2024. április 24. - György

75 éves a troli Budapesten

Az első trolibuszjárat 75 évvel ezelőtt, 1933-ban indult Óbudán. Az évfordulóra szakmai konferenciával és színes programokkal készül a Budapesti Közlekedési Vállalat - közölte a cég pénteken az MTI-vel.
2008. október 10. péntek 17:18 - Hírextra
Az ünnepi programokat szombaton a Pongrácz trolibusztelepen tartják. A közlekedési vállalat szakmai konferenciával, gyermekprogramokkal, koncertekkel és korabeli, felújított trolibuszokkal készül az ingyenes rendezvényre.

Szabó István, a Budapesti Trolibusz Dolgozók Szakszervezetének elnöke, aki a BKV felügyelőbizottságának is tagja, az MTI-nek elmondta: a trolibusz mai formájában először 1933-ban jelent meg Budapesten, Óbudán, a Vörösvári út és az Óbudai temető között közlekedett. Az első járat a 7-es számot kapta. A vonal 1944-ig üzemelt, a háború után már nem építették újjá.
A ma is üzemelő budapesti trolibuszhálózat kialakulása 1949-re tehető, a 70-es trolibusz megnyitásával, amely Sztálin 70. születésnapja alkalmából kapta a számát.

A szakszervezeti vezető ismertetése szerint Budapesten 1957-ig folyamatos volt a hálózat kiépülése. Az utolsó kiemelkedő hálózatbővítést az olajválságot követően, 1977-1983 között hajtották végre, a zuglói vonalak megnyitásával, ekkor hét új vonalat adtak át. Ezután már csak egyszer "nyúltak hozzá" a trolihálózathoz, amikor néhány éve meghosszabbították a 82-es járatot, amelyhez két megállót toldottak hozzá.

A fővárosban jelenleg 14 járat és 128 trolibusz teljesít szolgálatot minden nap, a járművek naponta 230 ezer embert szállítanak. A legöregebb trolibusz több mint 20 éves, a legfiatalabbak pedig egy éve érkeztek Lengyelországból - mondta Szabó István.

A troli legnagyobb előnye a robbanómotoros társaihoz képest, hogy míg egy hagyományos busz kilométerenként 1,24 gramm széndioxidot bocsát a környezetbe, addig az árammal működő trolinak nincs károsanyag-kibocsátása. A trolibusz folyamatos üzemmódban, egy óra alatt 12 kilowattnyi áramot fogyaszt, de a mai modern buszok fékező üzemmódban visszatermelik az energia egy részét - részletezte az elnök.

A troli mellett a legnagyobb érv tehát, hogy környezetkímélő, ezért alkalmazzák őket elsősorban a belvárosban.Az elnök szerint a BKV jelenleg azon gondolkodik, hogy - a környezettudatosság jegyében - érdemes volna trolibuszjáratot indítani a Margitszigetre, illetve a 83-as jelzésű trolit meghosszabbítanák egészen a Liget térig.

Szabó István megemlítette: az ágazat egyik célja, hogy elszakadjanak a buszágazattól, hogy önállóan működhessenek.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Kultúra témában
Szeret színdarabokat látogatni?
Rajongok a színházért!
Amennyiben időm és pénztárcám engedi, igazán örömmel teszem!
Évente egyszer-egyszer megesik
Évek óta nem voltam színházban, de szeretnék eljutni
Évek óta nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
Soha nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását