2024. május 2. - Zsigmond

A Walt Disney volt elnöke és a Közel-Kelet

Római császárok, keresztesek, mameluk hadurak és a Brit Birodalom - csak néhány név azok közül, akik megpróbáltak stabilitást és biztonságot teremteni a Közel-Keleten. Dávid király 122. zsoltára röpke 3000 évvel ezelőtt, már Jeruzsálem békességéért könyör
2009. január 26. hétfő 07:09 - Tatai Gábor
Ő volt az első és az utolsó a kompetens politikai vezetők klubjában, aki úgy gondolta, hogy ez a béke emberileg kivitelezhetetlen. Obama frissen kinevezett közel-keleti tanácsadója, George Mitchell magabiztos és határozott. A legújabb azok közül, akik egy porráégett karrier lehetősége mellett, távoli nemzetek sorsát és ártatlan életek millióit kockáztatják, jó eséllyel.  A „fából vaskarikát” tematikában foglalkoztatott miniszterelnöki tanácsadói csoport feje most még bizakodó. Vagy helyesebben szólva, már most kétségbeesetten optimista.



Egy kérdés teológiai vetülete


122. zsoltár
Grádicsok éneke, Dávidtól. Örvendezek, mikor mondják nékem: Menjünk el az Úr házába! Ott álltak a mi lábaink a te kapuidban, oh Jeruzsálem! Jeruzsálem, te [szépen] épült, mint a jól egybeszerkesztett város! A hová feljárnak a nemzetségek, az Úrnak nemzetségei, bizonyságul Izráelnek, az Úr nevének tiszteletére. Mert ott ülnek az ítélõszékek, Dávid házának székei. Könyörögjetek Jeruzsálem békességéért; legyenek boldogok a téged szeretõk! Békesség legyen a te várfalaid között, csendesség a te palotáidban. Atyámfiaiért és barátaimért hadd mondhassam: béke veled! Az Úrnak, a mi Istenünknek házáért hadd kivánhassak jót tenéked!

Károli fordítás
A huszadik század kormányhivatalainak működése több ezer tonnányi ötletet, programot, határozatot, fenyítést vagy együttérzést termelt ki, ám a telerótt papírlapok pernyéje egykedvűen szállt tova Szuez, Kelet-Jeruzsálem, Bejrut, vagy legutóbb Gáza lángjai felett. Aki ehhez a problémához hozzá nyúlt, az vagy mind halott, vagy mind célpont, vagy közröhej tárgyává lett. Egyetlen egyszerű kérdésre nem talál választ sem a pápa, sem az ENSZ, egyetlen kérdés, mely újra világégésbe boríthatja a bolygót, egy kérdés, melynek puszta felvetése néma sírok százezreivel pakolta tele a keletet és nyugatot: Kié a föld?

Ábrahám, Izsák és Jákob szerint a föld Istené és azt Izraelnek ígérte. Ám a tulajdoni jog kötelezettségekkel jár, az átíratás feltételekhez kötött. A keresztény világnézet szerint, a Szent Föld az ígéret népéé, melyet Krisztus után sokan a keresztény egyházzal azonosítanak, ám a poszt-holokauszt teológiák kereszttüzében egyre többen suttognak újra Izrael kiválasztottságának maradandóságáról. A korán jogrendszerében Jeruzsálem Waqf, vagyis iszlám tulajdon. A Templom-hegy az arab világ harmadik legszentebb helye, a föld a palesztin népé.

Egy kérdés politikai vetülete

Mindez politikai szinten - a rossz nyelvek szerint - jóval egyszerűbb: Azé a föld, akinek barátsága politikai szempontból készhez állóbb. A teológia dimenziójával szemben, ez a kritérium az aktualitásokra van szabva. A második világháborút követően Anglia számára a kiválasztottság arab privilégium volt, tekintve, hogy többen vannak, és náluk van az olaj.

A Szovjetunió arab-orientáltságának növekedése a Kneszet amerikanizálódásával folyt párhuzamosan, Truman tájékán már egyértelművé vált, hogy Izrael nem hajlandó a barakkba lépni, annak ellenére, hogy politikai kultúrája a mai napig orosz jellegű. Európa államszinten a pártatlanságát látszatát törekszik fenntartani, a szenzitív történelmi múlt nem a legalkalmasabb talaj a közel-keleti nyerészkedésnek.

Egy kérdés stratégiai vetülete

Vállalati szinten viszont érdekes dolgokba botolhat a kutakodó: az arab világ óriási piac. A damaszkuszi Arab Bojkott Hivatal jól szervezett feketelistáján nem csak Izrael szerepel, hanem olyan nyugati konszernek is, melyek kereskedelmet folytatnak Izraellel. Ennek következtében a zsidó állam hosszú éveken át nem juthatott hozzá olyan termékekhez, mint például a Pepsi-kóla. A jó piaci pozíciót nem érte meg kockáztatni egy parányi ország barátságáért, Európa pisszenni sem mert, a föld – piaci szempontból legalábbis – az araboké.

Carter elnök kereskedelmi minisztériuma 1978-ban állította fel a Bojkottellenes Intézkedések Irodáját, amely tetemes bírságokat rótt ki azon amerikai cégekkel szemben, melyek nem voltak hajlandóak Izraellel üzletet kötni. A gesztus szép és valóban, Amerika Eisenhower után, az aktuális fehérházi galerinek megfelelően a „föld mindenkié” és a „föld a zsidóké” alternatívák között lavírozott. És, hogy ebben mi a politikailag valamint stratégiailag is értékelhető? A földrajz. Izrael előretolt állás, fegyverraktár, kikötő, kutatótelep, információ- és első osztályú felvevőpiac egy olyan ellenséges terület korridorján, ahol a jelen és jövő háborúi fognak eldőlni.

Ember vagy Isten?

George Mitchell, korábban Maine állam szenátora, csaknem négy évig a Walt Disney cégbirodalom elnöke volt. A mesés karrier a nemzetközi DLA Piper ügyvédi iroda elnöki székében folytatódott, majd a belfasti Queen's University rektorának nevezték ki Észak-Írországban. Innen már kézenfekvő volt egy elnöki békekitüntetéssel hazatérni, amely mit sem bizonyít jobban mint, hogy a felsőoktatás által rárótt kötelezettségek mellett, az embernek akadhat ideje vallási háborúk felgöngyölítésére is.

Az új közel-keleti megbízottként produkált beiktató beszéde acélosan csengő, ellenállhatatlanul megnyugtató: „A probléma bonyolultsága és veszélyessége, nem jelenti azt, hogy az Egyesült Államok hátat fog fordítani neki. Felismertük, hogy a közel-keleti béke és stabilitás nemzetünk érdeke, a palesztin nép érdeke, Izrael érdeke, a térség érdeke, ahogy az egész világ érdeke is.” Az ősi konfliktus röpke felvázolása után Mitchell a Dávidi zsoltárral szemben pozícionálja magát: „Olyan nincs, hogy egy konfliktusnak ne lenne megoldása. A konfliktusokat az emberek szülik, az emberek irányítják és tartják fenn, tehát a konfliktusok megoldásának is emberektől kell származniuk.”

Adott tehát egy probléma, egy hatalmas államok és kultúrák feletti, több ezer éves ramazuri, nem gyenge teológiai realitásokkal fűszerezve. És adott egy George Mitchell, a smaragdszigeti békehős, aki Belfastban bebizonyította, hogy egy alapvetően teológiai gyökerekkel rendelkező problémával kapcsolatban semmilyen megoldás nem fogadható el, csakis az emberi.

A Közel-Kelet mitikussá növekvő békétlenségének oka sokak szerint az, hogy, aki hozzányúl, az a politika nyelvét beszéli és nem a vallásét. Mások szerint még ez sem lenne elég, az apokaliptikus alkony be fogja bizonyítani, hogy Jézus Krisztuson vagy - másként ugyan ez - a Messiáson kívül, senki más nem hozhat békét Jeruzsálemnek. Gáza után a kérdés radikálisan értékelődik át. George Mitchell és az újszerű véres logikák konstellációja látványosan fogja bemutatni, hogy mitől is olyan kísérteties a közel-keleti rémálom. Ez nem a keresztes hadjárat, nem a harminc éves háború, nem is a sino-japán konfliktus és George Mitchell könnyen rájöhet, milyen messze van Belfast Jeruzsálemtől. Rossz vége lesz a mesének, a szépséget felfalja a szörnyeteg.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gondolataink témában
Szívesen látná Orbán Viktort köztársasági elnökként?
Szó sem lehet róla
Jobb lenne, mint miniszterelnökként
Teljesen hidegen hagy
Csak, ha nincs más elfogadható jelölt
Igen, alkalmas a posztra
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását