2024. április 29. - Péter

Hajómodelleket épít a jogász

Különös hobbinak hódol Dr. Hüvös Ferenc szegedi jogász. Az Osztrák-Magyar Monarchia hadihajóinak kicsinyített mását építi meg méretarányosan. Eddigi munkái olyan jól sikerültek, hogy versenyekre, kiállításokra viszi őket. Előfordult azonban már az is, hog
2008. április 7. hétfő 10:04 - Hírextra
Az Osztrák- Magyar Monarchia hadiflottájának szinte írmagja sem maradt az első világháború után. Az egykori büszke csatahajók, cirkálók és torpedórombolók emlékét csupán fényképek, filmek és dokumentumok őrzik. Egy szegedi jogász azonban nem nyugodott bele a pusztulásukba, ügyeskezű modellezőként elhatározta, hogy - több mint nyolc évtized után - megépíti a legismertebb, leghíresebb hadihajók kicsinyített másait.

- Gyerekkoromban tengerész akartam lenni, de ez csak álom maradt. Pályaválasztásom egészen más irányba vitt, s hajókat építeni is csak úgy tizennégy évvel ezelőtt kezdtem, miután kiderült: van kedvem és érzékem a modellezéshez. Azután a figyelmem az első világháború hadihajói felé terelődött. Az ezredforduló óta nyolc hajót építettem meg az Osztrák-Magyar Monarchia hadiflottájából. Köztük a legnagyobb munkám volt a flotta zászlóshajójának, a Viribus Unitisnek életre hívása. A csatahajót egy a százhoz méretarányban készítettem el. Ez annyit jelent, hogy a 150 méter hosszú és 20 ezer tonnás hajót másfél méteresre építettem meg. Így csak húsz kiló lett a súlya. Kicsiben minden megtalálható rajta, ami a zászlóshajón is rajta volt. Így például a horgonyok, a lövegek, a hajókémények és minden más. Ráadásul modellem az akkumulátorral hajtott motorjának köszönhetően a vízen közlekedni is tud, rádiós távirányítással - avat bele minket a történetbe Hüvös Ferenc.

- Milyen anyagokkal dolgozik?

- Munkámhoz sohasem használok kész elemeket, az alapanyagokat többnyire hulladékból nyerem. Így például eltört műanyagtáblát, kidobott flakonokat, műgyantát használok a hajók összeállításához. Így építettem meg a Zenta cirkálót is, amely tűzharcban süllyedt az Adria mélyére. Erre a modellre azért is büszke vagyok, mert öt évvel ezelőtt, a feltárásakor jómagam is ott voltam a montenegrói partoknál. A nemzetközi búvárcsapat ugyanis felkért, hogy segítsek az azonosításában. Igaz, a víz alá merülni nem tudok, de a búvárok által a helyszínen, hetven méter mélyen elkészített fénykép- és filmfelvételek azt igazolták, hogy valóban a Zentát találták meg.

A szegedi ezermester napjainkban a Szent István csatahajó megépítésén fáradozik. A legendás hajó elkészítése azért váratott magára ilyen sokáig, mert hosszú ideig nem tudta megszerezni a szükséges tervdokumentumokat. Hogy bonyolítsa a dolgát, bevállalt magának egy másik hajót is, méghozzá a Kaiser Karl VI.-ot, amely gőzhajó volt a maga korában. Ezzel a modellel az idei lengyelországi hajómodellező Európa -bajnokságon szeretne elindulni. Úgy gondolja, a gőzgépes hajóval nagyobb az esélye, akár győzelemre is.

Ami pedig a távoli jövőt illeti, szeretne megépíteni minden egykori első világháborús hajótípusból egyet-egyet. Ez összesen tizenhat hajót jelent. Köztük lenne a Budapest, az Árpád és a Szent György is. A saját modell flottáját pedig nemcsak versenyekre vinné el, hanem szívesen bemutatná kiállításokon is, hogy az érdeklődők többet tudhassanak meg történelmünknek erről a kevéssé ismert szakaszáról.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását