2024. április 29. - Péter

Eladták Pécs buszait, de Pécs nem tudott róla

Pécs a közlekedési társaságának 49 százalékát eladta, és az új tulajdonosra bízta a társaság ügyeinek intézését is. Ez úgy tűnik hiba volt, ugyanis azok szó nélkül tovább adták a buszokat.
2009. június 18. csütörtök 19:09 - Pásztor Balázs
A sötétben sunnyogók

Az egyébként sikkasztásért komolyan gyanúsított Tasnádi Péter, Pécs polgármestere január 27-én hunyt el, hosszas betegeskedés után - ezzel fej nélküli óriáskígyóvá változtatva Pécs városát. Ezt csúnyán kihasználta két üzletember: a közügyekkel már nem foglalkozó, de még életben lévő polgármester ideje alatt (január 20) kötöttek egy olyan szerződés, amely szerint a Pécsi Közlekedési Zrt. eladta 171 buszát 2,2 milliárd forintért a Buszrent kft.-nek, aki egyből visszaadta azokat bérbe a Pécsi Közlekedési Zrt.-nek, (PK) buszonként havi 1,2 millió forintért, 10 évi időtartamra - a Buszrent természetesen a szerelési költségeket is vállalta. Az alapvetően értékarányilag is megdöbbent üzletben sok más visszás dolog van.

Pécs is megkezdte ama bevett gyakorlatot, hogy fontosabb cégeik majdnem fele arányban privatizálja pénz szűkében, ám megtart 51 százalékot, hogy a döntő szó mindig az övé legyen. Így történt, hogy a PK 49 százaléka két részletben, összesen 1 milliárd 562 millió forintért a Mecsekbusz Kft.-hez került. A részleges privatizáció oka a buszpark és a szolgáltatás fejlesztése lett volna, de erre eddig nem került sor - ráadásul az új jegyváltás miatt is botrány tört ki.

Mivel a pécsiek úgy gondolták, hogy egy ezzel foglalkozó cég jobban tudja irányítani a PK-t, mint ők, ezért átadta az irányítást - vagyis a menedzsmentjogokat - is, ám megtartotta az 51 százalékot - vagyis semmilyen fontos döntés nem születhetett volna a beleegyezése nélkül. Legalábbis elviekben.

Ám a Mecsekbusz irányítói a PK nevében megkötötték a fent említett szerződést, ráadásul egy olyan céggel, amelynek mindössze egymillió forint jegyzett tőkéje van - tehát ha a buszokkal bármi történik, az összeget lehetetlen lenne rajta behajtani. Igaz hogy a Buszrent 40 százalékban PK tulajdona, ám ez csak még érdekesebbé teszi azt a tényt, hogy erről Pécs, és az üzleti érdekeiért felelős Pécs Holding Zrt az égvilágon semmit sem tudott.

A nagy rácsodálkozók

Jogi állásfoglalás
Az adásvételi szerződést a PK Zrt. részéről Keczer László írta alá. Az önkormányzati határozat szerint erről a pécsi közgyűlés dönthetett volna, ennek hiányában a vezérigazgató nem volt feljogosítva a szerződés aláírására, ám a szerződés ettől nem lesz érvénytelen - legalábbis dr. Martin Zoltán pécsi ügyvéd szerint. (bama.hu)
Nem tudni, hogy Pécset mennyire érdekli a saját cégei, és hogy mennyire látja át a saját üzleti ügyeit, de a fenti példa alapján, mindkét kérdésre a válasz: nem nagyon. Ugyanis egy regionális weboldal internetes kommentjére kaptál fel a fejüket: tényleg nincsenek már buszaink!? Ugyanis - bár a PK menedzsmentje százmillió forint feletti pénzmozgásról nem dönthet közgyűlési döntés hiányában, sőt kisebbekről is illik szólni a többségi tulajdonos Pécsi Holdingnek - a Mecsekbusz valahogy elfelejtette megemlíteni a dolgot.

Az öt hónap után leesett kő nagyot csattant: Varga Pétert, a Pécs Holding Zrt. vezérigazgatója azonnal vizsgálatot rendelt el és persze kérdőre vonta a Mecsekbuszt is, hogy miként is képzelték eme tettet. A válasz nem késett sokáig: a buszok egyenkénti vételára nem érte el ezt a limitet, így nem volt bejelentési kötelezettségük a vállalat közgyűlése felé. Erre szintén egy kommentelő tette meg a frappáns választ: „Ezzel az erővel a székesegyházat is eladhatták volna, hisz a téglák egyenkénti vételára nem éri el a limitet.”

Az összeggel magával egyébként akkora gond nincs, hisz a cég tulajdonában ötven Ikarus busz is van, amik nem érnek félmilliónál többet - igaz, a többi drága Mercedes. Így az összeg szerint kijött, buszonkénti 12 millió 800 ezres ár annyira nem is rossz. A bérleti összeg viszont egyenesen elképesztő - a kapott árhoz képest. Havi 1,2 millió forint buszonként, ami nagyjából azt jelenti, hogy egy év alatt „ visszajön a busz ára”, a következő kilenc évben pedig fizetnek nekik 18 milliárdot - mínusz szervízdíj. Pontosabban fizetné azt Pécs egy minicégnek.

A tulajdonosi körrel is gondok vannak: a szerződést a PK részéről Keczer László vezérigazgató írta alá, a másik félről pedig Majoros Csaba, aki a PK gazdasági igazgatója is, azon kívül, hogy a Buszrent ügyvivője. És mivel az egészről senki más nem tudott, nagyon úgy tűnik, hogy a két üzletember megmozgatott pár milliárdot a saját érdekében...

Akik megszólaltak

Páva Zsolt, Pécs új polgármestere úgy tűnik kezd szembesülni városában uralkodó belső ügyekkel: az üzletet sietve érthetetlennek és értelmezhetetlennek nevezte, no meg azonnali vizsgálatot indított. Persze ebből se lett sok, hisz a cég üzleti titokra hivatkozva egyetlen kérdésre sem adott érdemi választ - legalábbis Páva szerint. Ezért büntetőfeljelentést tett, hűtlen kezelés vádjával és felállított egy független, gazdasági és jogi szakértőkből álló öttagú bizottságot, akik kivizsgálják az esetet.

A PK-t elérni lehetetlenségnek tűnt, hisz csak az ügy kirobbanásának kezdetén vetett oda annyit az egyik regionális portálnak, hogy „a lépésre a költséghatékony és gazdaságos működés miatt volt szükségük, azt jogszerűen a tulajdonosok tudtával hajtották végre”. A HírExtra azért megpróbálta a lehetetlent és a roppant segítőkész PK-s sajtókapcsolatokért felelős hölgy közreműködésével eljuttatott egy olyan kérdést a tulajdonosoknak, amely bármiféle megválaszolásával csak jól jönnének ki a dologból - már ha van a kérdésre elfogadható válasz. A kérdés:

„Elmagyarázná (az olvasóknak) pár mondatban, hogy miért érte meg a Pécsi Közlekedési Zrt.-nek a buszok eladása, majd 10 évre bérleti visszavétele, ha az első évben számtanilag szinte nullázódik a bevétel, a többi kilencben meg csak veszteséget termel?”

A tulajdonosok három nap alatt sem kívántak válaszolni a kérdésre, ami csak még jobban megerősíti a gyanút: itt valami bűzlik. Méghozzá akkora intenzitással, mint amekkorára 18 milliárdnyi trágya lenne képes - mínusz szerelési költség.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását