2024. április 29. - Péter

MÁV-tulajdonban maradtak a vasúti kocsik

Nem került és nem kerül holland tulajdonba a tíz fekvőhelyes vasúti kocsi - közölte a MÁV-START Zrt. az MTI érdeklődésére, arra reagálva, hogy Molnár Béla kereszténydemokrata képviselő hétfői sajtótájékoztatón szóvá tette a MÁV-START több milliárd forint értékű, tíz hálókocsijának tisztázatlan körülmények közötti holland kézre kerülését.
2009. június 15. hétfő 20:12 - HírExtra
A személyszállító vasúttársaság tájékoztatása szerint 2009 februárjában a MÁV-START Zrt. egy holland magánvasúttal a szokásos piaci kondíciók alapján tíz darab fekvőhelyes kocsira kötött 24 napos időtartamra bérleti szerződést.

A kocsik a bérbeadás ideje alatt nem közlekedtek volna, ezért a bérbeadás a személyszállító vasúttársaság számára előnyös volt, mivel az akkor ki nem használt kocsik nyereséget termeltek volna.

A bérleti díj első részletét - 44.455 eurót - a holland fél még a bérleti időszak kezdete előtt megfizette, a bérleti díj második részének kiegyenlítésére azonban a megállapodott határidőben - a többszöri fizetési felszólítás ellenére - sem került sor - írta a MÁV-START közleményében.

A MÁV-START Zrt. 2009 márciusában intézkedett a holland magáncégnél jogtalanul lévő kocsik hazaszállításáról, mivel a magánvasút a szerződésben foglalt határidőre a vonatokat nem adta vissza.

A vasúttársaság közlése szerint a hazaszállítás megszervezését követően értesültek arról, hogy a bérbevevő magáncég ellen csődeljárás indult, és a kocsikra vonatkozóan két hónapos időtartamra - a holland jog szerint - zárlatot” rendeltek el.

A személyszállító vasúttársaság nyomatékosította, hogy semmilyen jogáról nem mondott le, így többek között sem a kocsik tulajdonjogáról, sem a kocsik azonnali hazajuttatásának a követeléséről, ennek érdekében a MÁV-START Zrt. minden szükséges jogi lépést megtett és a jövőben is megtesz.

Molnár Béla a hétfői sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy ezek a hálókocsik a nyári menetrendben Marosvásárhely-Brassó, Thessaloniki és Split vonalakon közlekedtek, így nem tudni, most itt milyen hálókocsikat állítanak be.

A MÁV-START közölte, hogy a nyári időszakban 2009. június 18-a és 2009. szeptember 22-e között Marosvásárhelyre az alacsony - mintegy 5 százalékos - kihasználtság miatt nem közlekednek MÁV-START-os kocsik. Marosvásárhelyre ugyanakkor továbbra is el lehet majd jutni vasúton, mert a román vasúttársaság továbbra is közlekedteti azt a járatot is, amelyhez eddig a MÁV-START-os kocsikat csatlakoztatták.

Molnár Béla a sajtótájékoztatón elmondta, hogy az érintett hálókocsikat 1985-ben építették, a vasúti forgalomban középkorú járműnek számítanak. Könyv szerinti értékük 23 millió forint körül van darabonként, de a használati értékük ennél jóval magasabb, jelenleg egy ilyen kocsi beszerzése 250-350 millió forint körül van. Szerinte a lefoglalt a MÁV-hálókocsik összértéke - becslések alapján - eléri a 2-3 milliárd forintot.

Erre reagálva a MÁV START azt közölte, hogy nem keletkezhetett milliárdos” nagyságrendű kár, hiszen nyári forgalomban közlekedő járatok - ebben az időszakban az alacsony kihasználtságú marosvásárhelyi járat kivételével - mindegyike "kiállítható és kigazdálkodható" a rendelkezésre álló járműparkból, a járművek egyedi nyilvántartási értéke pedig 6, illetve 6,5 millió forint.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását