2024. április 28. - Valéria
A Political Capital a Fidesz reformjairól és azok hatásairól készített egy elemzést, amely alapot szolgáltatott ahhoz, hogy összefoglaljuk a kormány eddigi újításait.
2010. október 17. vasárnap 18:22 - Fontos Erzsébet
Megismétlődnek az első Fidesz-kormány elképzelései

Pécs városa egy pilot-projekt
Már korábbi elemzésünkben is utaltunk arra, hogy a Fidesz egyfajta pilot-projektként kezeli Pécs városát, és az ott sikeres politikai mintákat országos szinten, vagy akár más önkormányzatokban is megvalósíthatja. A pécsi vízmű „visszaönkormányzatosítása” pedig helyi szinten vitathatatlanul sikeres és népszerű lépés volt. Ennek sikerén felbuzdulva a jövőben további önkormányzatok követhetik a példát, és a fenti nyilatkozat egyértelműen utal arra, hogy ez esetben bírják a párt és a kormány támogatását. Tarlós István nyíltan utalt is egy interjúban az azonnali szerződésbontás lehetőségére is a fővárosi közműcégekkel.

www.politicalcapital.hu
Lassacskán körvonalazódnak a kormány jövő évi költségvetési tervei és ezzel együtt a Fidesz középtávú átalakítási törekvései. A hosszú távú tervek is kirajzolódnak, hiszen a média-berendezkedés kilenc évre szól, ami gyökeres változásokat és új fejezetet ír a média életében. Tehát a Fidesz visszafordíthatatlanul beleégette a névjegyét egyes rendelkezésekbe, melyeket többek között az alkotmánymódosításra vonatkozó törekvésekben is észlelhetünk.

A kormány már a választások előtt is meglepő nyíltsággal vállalta fel elképzeléseit. Ennek
kapcsán párhuzamot lehetett vonni az első Fidesz-kormány rendelkezéseivel, hiszen akkor is a magasabb jövedelmű, aktív csoportoknak rajzolódott ki kedvező társadalompolitika. A kormány hatalmi blokkja töretlen, és ha hihetünk a politika berkein belül terjengő szóbeszédeknek, akkor számos szférába beszökött már a narancsuralom. A további három és fél éves, háboríthatatlan kormányzás elősegíti, hogy a Fidesz könnyedén felvehesse a hatalmi harcot az ellenzékkel. Orbánék mindig is nagy hévvel, és önbizalommal konfrontálódtak bármelyik hatalmi koncentrációval. Ez a jövőben sem lesz másként.

Az idei választásokon megszerzett kétharmados többség feljogosítja őket arra, hogy könnyedén dolgozzák fel és félvállról vegyék a politikai rendszerrel járó feszültséget.

Narancsuralmi centralizáció, avagy a nyomás nagy úr

A kampányban Orbán Viktor már felvázolta: az önkormányzatok és az állam közötti munkamegosztást újra át kell gondolni. A miniszterelnök számos nyilatkozatában kijelentette, nem tolerálja a pazarlást, hiszen szerinte az előző kormány sokszor ennek adott tanúbizonyságot, többek között az egészségügy és az oktatás területén. Orbánnak a gyökeres reformok elfogadtatásához és a rendszert kritizálók elnyomásához egy erősen centralizált hatalom kiépítésére volt szüksége.

Az országgyűlési választások után a Fidesz el is kezdte a hatalom központosításának megalapozását. A folyamathoz kapcsolódó hatalmat a párt azóta is, töretlenül kiterjeszti az irányítása alá tartozó összes eseményre. Így legalább az ellenzéki pártok véleményt formálhatnak, persze teljesen eredménytelenül, hiszen jelen pillanatban a döntő szó rendszeresen a fideszes képviselőket illeti meg.

A centralizáció abból a szempontból ésszerű eljárás lehet, hogy így legalább a kormány kiküszöböli azt a régi csapdát, melyben a kormányzat átalakító törekvései sokszor a helyi érdekek ellenállásába ütköznek és felőrlődnek a kicsinyes akaratosság hálójában.

Amennyi előnnyel jár a központosítás, egyúttal annyi hátránnyal is, hiszen könnyen előfordulhat a kormányzás diktatúrába való átfordulása, és erre Orbánt fel is hatalmazza a kétharmados többség, mindemellett lökést ad neki az erre alkalmas, karizmatikus személyisége is.

A centralizáció az önkormányzatokat sem kíméli. A törvénykezések végeredményben az önkormányzatok hatáskörét és politikai jelentőségét csökkenthetik, így tehát feltételezhetjük, a most szinte teljes egészében kormánypárti vezetés alá került önkormányzatok és a kormány között érdekellentétek léphetnek fel, amik további feszültségeket generálhatnak a párton belül és kívül is.

Érdekes abból a nézőpontból szemlélni a Fidesz törvényhozását, hogy pontosan Orbán szerette volna felfejleszteni a vidéket és egyenlő bánásmódban részesíteni Budapesttel. Ennek ellenére a centralizáció nem ennek az elképzelésnek a megvalósítását bizonyítja, hiszen a hatalom központosítása elnyomja az önkormányzatok hatáskörét, akik igazából úgy tűnik díszletként szolgáltak és csupán asszisztáltak a Fidesz hatalmának körülbástyázásához.

Ráadásul a vidék további leszakadását is súlyosbítja az, hogy az önkormányzatok és maguk az oktatási és egészségügyi intézmények is rendkívül nagymértékű eladósodottsággal küzdenek (az önkormányzatok adósságállománya a Magyar Nemzeti Bank legutóbbi adatai szerint 1400 milliárd forintot tesz ki, ami a 2009-es nemzeti össztermék 18 százaléka). Ahogy már egyik cikkünkben beszámoltunk: a kormány „padlássöprést” végzett azért, hogy az egészségügy hiányosságát valamilyen módon fedezze. Erre a célra meg is találta a forrást, azaz 27,5 milliárd forintot, ami az Egészségbiztosítási Alapban rejlett. Bár az egészségügyből jövő évben elvonnak 23 milliárd forintot, tehát a fennálló, súlyos helyzet marad a régiben és gyakorlatilag az említett szektor ugyanott tart, ahonnan a kezdetekben elindult. Az egészségügyi intézmények adósságállománya a tárca felmérése szerint közel 40 milliárdos. Ezt már egyik „padláspénz” sem tudná orvosolni.

A Fidesz a legkedvezőbb esetben is kizárólag csak a tűzoltásra tud koncentrálni, és arra a figyelemelterelésre, ami a költségmegvonás előtti adakozásra irányul. Az adósságállomány továbbra is fent marad, ráadásul, ha hihetünk a „híreszteléseknek”, akkor még tovább súlyosbodik a fennálló helyzet.

A Political Capital szerint nem lenne költséghatékonyabb az állam által működtetett egészségügyi rendszer. Az adósságok újratermelődésének megakadályozásának kulcsa az egészségügy vezetői által sűrűn emlegetett „területi és funkcionális integráció” lehet. Valószínűsíthető, hogy ez valójában egy gyors és drasztikus intézkedésekből álló, burkolt intézménybezárás és –összevonás lenne. Ez pedig a jól megszokott politikai csatározásokat és harcokat vetíti elő a politikusok és az ágazati szereplők között.

Pozitív utópia

Persze, pozitív utópiaként az is elképzelhető, hogy a kormány nagyvonalúságáról tesz tanúbizonyságot és átvállalja az intézmények adósságait. Bár, ez többek között azért sem valósulhat meg, mert az összes kormány az előző politikai berendezkedés csontvázaira és hiányosságaira hívja fel a figyelmet, és ezért a problémák felvállalása és elhárítása elveszik a hárítással egybekötött kifogásolásában.

A segélytelen ország vonzó a befektetők számára

Másik nagy falat a Fidesz számára a segélyezés átalakításának kérdése. A segélyezés szintén az a terület, ahol számos visszaélésekről szóltak a híradások. Az LMP-n kívül minden párt verte az asztalt, hogy a kormány változtassa meg a segélyezés rendszerét, hiszen ez az igazságtalanságról és a pénzek jogszerűtlen felhasználásáról szól. A gazdasági válság optimális légkört biztosított a segélyezettek számának növeléséhez. Ez természetesen társadalmi ellenérzést generált ellenük, hiszen azt senki sem díjazza, hogy ha jogszerűtlenül utalnak át embereknek pénzeket a munkanélküliségre és a társadalom számára „haszontalan” tevékenységek folytatására. Például a Jobbik, többek között a segélyezés kérdését is meglovagolta, és felszította a bizonyos társadalmi csoport köré szerveződő és őket okoló ellenszenvet.

Mindenki tisztában van a segélyezés csökkentésének fiskális előnyeivel. A Political Capital elemzése szerint a Fidesz újabb támadást mérhetne a Jobbikra és tovább gyengíthetné a hatalmát, ha az ellenzéki párt kezéből kivenné azt az ütőkártyát, amivel ők minden áron le akarnak számolni: az  „élősködőkkel” . A segélyezés átalakítása kiegészítené azt a Jobbik ellen indított támadási sort, ami a kettős állampolgárságról szóló törvényre, a Trianon-emléknapra és az elszámoltatásra vonatkozik.

Bujtatott hátrányok támogatása

A bankadó után további különadókat vethet ki a kormány. Ezekkel a sarcokkal a Fidesz a legkisebb kockázat felvállalásával, fájdalommentesen járhat el az általa kitűzött célok megvalósításában. Kizárólag a konfliktusokkal kell számolnia, ami nem esik nehezére az eddigi tapasztalatok szerint. Ez esetben mindenki jól jár, kivétel a fogyasztók, akikre mindez a hatalmi és egyben kicsinyes játék hozadéka hárul. A lépés politikailag jól megfontoltnak tűnik, hiszen ha jól kommunikálják azt, hogy nagyrészt a külföldi tulajdonban levő cégeket érintik a megszorítások, és az átlagember ebből mit sem érez, akkor a fogyasztók könnyedén támogathatják a rájuk irányuló, bujtatott hátrányokat.

A kormány olyan nagy befolyással bíró szektorok megadóztatását kezdeményezte, melyek hatalmas előrelépéseket és fejlesztéseket szolgáltattak az országnak. Vagyontárgyukhoz nehéz hozzáférni és a meglévő pénzeket egyik helyről a másik helyre átcsoportosítani. Kellemetlen, hogy a potenciális gazdasági szereplők félve a további szabályozási változásoktól és az ezzel járó bizonytalanságtól esetleg más befektetési célpontot választanak maguknak és nagyobb számban, kedvezőbb országba vonulnak át a különféle piaci szektorokba befektetni.

A Political Capital elemzése szerint a kormány az elmúlt fél évben minden erejét bevetette a költségvetési mozgástér növelése érdekében, végül mégis kudarccal zárult ez az igyekezete. Mindezek következményeként idén és jövőre a kormány kénytelen a spórolást továbbra is szem előtt tartani és a Bajnai-kabinet által lefektetett hiánycélokat kivitelezni. Számos esetben kirajzolódik az a tény, hogy Bajnait politikailag széles spektrumon lehet támadni, de közgazdasági hozzáértése vitathatatlan. Orbánék ezért sem indítottak személye ellen lejárató hadjáratot, hiszen most az általa készített elemzéseket kell elővenniük a fiókból.
Előrejelzések szerint a kormány várhatóan a jó kommunikációnak és az ügyes politikai retorikának köszönhetően a polgárokkal alig érezteti a negatív történéseket. Az egykulcsos, tizenhat százalékos személyi jövedelemadóval járó újításokat az emberek inkább adócsökkentésnek érzik majd.

A gazdagok mindig tarolnak

Az új rendszer legnagyobb nyertesei a legmagasabb keresetűek lesznek. Emiatt komoly politikai riogatás érheti a kormányt minden ellenzéki párt részéről, mondván, csupán megint a leggazdagabbakat hozzák jobb helyzetbe. A vagyonosok még több pénzhez jutnak, a szegények pedig még kevesebbhez. Bár Orbán kénytelen az aktív közép- és felső-középosztályt helyzetbe hozni, hiszen a Fidesz, jelenlegi kormányzása során elsősorban ezekre a társadalmi osztályokra kíván támaszkodni. A választások idején készült felmérések szerint ez a tábor mindenképp csekélyebb, mint a tavaszi választásokkor összeverbuválódott szavazói háttér, ami olyannyira nagyszámú volt, hogy a parlamentben kétharmados többséget biztosított a pártnak. Vajon elég lesz a burzsoázia pénze a reformok véghezviteléhez vagy lassacskán Orbánnak újra a „pórnéphez” kell szólnia és az ő támogatásukat kell kérnie, így biztosítva újbóli sikerét.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

kocsis.tamas
2010. október 19. 13:43
MATOLCSY JOZSEF ÉS ORBÁN VIKTOR >
FIDESZ-KDNP NYOMORBA DÖNTÖ VÁLASZA

Nemzeti Erőforrás Minisztérium
Szociális, Család-és Ifjúságügyért Felelős Államtitkárság
Lakossági Tájékoztatási és Tanácsadási Osztály

Iktatószám: 52604-1/2010. Ügyintéző:
Ruminé Szijártó Ildikó
Telefon:

Kocsis Tamás

Kocsis.Tamas@Mailbox.hu

Tisztelt Uram!

A Nemzeti Erőforrás Minisztériumba érkezett levelére az alábbiakban válaszolok.

Az ápolási díj a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
szóló 1993. évi III. törvényben (Szociális törvény) meghatározott
rendszeres pénzellátás. A törvény szerint alanyi jogon jogosult a
hozzátartozó az ápolási díjra, ha súlyosan fogyatékos beteget ápol,
míg az önkormányzat döntése alapján, méltányosságból van lehetőség az
ellátás megállapítására a 18 év feletti tartósan beteg személy ápolása
esetén.

A Szociális törvényben meghatározott pénzbeli ellátások alapja az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege, mely ebben az évben
28.500 FT. Az ápolási díj összege e mérőszám figyelembevételével attól
függ, hogy a beteg súlyosan fogyatékos, vagy tartósan beteg személy. A
törvény korábbi módosítási értelmében a fokozott ápolásra szoruló,
súlyosan fogyatékos beteg ápolása esetén az ápolási díj összege azonos
az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-val.

Az ápolási díj folyósításának időtartama alatt az ápoló nyugdíjszerző
szolgálati időt szerez, s ezen túlmenően járulékfizetés nélkül
jogosult az egészségügyi ellátásra.
Egyet értek Önnel abban, hogy hazánkban a szociális ellátások összege
- köztük az ápolási díj is- alacsony szintű, mely nem minden esetben
fedezi az ellátott megélhetését, ezért a szociális ellátórendszer más
eleméből (lakásfenntartási támogatás, átmeneti segély) szüksége annak
kiegészítése.

A kormányzat elismeri az ápolást végző személyek tevékenységét, de a
jelenlegi gazdasági környezet nem teszi lehető a szociális ellátások,
így az ápolási díj összegének emelését.

Kérem válaszom szíves elfogadását, sajnálom, hogy kedvezőbb választ
nem adhattam.

Budapest, 2010. július 21.

Üdvözlettel:

Dr. Veres Gábor
osztályvezető
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
A FIDESZ-KDNP ELUTASÍTÁSA .A FIDESZES-KDNP. VÁLASZTÓ POLGÁROK SEM
SZÁMÍTHATNAK SEMMI JÓRA OTTHON ÁPOLÁSI DÍJ 22.800FT IGY VÁLASZTATÓK
POLGÁRMESTERT HAJRÁ BALOLDAL 100.000.VÁLASZTÓ POLGÁR
ORBÁN.VIKTOR.MINISZTER.ELNÖKNEK CSAK ARRA JÓ HOGY RÁ SZAVAZZANAK HÁT
EZT ÉRDEMLIK A FIDESZ-KDNP SZAVAZOK KÉRDEM ITT A BIZONYÍTÉK. EGYES
BESZÉD CSAK BALOLDAL. A VONAL ALLATI LEVÉL KOCSIS.TAMAS VÉLEMÉNYE A
FIDESZ-KDNP-RÖL A BANK ADÓT A 10.MILLIÓ MAGYAR FIZETI MEG HA A FIDESZ
-KDNP NYOMULÁSÁT MEG KELL ÁLLÍTANI KÜLÖNBEN A MINIMÁL BÉR AMI 2ÉVEN
BELÜL 49.EZER FT LESZ. NE HIGGYÉTEK ORBÁN.VIKTORNAK MINDENNEK AZ ÁRÁT
MI FIZETJÜK MEG AMIT A FIDESZ-KDNP KI TALÁL . A MUNKA JÓ CSAK LEGALÁBB
80.000FT MINIMÁL BÉR KAPJUNK A MUNKÁNKÉRT A GÁZ SZÁMLÁT ÚJSÁG PAPÍRBÓL
FIZETED KI NEM HISZEM. EZ A EGYENES BESZÉD ITT A IDŐ MINÉL
A SEMMIÉRT DOLGOZATOK KEMÉNY MUNKA 80.000FT NETO
MINIMAL BÉR ALÁBB NEM ADJUK KÜLÖNBEN UTCÁRA VONULUNK 1.5MILLIÓ EMBER
KAP MINIMAL BÉR MAGYAR ORSZÁGON 1998BA ORBÁN VIKTOR MEGIGÉRTE A NYUGDIJ EMELÉST
3MILLIO NYUGDIJASNAK ÉS BE CSABTA ÓKET MERT NEM VOLT NYUGDIJ EMELÉS 1998BA
EZ A CSELEL NYERT VÁLASZTÁST A LEGNAGYOBB MAGÁN NYUGDIJ PÉNZTÁR 2010 A OTP
Orbán Viktor elfelejtette az otthon ápolási díjról irt nyílt levelemet
2010 július itt az idő miniszterelnök úr várom és a fidesz-kdnp
választó polgárok várják pozitív válaszát 22.800ft -ból nem lehet
megélni és 8 órás fő munka időnek számítso...n és a minimal bérel egy
szintre 60.236ft -ra köszönet
kocsis.tamas
2010. október 17. 21:16
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális, Család-és Ifjúságügyért
Felelős Államtitkárság Lakossági Tájékoztatási és Tanácsadási Osztály
Iktatószám: 52604-1/2010. Ügyintéző: Ruminé Szijártó Ildikó Telefon:
Kocsis Tamás Kocsis.Tamas@Mailbox.hu T...isztelt Uram! A Nemzeti
Erőforrás Minisztériumba érkezett levelére az alábbiakban válaszolok.
Az ápolási díj a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
szóló 1993. évi III. törvényben (Szociális törvény) meghatározott
rendszeres pénzellátás. A törvény szerint alanyi jogon jogosult a
hozzátartozó az ápolási díjra, ha súlyosan fogyatékos beteget ápol,
míg az önkormányzat döntése alapján, méltányosságból van lehetőség az
ellátás megállapítására a 18 év feletti tartósan beteg személy ápolása
esetén. A Szociális törvényben meghatározott pénzbeli ellátások alapja
az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege, mely ebben az évben
28.500 FT. Az ápolási díj összege e mérőszám figyelembevételével attól
függ, hogy a beteg súlyosan fogyatékos, vagy tartósan beteg személy. A
törvény korábbi módosítási értelmében a fokozott ápolásra szoruló,
súlyosan fogyatékos beteg ápolása esetén az ápolási díj összege azonos
az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-val. Az
ápolási díj folyósításának időtartama alatt az ápoló nyugdíjszerző
szolgálati időt szerez, s ezen túlmenően járulékfizetés nélkül
jogosult az egészségügyi ellátásra. Egyet értek Önnel abban, hogy
hazánkban a szociális ellátások összege - köztük az ápolási díj is-
alacsony szintű, mely nem minden esetben fedezi az ellátott
megélhetését, ezért a szociális ellátórendszer más eleméből
(lakásfenntartási támogatás, átmeneti segély) szüksége annak
kiegészítése. A kormányzat elismeri az ápolást végző személyek
tevékenységét, de a jelenlegi gazdasági környezet nem teszi lehető a
szociális ellátások, így az ápolási díj összegének emelését. Kérem
válaszom szíves elfogadását, sajnálom, hogy kedvezőbb választ nem
adhattam. Budapest, 2010. július 21. Üdvözlettel: Dr. Veres Gábor
osztályvezető ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
A FIDESZ-KDNP ELUTASÍTÁSA .A FIDESZES-KDNP. VÁLASZTÓ POLGÁROK SEM
SZÁMÍTHATNAK SEMMI JÓRA OTTHON ÁPOLÁSI DÍJ 22.800FT IGY VÁLASZTATÓK
POLGÁRMESTERT HAJRÁ BALOLDAL 100.000.VÁLASZTÓ POLGÁR
ORBÁN.VIKTOR.MINISZTER.ELNÖKNEK CSAK ARRA JÓ HOGY RÁ SZAVAZZANAK HÁT
EZT ÉRDEMLIK A FIDESZ-KDNP SZAVAZOK KÉRDEM ITT A BIZONYÍTÉK. EGYES
BESZÉD CSAK BALOLDAL. A VONAL ALLATI LEVÉL KOCSIS.TAMAS VÉLEMÉNYE A
FIDESZ-KDNP-RÖL A BANK ADÓT A 10.MILLIÓ MAGYAR FIZETI MEG HA A FIDESZ
-KDNP NYOMULÁSÁT MEG KELL ÁLLÍTANI KÜLÖNBEN A MINIMÁL BÉR AMI 2ÉVEN
BELÜL 49.EZER FT LESZ. NE HIGGYÉTEK ORBÁN.VIKTORNAK MINDENNEK AZ ÁRÁT
MI FIZETJÜK MEG AMIT A FIDESZ-KDNP KI TALÁL . A MUNKA JÓ CSAK LEGALÁBB
80.000FT MINIMÁL BÉR KAPJUNK A MUNKÁNKÉRT A GÁZ SZÁMLÁT ÚJSÁG PAPÍRBÓL
FIZETED KI NEM HISZEM. EZ A EGYENES BESZÉD ITT A IDŐ MINÉL TÖBB
BALOLDALI POLGÁRMESTERT EZ A DEMOKRÁCIA MINDENKI VÉLEMÉNYE SZÁMI ÉS A
BALOLDAL NEM ENGEDI HOGY A SÉMIÉRT DOLGOZATOK KEMÉNY MUNKA 80.000FT
MINIMAL BÉR ALÁBB NEM ADJUK KÜLÖNBEN UTCÁRA VONULUNK 1.5MILLIÓ EMBER
KAP MINIMAL BÉR MAGYAR ORSZÁGON spaler endre fideszes-kdnp
országgyűlési képviselő semmit nem tett a angyal földi újlipótvárosi
viza fogói lakosokért én MSZP Kocsis.Tamás igen Spaler Endre miért nem
kereste fel Orbán.Viktor miniszter elnök urat hisz egypárban vannak
csak Tooth József polgár mester a megoldás embere igen igen igen 13ker
hajrá TOTH JÓZSEF ÉS A KERÜLETI MSZP KÉPVISELŐK 2010.OKTÓBER.3 GYŐZNI
KELLBővebben

Orbán Viktor elfelejtette az otthon ápolási díjról irt nyílt levelemet
2010 július itt az idő miniszterelnök úr várom és a fidesz-kdnp
választó polgárok várják pozitív válaszát 22.800ft -ból nem lehet
megélni és 8 órás fő munka időnek számítso...n és a minimal bérel egy
szintre 60.236ft -ra köszönet
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását