2024. május 17. - Paszkál
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás éves átlaga csökkent, de elképzelhető, hogy több autótulajdonos anyagilag rosszabbul jár ha biztosítót vált. Gilyén Ágnest, a Magyarországi Biztosítók Szövetségének szóvivőjét kérdeztük.
2010. november 4. csütörtök 06:34 - Győry S. József
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás éves átlagdíja a 2010-es 25 ezer forintról jövőre 17 ezer forint alá esik az ügyfelek első díjszámításai alapján. Minek tudható be a harminc százalékos csökkenés?

Stagnálásra számíthatunk?
Aki nem vált biztosítót, stagnáló, vagy emelkedő biztosítási díjra számíthat, az átszerződőknek viszont 90 százaléka találhat a meglévőnél kedvezőbb ajánlatot az eddig végzett kalkulációk szerint. Ezért elképzelhető, hogy a váltók száma a legoptimistább prognózisokat is túlszárnyalva megközelíti a 2 milliót az idén, amely a teljes járműpark felét teszi ki - áll a közleményben.

A hétfő hajnalban mind a 14 biztosítóra elvégzett díjszámítások, valamint az első szerződéskötések gyorsmérlege alapján, a vártnál is jobban esik a kötelező biztosítások ára. Az első átszerződők jellemzően azon ügyfelek közül kerülnek ki, akik minden évben váltanak. A statisztika szerint ugyanakkor még közülük is tízből kilencen találnak a meglévőnél jobb ajánlatot, átlagos megtakarításuk pedig meghaladja a 12 ezer forintot.

Az átszerződési boom az online biztosításközvetítésben is rekordszámú felhasználót hozhat. Tavaly már több mint félmillió autós használta az internetet szerződése újrakötésére - olvasható a közleményben - MTI
Nagyon erős verseny van a biztosítók között, még akkor is, ha sokan úgy vélték, ez a verseny nem fokozódhat tovább, ahogyan a díjcsökkentés sem. Ezzel ellentétben a verseny fokozódott és az első benyomások alapján az átlagdíjak is alacsonyabbak lettek.

A másik ok nem más, mint a világháló, melynek jóvoltából az emberek könnyen összehasonlíthatják a biztosítók árkülönbségeit. Még mindig viszonylag rövid idő áll rendelkezésre a társaságok közötti váltásra; ebben is segítségükre lehet az internet.

Örvendetes ok az is, hogy a személyi sérüléssel járó balesetek száma az utóbbi évek statisztikája alapján jelentősen csökkent Európában, így Magyarországon is. A balesetek a legmagasabb kárkifizetéseket indukálják, számuk csökkenése miatt a biztosítók némileg lejjebb tudták vinni díjakat.

Kijelenthetjük, hogy tudatosabbak lettek a szerződők?

Mindképpen, hiszen évről évre meredeken nő a biztosítót váltó emberek aránya.

Milyen átrendeződést hozott a biztosítók erősorrendjében a kgfb csökkentése?

Nagyon korai lenne erről beszélni, hiszen csak október 31-e óta van lehetőség a váltásra, ettől függetlenül elképzelhetőnek tartom, hogy lesznek átalakulások. Volt olyan biztosító, amely felhagyott a kötelező művelésével és volt olyan, amelyik csak most kezdte el. A biztosítók száma továbbra is tizennégy, de nem ugyanazok a szereplők, akik tavaly voltak.

Az Astra Biztosító jobb árakat kínál, mint a K&H Biztosító, mégis, az utóbbi szolgáltatásait több ügyfél veszi igénybe. Mi lehet ennek a magyarázata?


Rendkívül sok biztosító és ezen belül összehasonlíthatósági lehetőség létezik. Különböző településeken élő, más és más típusú gépjárművel rendelkező ügyfeleknél változhat a fontossági sorrend, így jöhet ki ez az eredmény. Elvonatkoztatva a két társaságtól, az ügyfeleknek egy része, bizonyos összegkülönbség alatt nem vált, hanem ragaszkodik az eddig bevált biztosítóhoz, akkor is, ha két-háromezer forinttal többet kell fizetnie. Egy új, de olcsóbb társaság nem feltétlenül jelent minőségi garanciát.

Aki elégedett a jelenlegi biztosítójával, így nem veszi igénybe egy új biztosító szolgáltatásait, mire számíthat?

Az idei évben a biztosítási díj alapjául a korábbi évekhez képest a lökettérfogat helyett a gépjármű teljesítménye számít. Ez azt jelenti, ugyanazon lökettérfogat mellett egy erősebb motorral rendelkező, sportosabb gépjármű üzembetartója lehetséges, hogy többet fog fizetni, mint egy azonos térfogatú, de gyengébb motorral rendelkező tulajdonos.

A tarifa rendszere megváltozott, éppen ezért az is lehetséges, hogy egy másik kategóriába kerül az ügyfél abban az esetben is, ha nem tesz semmit sem.

Bővebben mit lehet tudni a változásról?

Erről csak a kampány után lesz pontosabb képünk, ekkor tudjuk megmondani, ez a változás az autósok hány százalékát érinti. Az előzetes becslések alapján a gépjárművek harminc-negyven százaléka más kategóriába kerül át.

Elképzelhető, hogy több tulajdonos megfontolja a gépjárműve fenntartását a tarifarendszer változása miatt?

Erről nincsenek adataink. Arról viszont vannak, hogy a személygépjárművek száma a tulajdonosok romló pénzügyi helyzete miatt nem nőtt, vagyis kénytelenek leállítani a gépjárművüket. A változás miatt lehetséges, hogy néhány tulajdonos kevesebbet fogja használni a járművét.

Összességében, mire számíthatnak az emberek?

Ez az, amiről még a biztosítóknak sincsen ötletük. Amikor a változtatások számításait elvégezték, csakis a saját portfóliójukban lévő szerződéseket ismerhették, a többi piaci szereplőt nem. A kampány után tudunk erre válaszolni, egyenlőre csak a sötétben tapogatóztunk.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását