2023. január 30. - Martina, Gerda

Fény az alagút végén

A GKM az eddig huszonegy bezárásra ítélt szárnyvonalhoz október végén továbbiakat is hozzárendelt, így közel negyven viszonylaton szűnhet meg december 10-én a személyszállítás. Az intézkedés ellen szinte minden érintett település tiltakozik, ahogy a festő
2007. november 9. péntek 11:05 - Constantinovits Milán
A bezárásra ítélt szárnyvonalak esetén a minisztérium utasszámlálási adatokkal támasztotta alá a döntést: szerintük egyszerűen nem éri meg ezeknek a vonalaknak a fenntartása. Apelláta nincs, az új vasúti menetrend még idén életbe lép, és amelyik önkormányzat nem tudja vállalni, hogy beszáll az üzemeltetésbe, búcsút inthet pályaszakaszának.

Mindezek ellenére vannak, akik még reménykednek és keresik a kiutat. A turistaközpontként ismert Heves megyei Szilvásvárad két viszonylatban is érintett: mind a közeli Putnokkal, mind pedig Egerrel való vasúti összeköttetést meg akarják szüntetni. A település azonban küzd Kókák döntése ellen, hiszen a napokban közzé tették, hogy megpróbálkoznak önállóan a működtetéssel. A polgármesterrel, Szaniszló Lászlóval beszélgettünk az esélyekről.

Polgármester úr, hogyan fogadták a szilvásváradi szárnyvonal bezárásáról szóló döntést?

Vártalanul ért minket. Tavaly szó volt arról, hogy Szilvásvárad és Putnok viszonylatban a 87b jelű szárnyvonalon szüneteltetik a személyszállítást, ám ez valamiért nem történt meg. Nagyjából három hete jelent meg az első hivatalos közlemény arról, hogy a bezárásra ítélt szárnyvonalakba beleesik a Szilvásvárad-Putnok szakasz is. Első körben még huszonegy szárnyvonalról volt szó, ám ez Felsmann Balázs államtitkár úr sajtótájékoztatóján már harmincnyolcra bővült. Ezek között megtalálható a Szilvásvárad-Eger vonal is. Én korábban több egyeztető fórumon kérdeztem a MÁV szakértőit, felülvizsgálat alatt áll-e eme szárnyvonal. Ők határozottan cáfoltak, és biztosítottak arról, hogy a jövőben sem forog veszélyben az itteni személyszállítás.

Ennek ellenére a minisztérium rábólintott a Szilvásvárad-Eger vonal megszüntetésére, mert utasszámlálási adataik szerint alacsony a vasút kihasználtsága.

Nem láttam a minisztérium számításait, ugyanakkor hozzáteszem, hogy évente nagyjából egy millió turista látogatja Szilvásváradot. Nagy részük közúton közelíti meg a települést, de nem elhanyagolható azok száma sem, akik vonaton érkeznek a községbe. Állítólag a turisztikai jellegű utazókat másként kezeli a minisztérium. Információim szerint a Közlekedéstudományi Intézet Kht. Regionális Igazgatósága az egész Észak-Magyarországi régióban egy átfogó Volán és MÁV utasszámlálást végzett október közepe táján, egy hétköznapi napon. Arról, hogy ezen kívül a minisztériumnak rendelkezésére állnak-e egyéb adatok, akár éves viszonylatban, akár szezonálisan, nem tudok. Ők arra hivatkoznak, hogy gazdaságtalan az üzemeltetés, mi pedig látjuk, hogy ezt a szárnyvonalat azért igénybe veszik az utazók.

A sajtóhírek szerint önök megkísérlik átvenni a vasút üzemeltetését. Ennyire jól állnak anyagilag, hogy képesek fedezni a működési költségeket is?

Éppen az volt a problémánk, hogy fogalmunk sem volt róla, hogy ez milyen kötelezettséggel jár. Mindenki arról beszélt, hogy az önkormányzatok vegyék át a vasút üzemeltetését, és oldják meg maguk. Ám a minisztériumból hivatalos levelet nem kaptunk, nemcsak mi, de a szomszédos Nagyvisnyó sem, így azt sem tudtuk, mivel jár a térségi vasútvonallá minősítés. A GKM üzemeltetőket keres a szárnyvonalra, és az önkormányzatokat bevonná ebbe a munkába, de mind a mai napig nem ismertették, hogy ez milyen kötelezettséggel jár. Ha olyanokkal, amik az egyébként is szükséges önkormányzati alapfeladatok ellátása kapcsán jelentkeznek: legyen ez parkolóépítés, útépítés, vagy az állomásépület karbantartása, akkor felvállaljuk a szárnyvonal üzemeltetését. Amennyiben az jön le a minisztériumtól, hogy valahány millióval hozzá kell járulni éves szinten a fenntartáshoz, mi sem leszünk abban a helyzetben, hogy ennyi pénzt dobáljunk ki az ablakon. Viszont mindent meg szeretnénk tenni annak érdekében, hogy ne szenvedjen csorbát az idegenforgalom azáltal, hogy esetleg a vasútközlekedés megszűnik Eger irányába. A szándéknyilatkozatunkat a GKM felé így küldtük el, hogy a részletek megismerése utáni döntés értelmében tudjuk csak vállalni a szárnyvonal üzemeltetését.

Uniós forrásokat nem tudnak segítségül hívni a vasút működtetéséhez?

Hazánk talán legszebb vasútvonala
Heves megye székhelyét köti össze a Sajó völgyében fekvő Miskolc-Bánréve vasúti fővonallal, több kisebb község mellett érintve a friss városi rangú Bélapátfalvát, és a kedvelt kirándulóhelyet, Szilvásváradot. A pálya kanyargós, helyenként nem a legjobb állapotú, ezért az utazásra több időt kell szánni, de ez nem az a vonal, ahol sietni kell - látványosságokból errefelé nincs hiány. Az egri panoráma, majd a "várbeli" vonatozás, az almári kiskertek, a szarvaskői sziklák és alagutak látványa, a szédítő ladány-völgyi mélységek, a kopár dombok, vagy a csodálatos erdők egy életre szóló élménnyel gazdagítják a nyitott szemmel járókat.
(Forrás: eger-putnok-vasut.fw.hu)
Mindig arról hallunk, hogy jönnek EU-s pénzek, de eddig csak a kisvasutak fenntartására lehetett pályázni. Az biztos, ha érkeznek pénzek, akkor érdemes a szárnyvonalra is költeni, már amennyiben lesz olyan üzemeltető, aki megpróbálja életben tartani a szárnyvonalat.

Élénk turistaforgalmat említett, de emellett a helyi lakosok is használják a vonalat?

Igen, reggeli iskolába és munkába járásra, akinek megfelel a menetrend, igénybe is veszi a kisvasutat. Hozzá kell tenni, hogy elég rugalmatlan a menetrend. Ha jön ide egy üzemeltető, annak érdeke lesz, hogy tiszta vasúti kocsikban és esztétikus környezetben utaztassa a látogatókat, kirándulókat, munkába járókat, Feladata lesz az is, hogy ésszerű menetrendet alakítson ki, hogy az Egerbe induló és onnan érkező járatokhoz igazodjon a szilvásváradi járat. Jelenleg ugyanis túl hosszú a várakozási idő. Emellett a pályaszakasz rekonstrukciója is elodázhatatlan, ami szintén állami feladat marad a jövőben, ha térségi vasútvonalnak minősülünk. A pályaszakasz olyan leromlott állapotú, hogy 20 km/h-val tudnak csak közlekedni a vonatok. Így hátrányt szenved a közúti személyszállítással szemben a vasút, hiszen majdnem dupla annyi időbe telik bejutni Egerre Szilvásváradról, mint közúton.

Mit tanácsol azoknak a településeknek, akik hasonló helyzetben vannak, mit lehet tenniük?

Információm szerint azon a településen, ahol tegnapig nem jelezték szándéknyilatkozat formájában, hogy részt vállalnának a vasútvonal működtetésében, a minisztérium az új vasúti menetrend életbe lépésétől, december 10-től nem rendeli meg a személyszállítást. Aki tehát a tegnapig nem tette meg jelentkezését, nagy eséllyel elveszti szárnyvonalát. Minden esetben meg kell nézni, hogy érdemes-e fenntartani a vonalat, át kell tekinteni a gazdaságossági mutatókat. Ha nem lehet kiváltani közúton (például Szilvásvárad-Putnok esetében ez lehetetlen), ott mindenképp érdemes fenntartani a személyszállítást. Azt tanácsolom, próbálják meg a vasúti forgalmukat fellendíteni! Nálunk az itteni programok lehetőséget adnak erre, mi turisztikai attrakciókban gondolkodunk.

Mikorra várják a végleges döntést, mikortól lehet az üzembentartás részleteit megismerni?

A következő napokban mindennek el kell dőlnie, mert november közepéig meg kell jelentetni az új MÁV menetrendet. Ennek még nyomdába kell kerülnie, és mivel december 10-től életbe lép, előtte 20-20 nappal meg kell lennie a végleges változatnak, hiszen ha a GKM megrendeli az utasszállítást valamelyik vonalon, annak meg kell jelennie a menetrendekben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását