2024. május 20. - Bernát, Felícia

Kik repülnek végül?

Több hónapos huzavona után tegnap reggel kiakadt a szakszervezet, és sztrájkba kezdett. A repteret ez különösebben nem hatotta meg, az álláspontok nem közeledtek, sőt újabb konfliktusok bontakoztak ki. A járatok 15-20 perc folyamatos késsel, de folyamatos
2008. december 11. csütörtök 18:59 - Pásztor Balázs
Az egész valahol itt, a válsággal kezdődött. A repüléssel kapcsolatos vállalatok (légitársaságok, repterek) bevételei elkezdtek csökkeni, az ágazat mélyrepülésbe kezdett. Erre nyilvánvalóan reagálniuk kellett, a reakció viszont bepöccentette a dolgozókat és a kissé régebbi sérelmeikkel együtt mindent rázúdították a reptérre. A szeptember 5.-én kezdődött tárgyalásoknak a mai napig nincs kézzel fogható eredménye - hacsak magát a sztrájkot nem tekintjük annak.

Érvek, követelések

Pár követelés
1. A vállalatvezetés hagyjon fel az eddig 120 munkatársunk állásába kerülő leépítésekkel. Naponta egy-két munkatárs kirúgása vagy elüldözése ugyanis a rettegés légkörét honosította meg Ferihegyen. Hozzák nyilvánosságra, milyen, a munkaerőt érintő tervei vannak a következő időszakra. Kérjük, ne hivatkozzanak többet az Útiterv c. dokumentumra, az ugyanis semmitmondó, terjedelme pedig egyetlen oldal.
2. A BA Zrt. töltse fel a létszámhiányt minden munkakörben, nem tartható, és veszélyes is a rendszeres túlmunkavégzés. Egyes munkakörökben évek óta kötelező a túlmunka, a munkarendek kiszámíthatatlansága pedig a magánéletet is tervezhetetlenné teszi.
3. Kérjük a menedzsmentet, hogy az elmúlt három évben elmaradt pótlékokat a Munka Törvénykönyve rendelkezéseinek értelmében fizessék ki. Ez egyformán igaz a túlórákra, és a biztonsági szolgálatot megillető veszélyességi pótlékra („különleges körülmények ösztönzője”)
4. Az időszakonként meg-meghosszabbított, határozott idejű munkaszerződéseket a szabályoknak megfelelően váltsák fel határozatlan idejű szerződésekkel.
5. Bár a vaspondrók és hangyák jelentős részét követeléseink hatására idén ősszel kiirtották, a pihenő- és mellékhelyiségek állapota továbbra is méltatlan egy európai repülőtérhez. Ezekben biztosítsák az alapvető higiéniát és felszereltséget!
6. Miután a dolgozókat védő előző kollektív szerződést egyoldalúan felmondta, a BA vállaljon kötelezettséget, hogy ha elfogadunk egy új KSZ-t, amellett három évig kitart. Ellenkező esetben nem vehetőek komolyan a cég tárgyalási szándékai.
7. Hagyjanak fel a szakszervezeti tagok, tisztségviselők zaklatásával. Tegyék lehetővé, hogy a szakszervezeti vezetők szabadon mozogjanak a repülőtér területén. Az érdekképviselet korlátozás nem csak törvényt, de az Alkotmányt is sérti.
8. A BA Zrt. állítsa le a kiszervezéseket, a következő három évben ne indítson ilyet. Az eddigi kiszervezések eredménye nyomán a minimálbéres, jogfosztott és kizsigerelt dolgozók maradtak Ferihegyen, és esett a szolgáltatások színvonala is.
9. A vállalat ismerje el, hogy a röntgengépek kezelői ionizáló sugárzásnak vannak kitéve, és biztosítsa a Munka Törvénykönyve értelmében az ezért járó évi öt nap pótszabadságot. Kérjük, hogy a biztonsági ellenőr beosztásban dolgozókat is illessék meg az utasbiztonsági ellenőrök jogai.
10. Kérjük a munkáltatót, hogy megszületett jogerős bírósági ítélet alapján még az idén szerezze vissza a Magyar Államtól a BA Zrt. üdülőjét, és a privatizációs szerződésben megjelölt határidő végéig azt kizárólag eredeti rendeltetése szerint hasznosítsa, és biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét az ingatlanban.
11. Kérjük a Munkáltatót, hogy a szakszervezetek részére adja át az idén elbocsátott munkavállalók létszámát és munkakörét tartalmazó kimutatást, valamint vállalja, hogy 2010-ig nem bocsát el munkavállalókat, különös tekintettel arra, hogy a létszámcsökkentések a repülésbiztonságot veszélyeztetik.
12. Kérjük a bérfeszültség rendezését, mert nagy ellenérzéseket szül, hogy ugyanazon munkát végző emberek fizetései között óriási különbségek vannak.
A Légiközlekedés Egyesült Szakszervezet (LESZ) és az Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) eredeti követelése „a jogsértő „lopakodó leépítések” leállítása, a biztonságos működéshez szükséges dolgozói létszám biztosítása, a pihenőidők szabályos kiadását, átlátható és kiszámítható beosztási és munkarendek készítése” volt, valamint szót emelt a túlmunkavégzés elrendelésére vonatkozó szabályok betartásáért is. Kifogásolták a „repülőtéren uralkodó embertelen munkakörülményeket, az elmaradt infrastrukturális fejlesztések miatt a pihenő és mellékhelyiségekben kialakult minősíthetetlen állapotokat”, és azt hogy nem tekinthetnek be munkaadó állományt érintő tervezetbe. Emiatt sztrájkbizottságot alapítottak.

A Budapest Airport Zrt. (BA) ennek ellenére állítja, hogy ő mindet megtett a jelen helyzetben a dolgozókért. Véleményük szerint alaptalanok a szakszervezetek követelései, a munkahelyek megőrzését éppen a 2006 óta zajló átszervezések biztosítják, az idén 9 százalékos béremelés volt. Nem értik, hogy pontosan miért is sztrájkolnak a szakszervezetek.

Események, Fejlemények

A sztrájk először megbénította a repteret - és annak honlapját -, majd egy „kiskapu” kihasználásával a Ferihegy 2/B-re terelték át megmaradt három terminál a forgalmát. A BA vezetői összeírták a sztrájkolók neveit, és ultimátumot hirdettek: ha a szakszervezetek december 10-én 11 óráig nem függesztik fel a sztrájkot, akkor nem tárgyalnak. A BA felháborítónak és zsarolónak nevezte a sztrájkot, napi több tízmilliós kárt emleget. Az utasok kompenzálást, és normális ellátást vártak - és várnak, a szakszervezet szerint pedig a támogatottság eléri a 90 százalékot.

A mai BA igazgatói döntése értelmében feljelentik a sztrájkolókat, ugyanis nem engedték át a mentőket és a rendőröket sem, - ami pedig hivatásos szerv akadályoztatása. A szóvívó bocsánatot kért a tegnap esti televíziós interjú során elhangzott „örüljenek a dolgozók, hogy luk van a fenekükön” mondata miatt, bár álláspontját továbbra is fenntartja. Arról is beszámoltak, hogy a munkájukat felvett dolgozók egy része 11:30-kor ellen-álírások gyűjtésébe kezdett, mivel szerintük a sztrájk nem a megfelelő lépes a jelen gazdasági helyzetben és állásukat is féltik hosszútávon.

A szakszervezetek szóvivője ezt a munkások egymásnak uszításának nevezte, és a munkavállalók elkülönítéséről is beszélt. Nincs szándékukban abbahagyni sztrájkot amíg nem tárgyalnak - a BA meg addig nem tárgyal amíg nem hagyják abba a sztrájkot (erre mondják hogy okos enged…). Az álláspontok merevek, mindenki a másikat okolja, kommunikáció alig van. Mindössze abban értenek egyet, hogy szükség van egy új kollektív szerződésre - ám ennek mikéntjétől július óta nem tudnak dűlőre jutni. A BA egy harmadik közvetítő fél - úgynevezett, mediátor - bevonására készül, míg a szakszervezetek 15 pontban összegezték követeléseiket.

A helyszín

A járatok szinte zavartalanul közlekednek, igaz csak a Ferihegy 2/B termináljánál. 15-20 perces késekre lehet számítani, ám ajánlott a járat indulása előtt két-három órával megérkezni, ugyanis a biztonsági ellenőrzések nagyon lelassultak. Azonban még a tegnapi bejelentés hatására sok cég törölte járatait, így érdemes a Ferihegy honlapján (www.bud.hu) mindent indulás előtt ellenőrizni.
 
Több utazásokkal foglalkozó társaság - köztük az Orangeways - vállalta, hogy a törölt járatok utasait kiviszi a környező nagyvárosok reptereire, ahonnan az utasok elérhetik uticéljaikat. A BA nem tud kompenzálást nyújtani a több mint 3500 károsult utasnak. Ráadásul az egész közlekedési káosz csak fokozódni fog, ugyanis holnapra a MÁV dolgozók is sztrájkot jelentettek be megegyezés híján.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását