2024. május 15. - Zsófia, Szonja

Kézihajtány a szegedi villamossíneken

Kézihajtány száguldozott szombat délelőtt Szeged belvárosában a villamossíneken; a különleges bemutatót a vasutasnap alkalmából rendezték.
2008. július 12. szombat 15:57 - Hírextra

Az elmúlt százötven év egyik meghatározó vasúti eszközét a közelmúltban nyugdíjazták - mondta el az MTI-nek Nagy József, a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány egyik alapítója. A kézi- és motoros hajtányokat a MÁV és a keskeny nyomközű gazdasági vasutak vonalain használták a kezdetektől fogva.

Csak a megfelelő vizsgával rendelkező pályamesterek - akik a a vasúti pálya állapotáért feleltek - vezethették a hajtányokat. Ellenőröket is szállítottak őrházakhoz, hidakhoz, alagutakhoz, olyan helyekre, ahol a vonatok nem álltak meg.

Annak idején sok száz ilyen szerkezetet használtak. A pálya meredekségétől függően a kézihajtánnyal 20 kilométeres óránkénti sebességre is fel lehet gyorsulni, a motoros változatok pedig akár 50-60 kilométeres óránkénti sebességgel is közlekedhettek.

A különböző alapítványok, így a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány is, több ilyen eszközt megmentett. A keskeny nyomközűeket a kecskeméti kisvasúton tárolják és használják, a normál tengelytávolságúakat pedig Szegeden.

Azért gyűjtötték össze ezeket a járműveket, hogy azokon a vonalakon, amelyeken megszűnt a vasúti közlekedés, "kiscsoportos, vasútbaráti" utakat szervezzenek a jövőben. Ez a falusi turizmus kínálatába tökéletesen illeszthető program lesz - magyarázta Nagy József.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását