2024. május 2. - Zsigmond

Divat feketének lenni Amerikában?

Az, hogy fekete bőrű politikus lett az Egyesült Államok elnöke, elragadtatást keltett a faji egyenjogúságért küzdők soraiban, de a médiában, a divatban vagy a hirdetésekben semmiféle változás nem történt, továbbra is a főleg a fehérek játszanak meghatározó szerepet ezeken a területeken.
2009. október 24. szombat 11:08 - HírExtra
2008 júliusában, néhány hónappal az elnökválasztás előtt a Vogue havilap olasz változata olyan számot adott ki, amely azóta fogalommá vált: csak fekete bőrű modellek szerepeltek benne. Ekkor született a Black is The New Black kifejezés, amely azt fejezi ki, hogy "a fekete az új divatszín".

"Ám még e Vogue-szám hirdetéseiben is minden modell fehér maradt: a hirdetők részéről semmi sem változott, ők a vevők figyelmét akarják felkelteni és feltételezik, hogy azok fehérek" - hangsúlyozza Jamie Amber, egy New York-i hirdetési ügynökség kreatív igazgatója.

"Noha a hirdetési iparban dolgozók 90 százaléka kétségkívül Obamára szavazott és amikor hirdetést készítünk, multikulturálisnak tekintjük magunkat, a feketék többsége sofőr és nem művészeti igazgató" - fűzi hozzá. Ügynökségének mintegy 60 alkalmazottja közül 4-5 afroamerikai akad, 2009-ben két továbbit is felvettek, viszont két másik kilépett.

A legutóbbi New York-i divathéten, szeptemberben csak egyetlen, afrikai divattervezőkből álló csoport vitt "fekete" jellegzetességet kollekcióiba, és a fekete bőrű modellek száma ugyanolyan elenyésző volt, mint máskor - pedig olyan közegről volt szó, amely már a 70-es évek óta az "afro" szépséget hirdeti.

"Az előítéletek kétségkívül teret vesztenek és nagyon büszkék vagyunk egy ilyen elnök megválasztására, de Amerika továbbra is erősen rasszista ország marad" - vélekedik Nancy Foner asszony, a CUNY New York-i állami egyetem szociológiaprofesszora. "Idén nem nőtt számottevően a fekete diákok száma, ugyanis már azelőtt javult a számarányuk, hogy Obama a Fehér Házba érkezett volna - jelentős különbség az 1980-as évekhez képest mutatkozik".

Az Ebony, az Egyesült Államok legrégibb, 1945-ben alapított fekete magazinja, amely másfél millió példányban jelenik meg, minden decemberben közli a 150 legbefolyásosabb fekete bőrű személyiség listáját. Harriette Cole főszerkesztőnő nem kívánja előre elárulni, mi változik az előző évekhez képest az idei listán, amely eddig főként sportolók, színészek és híres énekesek nevét tartalmazta - bár megtalálható volt rajta a demokrata párti Donna Brazile politológus vagy több médiaszemélyiség is, mint amilyen például Oprah Winfrey.

"Nem hiszem, hogy másként néznének rám, amióta az ország elnöke fekete bőrű" - vélekedik Douglas Davis 33 éves reklámgrafikus. "Mindig a művészeti kiválóságra törekedtem, mindig saját tehetségemnek köszönhettem sikereimet és sohasem gondoltam, hogy bőrszínem hátrányt jelentene. Úgy gondolom, Obama azt a meggyőződést tette általánossá, hogy az embert a teljesítményétől függően elismerhetik a legkiválóbbnak is, akármilyen színű a bőre."
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Sztárhírek témában
Ön követi a Való Világ hatodik szériáját?
Ezzel kelek és fekszem!
Bele szoktam pillantani, ha időm engedi
Rá-ránézek, de nem foglalkoztat különösebben
Nem nézem
Nem nézem és ellenzem is, népbutításnak tartom!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását