2024. április 27. - Zita

Három a magyar igazság?

Még az év végén életbe léphet az a három KRESZ-módosítás, melyet a minap terjesztett az illetékes tárcák (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi, illetve Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium) elé a közlekedési szabályzatot felülvizsgáló kormányzati munk
2008. július 25. péntek 13:09 - Nagy András

A javaslatok

A 2007 őszén létrehozott „Új rend és szabadság” programért felelős Kondorosi Ferenc kormánybiztos által napirendre tűzött módosítási javaslatok: 1.Amennyiben hiányzik a jármű rendszámtáblája, a rendőr mérlegelés nélkül vonja be a forgalmi engedélyt. 2. Az autósnak feltétlen előnyt kell adnia a gyalogosnak. (Ha a gyalogos átkelési szándéka egyértelműen látható lenne, a járművezetőnek kötelező (!) lenne megállnia.) 3. A motorosok ezután jogszerűen jöhetnek előre a piros lámpánál a stopvonalig. Az első körben a minisztériumok elé terjesztett változtatási javaslatok várhatóan még ebben az esztendőben a kormány asztalára kerülhetnek, a végső szót ugyanis a kabinet mondja majd ki – hangzik a kormánybiztosi hivatal tájékoztatása.

Miért épp most?

A három indítvány kapcsán mindenképpen felmerül, vajon miért épp most került felszínre. Az átlagember számára ugyanis nehezen belátható, idáig miért nem büntették például szigorúan a rendszámtábla nélkül furikázó autósokat? A hivatal azt mondja azért, mert igazán csak mostanában vált aktuálissá ez a szigorítás. Az objektív felelősség bevezetése óta megnőtt a rendszám nélkül közlekedő gépjárművek száma. Egyes a KRESZ szabályait - különösen a sebességkorlátozást - áthágó autósok pedig így próbálják elkerülni a felelősségre vonást – állítják. Azt persze a Kondorosi Ferenc által dirigált szakmai gárda is elismeri, hogy ezek a változtatások önmagukban még nem elegendőek a magyar közúti helyzet általános problémáinak megoldásához. „A szakértői csoport folyamatosan figyelemmel kíséri a közlekedési helyzet alakulását, szükség szerint dolgoz ki javaslatokat. Civil szervezetek, egyesületek felvetéseit, javaslatait is vizsgálják. Terv még az ismeretterjesztés, a közlekedési kultúra javítása. Mert a szabályok betartásához elengedhetetlen azok alapos ismerete, kulturált, egymásra figyelő közlekedési magatartás.” – szólnak a kormányhivatal további tervei.

Teljesen új KRESZ lehet a megoldás?

Mindez szép és jó, azonban adódik a kérdés: ha ennyire alapvető szabályok szorulnak módosításra, nem volna-e célszerűbb az egész KRESZ-t úgy ahogy van felülvizsgálni, és - a modern közlekedési viszonyokhoz igazítva – új alapokra helyezni? (Az alaprendelet 1975-ben keletkezett.) Nem kell attól tartani, hogy egy-egy időszakos javaslat csupán felszíni kezelést nyújt a magyar közlekedési gondokra? Azt a hivatal illetékesei is elismerik, hogy „valóban indokolt a KRESZ felülvizsgálata, az erre irányuló munkálatok már elkezdődtek. Ez azonban egy hosszabb időt igénylő, nagy volumenű feladat. ” Azzal viszont nem értenek egyet, hogy a mostani indítványok csupán porhintésre volnának elegendőek. A kormánybiztosi hivatal illetékesei szerint ezt támasztja alá, hogy az év eleje óta bevezetett szigorítások következtében már eddig is javult a közlekedési helyzet. Folyamatos figyelemfelhívással és a szabályok betartatásával pedig további eredmények érhetők el. A cél az lenne, hogy az EU elvárásainak megfelelően 2010-ig 50%-al csökkenjen a közúti balesetek száma.

A jó szándék nem elég

Hóz Erzsébet, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos főmunkatársa, közlekedésbiztonsági és forgalomtechnikai szakember olvasta valamennyi módosítási javaslatot és a hivatalnál óvatosabban fogalmaz. Szerinte hiába a legjobb szándék, ha nem számol az alapvető közlekedésbiztonsági irányelvvel. Mindennek a kulcsa ugyanis a sebességszabályozás. Minél inkább homogén a sebességeloszlás, annál biztonságosabbak az utak. Ebbe az is beletartozik, hogy ne legyenek nagyok az egyes útszakaszok,útszakaszok és csomópontok vagy az egyesjárművek közötti sebességeltérések, illetve fontos a felső sebességhatár kordában tartása is. Minden részjavaslat, ami ezt figyelmen kívül hagyja balul sülhet el, a kétségtelenül meglévő jó szándék ellenére is – fogalmaz. Nagyon fontos lenne, hogy minden módosítás részét képezze egy egységes koncepciónak, ez azonban eddig nem jött létre. Hóz Erzsébet például maximálisan egyetért a gyalogosok fokozottabb védelmével (maga is ezért dolgozik hosszú évek óta), de attól tart, ha ezzel párhuzamosan a gyakorlatban nem változik a sebességszint vagy épp a gyalogátkelők, gyalogosvédő-szigetek láthatósága, észlelhetősége problémás, rosszabb lehet a helyzet, mint volt. A szakember kitér arra is, hogy nagy szükség lenne a magyar közlekedők fejét „rendbe rakni”, mert ma az egyes szereplők nem partnernek, hanem ellenségnek tekintik egymást. Nyugat-Európában ez másként van, ezért van ott létjogosultsága az efféle rendeleteknek – mondja. Ilyen méretű változtatások azonban csupán társadalmi összefogással érhetők el. Ebben megvan a szerepe a szakmának, a nagypolitikának, az utakért felelős államnak, önkormányzatoknak, és a társadalomnak egyaránt.

A rendőrség csak egy láncszem és nincs véleménye

2008. január 1-étől változó KRESZ szabályok (részletek)
2008. január 1-étől a lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján és útpadkáján tartózkodó gyalogosnak – éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén – fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie. Szintén 2008. január 1-étől a kézikocsival közlekedő személynek lakott területen kívül, az állatot hajtó vagy vezető személynek – a kötelező kivilágítás mellett – lakott területen kívüli út úttestjén vagy leállósávján éjszaka és korlátozott látási viszonyok között fényvisszaverő mellényt kell viselnie. Abban az esetben, ha több személy végzi az állatok hajtását, vezetését, úgy az előírt fényvisszaverő mellényt minden személynek viselnie kell. Felnőtt és gyermek gyalogos együttes közlekedése, úttesten, leállósávon vagy útpadkán történő tartózkodása esetén a gyermeknek is kötelező a fényvisszaverő mellény használata, kivéve, ha a gyermek a felnőtt ölében tartózkodik vagy bármilyen módon a felnőtt testéhez van rögzítve. A rendelet előírása a műszaki hiba miatt vagy egyéb okból megálló járműből kiszálló személyekre is vonatkozik. Esetükben nincs olyan előírás, hogy csak fényvisszaverő mellényben szállhatnak ki a járműből, de a lehető legrövidebb időn belül fel kell azt venniük, vagy el kell hagyniuk az úttestet, a leállósávot és az útpadkát. Autóbuszról leszálló utasok esetén is csak az a személy tartózkodhat az úttesten, a leállósávon vagy az útpadkán, aki fényvisszaverő mellényt visel.

Forrás: JNSZM Balesetmegelőzési Bizottság
Tekintve, hogy e három módosítás a közlekedők után elsősorban a rendőrség tevékenységét befolyásolja, kíváncsiak voltunk a szabályok betartatásáért felelős testület álláspontjára is. Illetve csak lettünk volna. A rendőrség ugyanis - immár sokadszor - mellébeszéléssel jelzi, mennyire képtelen önálló vélemény megformálására a hierarchikus rendszeréből fakadóan.(a szerk)

 

Jámbor István alezredes, az ORFK Közlekedési Főosztályának osztályvezetője lapunknak mindössze annyit közölt: a rendőrségnek alapvetően nem az a rendeltetése, hogy megmondja a jogszabályok kidolgozóinak, mit tegyenek. Nekik első számú kötelességük a szabályok, rendeletek megtartatása . A közlekedési szabályok megalkotása nem egyszerű kérdés, mert számtalan kihatása lehet – mondja. Számos szakember van, akinek a kezén átmegy egy-egy ilyen javaslat, ők csak egy láncszemet alkotnak az egész folyamatban, emellett tapasztalatukat, észrevételeiket nem is közvetlenül a döntéshozókhoz, hanem a felettük álló Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumhoz továbbítják - " derül ki" az igen visszafogott nyilatkozatból. 

Jelen esetben ez a "visszafogottság" - valójában tökéletes semmitmondás - már csak azért is igen furcsa, mivel a rendőrség az, mely ezen rendeleteket, törvényeket alkalmazza, vagyis a gyakorlati visszajelzések tekintetében megkerülhetetlenek, véleményük az egyik legfontosabb lenne a jogalkotók és a közvélemény számára. Nem vitatjuk, hogy a hivatalos szervek számára ezt meg is teszik, de a közvélemény tájékoztatásában már sorozatosan sikerül alulmúlniuk a minimális szintet.(a szerk.)

Azért még nem árt résen lenni

Annyi mindenképp látható tehát, hogy alapos megfontolást kíván a legapróbb KRESZ szabály-módosítás is. Mivel jelenleg még azt sem lehet tudni, hogy lesz-e a legújabb három változtatásból valami vagy sem, egyelőre talán jobban tesszük, ha tartjuk magunkat a magyar utak „farkastörvényeihez.”

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását