2024. április 26. - Ervin

Kéthavi fizetésből jön ki egy balatoni nyaralás

Mindjárt itt a nyár, biztosan sokan tervezgetik, hova menjenek az idén. Sok családban a külföldi nyaralás ötlete fel sem merül: ugyan, miből! Marad a Balaton. Valóban jobban megfizethető a magyar tenger, mint Horvátország? Hány havi fizuból jön ki a száll
2008. április 12. szombat 11:54 - Mohai Szilvia
Tíz-húsz évvel ezelőtt az iskolás gyerekek „Mi csak a Balcsin voltunk” jellegű szünidei beszámolóit még lenézően hallgatták osztálytársaik. A tehetősebb szülők csemetéi ugyanis inkább a tengerparton süttették a hasukat. Manapság már inkább az a jellemző, hogy a Balatonra is csak szorgalmas gyűjtögetés után jut el egy átlagos fizetéssel rendelkező, többgyermekes család. Drága a benzin, a vonat, a szálloda vagy apartman, a strandbelépő, a sör, a virsli, a vízibicikli.

A Balatoni üdülőhelyek népszerűsége azonban töretlen - feltéve, ha jó az idő. Az utóbbi pár évre jellemző érdekes időjárás nem tesz jót a büfések pénztárcájának: ők nyilván inkább annak örülnének, ha egész nyáron negyven fok lenne, mint tavaly júliusban. Az árak emelkedésével azonban előfordulhat, hogy előbb-utóbb a Balcsira már csak a németek fognak járni, nekünk pedig marad mondjuk Horvátország. Pedig a Balaton a szakemberek szerint manapság tiszta, és még úszni is lehet benne. Egy időben túlzással élve keresztülgyalogolhattunk rajta keresztben, de azóta már feltöltötték, így erre sem lehet panasz. A Balatoni Limnológiai Kutatóintézet szerint a tó vize tiszta, több milliárd forintos beruházással sikerült csökkenteni a vízminőséget rontó anyagok terhelését, így a szennyezettség mértéke ma a húsz évvel ezelőtti érték egyharmada. A kékalgák mennyisége 1994 óta szintén a megengedett határérték alatt van. A tó vízvédelme is javult: sokkal kevesebb szennyvíz folyik bele, mint régebben. Szóval, minden együtt van ahhoz, hogy kellemesen eltöltsön a család a Balcsinál egy hetet - ha van rá pénze. Ahhoz, hogy ezt eldöntsük, tudnunk kell, mi mennyibe kerül az idén. Körülnéztem a különböző szálláshelyeket ajánló weboldalakon, hogy mennyibe kerül egy hét a Balatonon egy négytagú családnak (két felnőtt és két gyerek) főszezonban (azaz július második fele és augusztus első fele között, akkor van a legmelegebb).

Először is, valahogyan el kell jutnunk a tóhoz. Mehetünk vonattal, körülbelül 12 ezer forintért (két teljesárú és két hat és tizennégy év közti gyermeknek szóló jegy, Balatonfüredre, oda-vissza) vagy autóval, körülbelül 6 ezer forintért (ismét Balatonfüred, 260 kilométer oda-vissza, 300 forintos benzinárral) plusz az autópálya-matrica. A vonat tehát drágább, és nyáron mindig tömve van; a kocsi kényelmesebb és olcsóbb, viszont ez esetben a dugókkal kell számolnunk.

Ha már tudjuk, mivel megyünk, azt kell eldöntenünk, hogy szállodában, apartmanban, panzióban vagy vendégházban szeretnénk-e lakni a nyaralás alatt. Nyolc - négy északi és négy déli parti - népszerű üdülőhely - Keszthely, Hévíz, Balatonfüred, Balatonalmádi, Siófok, Zamárdi, Balatonlelle és Balatonföldvár - szálláshelyeinek árait böngésztem át. Megállapíthatjuk, hogy az kevésbé lényeges, melyik települést választjuk; az ár szempontjából a szálláshely típusa a mérvadó. A panziók, vendégházak, apartmanok és az alsóbb kategóriás (egy-két csillagos) hotelek közt még találunk egész elfogadható árakat. Kisgyermekkel az apartman talán praktikusabb; azok között több a négy- vagy többágyas szoba, és a pótágyazás is könnyebben megoldható, mint egy szállodában. Egy hét apartmanban négy fő részére 70 és 170 ezer forint között mozog, hasonló - némileg kedvezőbb - árakat találhatunk a vendégházaknál, ahol egy szoba 80-100 ezer forintba kerül. 100 ezer forintért kétcsillagos szállodában is lakhatunk. A panzió is szóba jöhet, ott 110-160 ezer forint között mozognak az árak. A magasabb kategóriás hoteleket valószínűleg nem a családosoknak találták ki. A háromcsillagos szállodákban négy személyre 140-260 ezer forintért foglalhatunk szállást, a négycsillagosokban elvétve szintén találunk 140 ezerért is, de nem ez a jellemző: 200, sőt, 700 ezer forintot is elkérnek egy hétért. De ha van rá kereslet… Igaz, nem is kellemes belegondolni, mit művelne mondjuk egy ötéves gyerek a hotel elegáns berendezésével; valamint, a „kétágyas szoba egy fő részére” is beszédes. De lehet, hogy csak én vagyok túl rosszmájú, és valójában csak a magányt és a nagy ágyat szerető embereknek találták ki ezt a megoldást. De a gyerekes családoknak mindenesetre biztosan nem - pénztárca szempontjából pedig pláne.

Az árak nagy változatosságot mutatnak, akármelyik településről, illetve szállástípusról van szó, így a döntés előtt érdemes alaposan végigböngészni az internetet és a prospektusokat a legmegfelelőbb ajánlatért. Ha végre megvan a szállás, fellélegezhetünk. De csak egy aprót, ugyanis itt még koránt sincs vége a nyári pénztárcacsapolásnak. Nézzük, miért és mennyit kell még fizetnünk. Itt van az üdülőhelyi díj, ami 330-350 forint naponta egy főnek, tehát egy négytagú család esetében egy hétre 10 ezer forint körül mozog. Egyes szálláshelyeken a parkolásért is fizetni kell. Kerékpárkölcsönzésre is van lehetőség 800 forintért óránként; teniszezni 1600 forintért tudunk.

Lépjünk ki szállásunk kapuján, és menjünk le a strandra, hiszen végtére is ezért utaztunk a Balcsira. Kiváló szabadstrandokat is találhatunk; igaz, ott valószínűleg többen vannak, de legalább kíméltük egy kicsit pénztárcánkat. A fizetős strandok belépőjegyeinek ára változó. Egyes helyeken 200, míg máshol 600 forint a felnőtt napijegy, a gyermek 100-300 forint, de kedvezményesebb családi jegyet is vásárolhatunk 1200-1500 forintért. Napozóágyat vagy napernyőt 500-1000 forintért bérelhetünk egy napra. Ha már meguntuk a napozást és az úszkálás a tóban, sportolhatunk is. A strandokon különböző járműveket és sportszereket bérelhetünk. Szörföt 2-3 ezer forintért kölcsönözhetünk egy órára, 10 ezerért egy napra és 35 ezerért egy hétre. A vízibiciki 1400-1600 forintba kerül egy órára. Focizhatunk vagy tollasozhatunk is, szintén 200-1000 forintért. A tehetősebbek vitorlást is bérelhetnek, igaz, az már 40 ezer forint egy napra.

Ennünk is kell valamit, irány a büfé. Természetesen a tipikus „strandételek”, mint a hamburger, a hot-dog, a palacsinta, a sült krumpli, a gyros vagy a lángos ára is felment. Hamburgert és hot-dogot 3-400 forintért, palacsintát 100-120 forintért, pizzát 7-800 forintért, sült krumplit 3-400 forintért, gyrost 5-700 forintért, lángost 2-500 forint között kaphatunk, attól függően, mit kérünk rá.

Elég soknak hangzik ez így együtt, pedig még össze sem adtuk - mindjárt megtesszük. De megelőlegezem, hogy Horvátországgal valóban jobban járnánk. Tehát, válasszuk a legolcsóbb megoldást. Menjünk autóval (6 ezer forint), és vegyünk ki egy négyszemélyes apartmant (120 ezer forint). Ha kétszer eszünk étteremben (20 ezer forint) és ötször otthon (15 ezer forint), a szabadstrandot választjuk, ahol minden nap bérelünk napernyőt (4 ezer forint), és eszünk valamit (10 ezer forint), illetve párszor kölcsönzünk a gyerekeknek vízibiciklit vagy tollast (4 ezer forint), és egyszer elmegyünk szörfözni (3 ezer forint); a végeredmény 182 ezer forintra rúg. A havi átlagfizetés jelenleg 100 ezer forint, tehát, ha egy hónapban mindkét szülő félreteszi a bérét, és nem költ semmire - ami azért, valljuk be, eléggé kivitelezhetetlen -, fedezni is tudják a balatoni nyaralás költségeit.

A Balaton vize
A Balaton vízállására főként a vízgyűjtő területre hulló csapadék, a párolgás és a Sió-zsilippel történő vízszintszabályozás van hatással. Az 5774,5 km²-es vízgyűjtő területre évente kb. 176 millió m³ csapadék hull, ebből 930–1000 millió m³ kerül a tóba. A Balatonra évente mintegy 370 millió m³ csapadék hull. A Zalából és különböző patakokból másodpercenként 17 m³ víz ömlik a tóba. A nyári hónapokban az erős párolgás miatt a vízszint több centiméterrel csökken. A Balatont tápláló felszíni vizek: Kis-Balaton, Zala, Sió. (Forrás: Wikipédia)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »