2024. április 30. - Katalin, Kitti

Objektív engedetlenség

Május óta mindenki félti a sajátját. A családban már nem olyan szívesen adják kölcsön az autót, és a kihelyezett háromlábú mellett elhaladtunkban a szó szoros értelmében egyik szemünk az úton, másik pedig a kilométerórán. Sajnos azonban az új rendelkezése
2008. augusztus 26. kedd 16:59 - Molnár Miklós
Május elsejétől a rendőrség élesben alkalmazza az objektív felelősség elvét. Megunták, hogy mindenki a családtagjára és a be-nem-mószerolás jó nagy árnyékába bújik. Ezért úgy döntöttek, hogy véget vetnek a lapulásnak és aki bújt, aki nem, valakit igenis pellengérre állítanak. Jobb híján a gépjármű tulaját. A szokásos alkotmányos jogok megsértésével kapcsolatos herce-hurca lecsengett, a rendelkezés maradt, s azóta az adófizetők pénze tartja Damokles kardját az állampolgárok fölé. Sőt!

Hány bőrt lehet még lehúzni?

A korábbi rendszerben annyi esélye legalább maradt szegény szerencsétlen szabálysértőnek, hogy az órás sorokat a megfelelő intézményekben végigállva könyöröghessen a részletfizetés lehetőségéért, vagy a bírság enyhítéséért. Azt már meg se próbálta elmagyarázni, hogy mozgássérült édesanyját vitte haza és azért kellett a járdán megállnia, mert a tolókocsit képtelenség a magas padkára felhúzni, az első EU-konform feljáró pedig három kerülettel odébb van. Most már ez sincs. A problémák ugyanazok, de a megoldási lehetőségek száma igencsak megcsappant. Mondhatni: nullára redukálódott. Ez persze így nem teljesen igaz, mert gyors számításokat végezve kiderül, hogy kettő megoldás mindig marad: fizetsz, mint a katonatiszt, vagy felkötheted magad. Előbbi azonban nem a mi pénztárcánkhoz van mérve, utóbbi pedig csak az „imósoknak” tetszik. Ők azonban, mire jogosítványt szereznek, kinőnek az érzelmi elhülyülésből. Akárhogy is nézem, sehogy se jó. Csak azzal számolhatunk, hogy kihagyjuk a karhatalmat a buliból és szabályosan közlekedünk. Vagy lavírozunk a trafipaxok és jogi találmányok büntetésekkel kikövezett útvesztőjében. Esetleg szerzünk egy sötétített ablakú, jó nagy és feltűnő masinát, amivel akár még a piroson is átmehetünk, hisz a kedves „bobbik” szíves-örömest félrenéznek és igazoltatják az utca másik oldalán kutyáját sétáltató, jó okkal bíró civilt.

Májusban én is úgy gondoltam: jobb visszafogni a lovakat, nincs szükségem arra, hogy ne tudjak tükörbe nézni másnap reggel, mert adósságba vertem a családot. Elképzelhető, hogy ezzel az új minőséget nyert felelősségérzettel nem voltam egyedül, azonban nyilvánvaló, hogy sokakat nem félemlített meg a tudat, hogy már – adott esetben – nem a saját zsebéből húzza ki a vérrel-verejtékkel összekapart fizetést.

Példának okáért

Augusztus. 16-án a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Rendőr-főkapitányság kihelyezett leskelődői 210 km/h-val lőttek le egy száguldozót. Elképzelhető, hogy olyan nyugati országból jött, ahol a belső sáv használatához felszállási engedély szükségeltetik, de az egészen biztos, hogy az a piros szélű-fehér alapú tábla, benne nagy fekete számokkal az ő hazájában sem a bringásokra vonatkozik. Egyébként pedig nem olyan rég pont Miskolc környékén jártam és veszettül figyeltem minden táblát, de olyan sehol nem volt, hogy „Amennyi a csövön kifér”…

De nem csak a fentebb említett delikvens az egyetlen gyorshajtó május óta. Ugyanazon a helyen, egy nappal korábban mindössze két óra alatt 145 olyan szabálysértőt fényképeztek le a járőrök, akik több mint 10%-kal lépték túl a megengedett 130 km/h-s sebességkorlátozást – tudtuk meg a B-A-Z megyei Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Irodájától.

A KSH adatai szerint is van némi visszaesés azokat a baleseteket tekintve, amelyekben a gépjárművezető volt a hibás. Sajnálatra méltó módon ezekből az adatokból nincs külön olyan kategória, hogy „gyorshajtás miatt történt baleset”, de ha hihetünk a szakértőknek – márpedig miért ne tennénk – akkor elkönyvelhetjük, hogy ezen balesetek nagy hányada gyorshajtás miatt történt. Tudni illik a balesetek összességének jó része szintén a száguldozás fékevesztett szertelenségében következett be.

A tavalyi évben május és augusztus között átlag havonta 1775 balesetet okoztak a sofőrök. Idén ez a szám 1575-re csappant. (Igaz, ez a szám csak a május és júniusi adatokat dolgozza fel.) Igaz, hogy van javulás, de nézzük meg: csak gyorshajtókból néhány óra alatt majdnem összejön ez a bizonyos 200-as kiesés. És nyilván mást is csinálnak a szerencsétlen pedáltaposók, nem csak a lelket hajtják ki az autókból.

Messze a fény az alagút végén

Abban reménykedem, egyszer csak-csak elérjük azt a pontot, amikor már nincs lejjebb és végre felszálló ágba kerül ez az ország. De sokszor, amikor megnézek egy Híradót és úgy látom, elértük a várva várt völgyet, ahol végre erőt meríthetnénk a hegymászáshoz, mindig jön egy holnap, amikor ráeszmélek: még nem úsztunk le az egyre inkább feneketlennek látszó tó aljára.

De nem adom fel! Ne adjuk fel! És ha lehet egy apró javaslatom: büntessük meg azt, aki megérdemli, de emellett pedig alkossunk ésszerű és használható szabályokat. Ne olyanokat, amelyek az időjáráshoz alkalmazkodnak…
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gondolataink témában
Szívesen látná Orbán Viktort köztársasági elnökként?
Szó sem lehet róla
Jobb lenne, mint miniszterelnökként
Teljesen hidegen hagy
Csak, ha nincs más elfogadható jelölt
Igen, alkalmas a posztra
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását