2024. május 4. - Mónika, Flórián

Genetikai vizsgálattal a májkárosodás ellen?

A vérben található genetikai anyag, a mikroRNS lehetővé teszi a gyógyszerek májkárosító hatásának korai felismerését.
2009. február 26. csütörtök 19:20 - HírExtra
Egy sor gyógyszer mellékhatásaként jelentkezik a májkárosodás, ám az orvosok nem rendelkeznek olyan gyors és egyszerű vérvizsgálati módszerrel, amellyel kimutatható a készítmény májra toxikus volta azelőtt, hogy súlyosabb gondok jelentkeznének.

A seattle-i Institute for Systems Biology kutatói a közelmúltban fedezték fel, hogy az örökítőanyag apró részecskéi, az úgynevezett mikroRNS révén pontosan megmondható, hogy mely egér kapott toxikus Paracetamol-adagot. (A mikroRNS - szimpla szálú, 21-23 nukleotidból /egységből/ álló ribonukleinsav-molekula, amely a génműködés szabályozásában vesz részt.)

"Lehetséges, hogy a mikroRNS lesz az a biológiai marker, amely nemcsak a gyógyszerek okozta májkárosodás diagnosztizálását teszi lehetővé, hanem egy sor más betegség kórismézését is" - nyilatkozta Leroy Hood, aki eredményeiről az Amerikai Tudományos Akadémia folyóiratában, a PNAS-ban (Proceedings of the National Academy of Sciences) számolt be.

A kutatók vizsgálták a mikroRNS szintjét az egerek vérében, amely a Paracetamol-mérgezés utáni 48 órában megemelkedett.

"Viszonylag nagyszámú mikroRNS-t találtunk, s ez változott a májkárosodás mértékének függvényében" - emelte ki Leroy Hood.

Magyarázata szerint a mikroRNS több fajtája is a májból ered, s innen kerül a véráramba. Ezért e biológiai markerek mérése alkalmas annak tesztelésére, hogy a gyógyszerek okoznak-e májkárosodást, vagy sem.

"Meggyőződésem szerint bármely készítmény májkárosító hatásának kimutatására alkalmas a módszer" - vélekedett Leroy Hood, akinek reményei szerint a biomarkerek kimutatása idővel a gyógyszerek klinikai tesztelésének részévé válnak.