak által jósolt drasztikus olajár-emelkedés) a környezet erőteljes szennyezése, az utak állapota, a vasúti és közúti balesetek aránya mind-mind azt mutatja, sokkal inkább a vasútra kell terelni a közlekedést. Pedig nem teremnek ott sem sokkal nagyobb lángelmék.

De érdekes a román helyzet is. Ott éppen a minap jelentették be, hogy leépítéseket terveznek az állami vasútnál. A hírek szerint 12 ezer főt szeretnének elbocsátani. Ám arról nem szólnak a hírek, hogy egyetlen centiméternyi pályát is megszüntetnének. Racionalizálnak tehát, de nem teszik tönkre a vasutat.

A vasúti közlekedés fejlesztésébe nagyjából tíz-tizenöt éve fogott bele több uniós ország is, miközben mi hagyjuk lerohadni Európa egyik legjobban kiépített hálózatát, hogy helyette gigapénzeket öljünk az autópálya építésbe. Elmebaj.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

yann
2009. augusztus 27. 08:19
Valóban elmebaj, viszont sajnos a világ ebbe az irányba halad. Magasról le van sajnálva a tömegközlekedés, Terjed a rosszul értelmezett individualizmus. Aki teheti, autóval jár, 1 ember/bádogdoboz lépten-nyomon - ez pedig nem nagyon használ a környezetünknek. És a magyarázatok pl. az ismerősi körömből: "nem akarok büdös csövesekkel utazni" "mocskos MÁV", stb. - mintha alapból lenne olyan, és a MÁV dolgozói piszkolnák össze/rongálnák meg a saját járműveiket, és nem mi, utasok. (Tisztelet a remélhetőleg nagyszámú kivételnek!)
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gondolataink témában
Szívesen látná Orbán Viktort köztársasági elnökként?
Szó sem lehet róla
Jobb lenne, mint miniszterelnökként
Teljesen hidegen hagy
Csak, ha nincs más elfogadható jelölt
Igen, alkalmas a posztra
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását