2024. május 13. - Szervác, Imola

Mindegy mire, de igyunk!

Bort inni jó. És nemcsak most, régen is az volt. Hiába az egyházi tiltás, a János-napi borszentelés és borivás mind a mai napig tartja magát. Sőt, mára már az egyház is beállt a hagyományt megünneplők közé.
2008. december 27. szombat 16:05 - Pénzes Dávid
A magyarországi Szent János napi borünnep eredete a régi germán szokásokban keresendő. A kereszténység elterjedése előtt pogány germán törzsek minden téli napforduló idején áldozatokat mutattak be isteneiknek. A szokás része volt az áldozás utáni borivás. Ez olyannyira népszerű volt, hogy a térítő keresztény egyház sem tudta kiirtani.

Ahogy más szokásoknál is, a hittérítők azt a módszert választották, hogy beleültetik a pogány hagyományt a keresztényébe. Az átformálás részeként a borivást megtartották, viszont a poharat már nem az istenek, hanem a keresztény szentek emlékezetére kellett üríteni.

Ahogy egyre elterjedtebbé vált német nyelvterületen a kereszténység, úgy vált egyre népszerűbbé a téli napforduló környékének szentjeire való borivás. Így tartottak Stephansminnét és Johannisminnét azaz a Szent István- és Szent János tiszteletére való emlékivást.

Szent János szerelme

A szentelt bor hatásának népi hiedelméről ezt írta Schwartz Elemér:
„Németországban, Ausztriában és nálunk is, főleg a németek lakta vidéken, majd pedig a közös egyházmegyei Rituale miatt a magyarok között is szokássá vált a Szent János-napi borszentelés melyet úgy magyarázott az egyház, ahogyan azt szülőföldjén, Németországban tette, vagyis ha buzgó imával veszi magához a hívő a szentelt bort, akkor ez megóvja a testi és lelki bajoktól, a kárt okozó állatoktól s az utazás alkalmával fenyegető veszedelmektől, de főleg az ördög kísértéseitől. E magyarázatból kifolyólag ördögi cselvetések ellen vették magukhoz, de főleg pedig betegeknek és útra készülőknek nyújtották, sőt nemritkán a harcba induló katonáknak is. Így lett a Szent János-napi áldás óvszer ördögi kísértések és betegségek ellen, s egyszersmind szent búcsúital utazások előtt.”
Magyarországon főként a János-napi borivás illetve az ehhez kapcsolódó borszentelés honosodott meg. A XV. századi esztergomi Obsequialéban már megemlítik, hogy a bort, vagyis Szent János szerelmét a karácsony utáni harmadik napon áldják meg.

Az 1499-ben keletkezett pécsi misekönyvben is Szent János szerelmének megáldásáról esik szó. Az evangélista áldását régi nemesi, polgári társaságban is emlegették, de már szólásként: „Igyuk meg a Szent János áldását!”, „Na, még a Szent János áldását!” Ez a búcsúpohárra, a társaság szétoszlása előtt megivott utolsó pohár borra utal.

Sikertelen intelmek

István, János és az aprószentek napján elődeink számos dolgot megszenteltek. A boron kívül például zabot és vesszőt is. A XVI–XVII. századi prédikátorok viszont felemelték e szokás ellen szavukat. Szkhárosi Horvát András tállyai prédikátor, a korai reformáció legjelentősebb magyar énekszerzője Kétféle hitről: a Krisztusbéli és a pápai fontos hitről című énekében 1544-ben így ítélték el a szentelés szokását: „Istenünk azt mondja, hogy ünnepet szentelj/ De Szent István napján pápa zabot szentel,/ Szent János napján jó borokat szentel,/ Aprószentek napján nagy sok vesszőt szentel.”

Martonfalvy György debreceni professzor Kresztyéni Inneplés, avagy Lelki Szent Mesterség című 1663-ban a debreceni gyülekezetben elhangzott prédikációja szerint helytelenül ünnepelnek azok is, akik „az ünnepeket egyrészt az Istennek, egyrészt az embereknek szentelik; mint Karácsony első napját a Krisztusnak; második napját szent Istvánnak; harmadikat pedig szent Jánosnak... Ördög, ördög, be sok számtalan Istvánt és Jánost vittél a pokolba szent István és János napján, a sok István és János teli pohara által... Miért nem hagytok békét azoknak az ünnepi hosszú köszöntéseknek, melyekben csak a Jehovának neve mocskoltatik?”

Virágzó ivászat

Hiába azonban az intelmek, hazánkban virágzott a János-napi borivás és borszentelés. A borszentelés szokása minden tájegységen más és másként jelent meg. Székesfehérvár-Felsővárosban például János napján a szőlősgazdák egy kis üveg bort vittek a templomba, s a főoltár jobb oldalán álló kis asztalra tették. Majd minden boroshordóba öntöttek egy keveset a megszentelt nedüből, mert azt tartották, hogy akkor nem virágosodik meg.

Gánton minden János napon misét tartottak. Ide mindenki vitt magával egy liter bort. Ezt a pap a mise alatt megszentelte. Az oltár előtti asztalra minden üveget elhelyeztek. Ha nem fért rá, rátették az első padra vagy a kisoltárra. Ezután hazavitték és minden hordóba öntöttek belőle.

Vértesbogláron a szentelt bort a népi gyógyászatban is alkalmazták: „December 27-én, Szent János evangélista napján bort visznek a templomba. Az egyház ekkor megáldja a bort. Otthon mindenki iszik belőle. Utána elviszik a pincébe, és a boroshordókba is öntenek belőle. A maradékot elteszik, és főképpen torok vagy egyéb baj alkalmával isszák.”
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását