2024. április 26. - Ervin

Magyar liftek

Korunk épületei gyakran szűk alapterületen állnak, így inkább az ég felé terjeszkedhetnek. Az újabbak emeleteire modern felvonók röpítik a belépőket, a magyarországi bérházak, régi középületek liftjeiről azonban mindent lehet állítani, csak azt nem, hogy
2008. március 10. hétfő 10:06 - Hírextra

A Magyar Felvonó Szövetség elnöke szerint a működő 35 ezer lift kétharmada nem felel meg a szigorú szakmai követelményeknek, s az elakadt felvonóból való mentés mai rendszere sem ideális.

Már a régi görögök is ismerték azt a "repülő széket" ami kis jóindulatú túlzással a mai felvonó ősének tekinthető. Anélkül, hogy túl mélyen ásnánk a lift történetének krónikájában, elmondhatjuk, hogy a francia királyok pompás kastélyaikban már használták ezt a kényelmi eszközt, de ismerték a Téli Palota urai is, éppúgy, mint a New York Crystal Palace lakói. Az ottani felvonó már Elisha Graves Otis nevéhez fűződik, aki gyártmányaival meghódította a világot, a Kreml-től a Buckingham palotáig, vagy éppen az Eiffel toronytól a 2001-ben terrortámadás áldozatává vált World Trade Centerig.

A felvonó az épületek többségében nélkülözhetetlen eszközzé vált, csakúgy, mint - megfelelő helyeken - a mozgólépcső. Biztonságosan szállítják utasaikat a magasba vagy onnan le, bár egy-egy baleset Magyarországon is előfordul, amint a közelmúltban is hírt adott ilyenről a média.

Ilyenkor mindig felvetődik: eléggé biztonságosak a felvonók?

Apatini Kornél, a Magyar Felvonó Szövetség elnöke erre nem adhatott egyértelmű választ:
- A felvonó fogalma szinte összeforrt a biztonsággal, annak ellenére, hogy ég és föld között köteleken függni nem veszélytelen dolog. Más dolog, hogy a magyarországi liftek alapvető baja, hogy öregek. Körülbelül harmincötezer felvonó működik az országban.

A működő lifteknek mintegy háromnegyed része kiszolgált matuzsálem. Legalább félévszázados berendezések ezek, melyeket már ki kellett volna cserélni. Általában egy húszéves felvonó nagyjavításra szorul, s a mi liftjeinknek csak egyharmada felel meg a szigorú szakmai követelményeknek. Új lifteket többnyire csak új építkezéseken szerelnek be. A nyolcvanas évek házépítési dömpingje idején nagy piaca volt az új felvonóknak, napjainkra azonban lecsengett az építési láz, és jó, ha évente ezer új lift kerül az épületekbe.Ezek üzembe helyezéséhez engedélyre van szükség. Az előírások betartását az Építésügyi Minőség Ellenőrző Innovációs Kht. ellenőrzi, az engedélyezés, szakvélemények alapján az önkormányzatok feladata.

A szakembertől megtudtuk, hogy a sok éve üzemelő liftekkel kapcsolatban nincs érvényben egységes EU szabvány, csak irányelvek vannak. Hogy ezekből mi valósul meg, az mindig az anyagi lehetőségeken múlik. Egy lift generáljavítása többmillió forint, akár bérházban, akár közintézményben szállítja az utasokat. Ezt a tanácsi lakásukat kedvezménnyel megvásároló, mára idős és kispénzű, többnyire nyugdíjas társasház tulajdonosok nem tudják finanszírozni, holott éppen nekik van a legnagyobb szükségük a liftre. Így aztán gyakran fogadja tábla a lépcsőházba érkezőt:"A lift nem működik!"

- Egyébként lenne elegendő szakember a javításhoz?

- A felvonójavító mindig az elit szakmák közé tartozott, és Európában csak nálunk számít önálló, mással nem kombinált, nem csatolt szakmának. Nem véletlenül, hiszen nagy felkészültséget, sokirányú ismereteket igényel a mind bonyolultabb mechanikával, elektronikával rendelkező berendezés. Magyarországon ötvenhárom cég foglalkozik új felvonó szerelésével, és körülbelül kétszáz a karbantartó szakemberek száma. A magyar felvonószerelők igen kapósak, megbecsültek külföldön is, most is legalább ötven-hatvanan dolgoznak Hollandiában, Angliában - tudatta Apatini Kornél.

Az öt éve alakult Magyar Felvonó Szövetség érdekvédelmi szervezetként lobbizik a szakma és a biztonság érdekében, a szakemberek 80 százaléka tag.

- A lifttel rendszeresen közlekedők rémálma: két emelet között bent maradni a kabinban.

- Ez bizony előfordul - ismeri el a szövetség elnöke. - Éppen ezért sürgető egy olyan biztonsági hálózat megszervezése, amely ilyen esetekben azonnal mozgósítható. Ha egy idős ember bennragad a liftben, akárcsak percekre is, könnyen pánikba eshet, rosszul lesz, elveszíti az eszméletét. Beláthatatlan következményekkel járhat, ha nem jön időben a segítség. Nem elég a vészcsengőt nyomni, ha nincs a házban senki, aki meghallja. Nyugaton jól szervezett, automata diszpécserközpontokba fut a jelzés, és azonnal tudnak intézkedni, menteni. Nálunk régen a házmesterek jelentettek némi biztonságot, hiszen általában otthon tartózkodtak, és számíthatott segítségükre, aki bajba került. Újabban néhány vagyonbiztonsági cég ajánlkozik erre a mentési munkára.

A mai, modern felvonók egyébként sokkal biztonságosabbak a régieknél. Az idők folyamán sokat változtak, nem csak szerkezetileg, külsőre is.

Újabban családi házakba is gyakran szerelnek liftet, kényelmi szempontból. Ez rendjén lévő, a baj ott kezdődik, mikor a felvonó csak az újgazdag kivagyiság része és a díszes, formatervezett lift nem szabvány szerinti, nem szakember készíti, ráadásul amatőrök szerelik be. Egyébként lakóházakba 12 méteres magasságon felül - túl a harmadik emeleten - beépítik a felvonót, középületeknél pedig már egy emelet után is ajánlott, a fogyatékkal élők, a kismamák, gyerekesek, idősek, betegek mozgásának megkönnyítése érdekében.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását