2024. május 19. - Ivó, Milán

Füstbe ment utak

Múlt héten újabb magyarországi utazási iroda jelentett csődöt. A hír nem számít újdonságnak itthon, a 90-es évektől folyamatosan hallunk bajba jutott irodákról. Ennek okai a turizmus iparág egyes -nemzetközi - sajátosságaiban, illetve kifejezetten magyar
2007. szeptember 16. vasárnap 07:42 - Pálfi Rita
Szeptember 10-én, hétfőn csődöt jelentett a 15 éve működő Bella Tours Utazási Iroda, 80 utas a reptéren értesült utazása meghiúsulásáról. A kint tartózkodó utasok hazaszállításáról a Generali Biztosító gondoskodik, a mintegy 146 millió forintos e célra kialakított vagyoni biztosítékból.

A rendszerváltás óta többször hallhattunk ehhez hasonló jelentéseket. Csődöt jelentett utazási irodákról, külföldön rekedt magyar turistákról, előre befizetett útjukra hiába váró utasokról.

Nem véletlen, hogy ebben az iparágban igen gyakoriak az ehhez hasonló esetek. A turizmus szereplőinek gazdasági helyzete sok csapdát rejt magában.

Az utazási irodák anyagi problémáinak egyik alapja a piac telítettsége: több, mint ezer bejegyzett utazási iroda van Magyarországon. Bizonyos úti céloknál a kisebb irodáknak szinte képtelenség úgy lépést tartaniuk áraikban a „nagyokkal”, hogy ezen közben ne járjon szolgáltatásaik minőségének romlása.



Az egyes térségekre, országokra specializálódott cégek a balatoni vendéglátókhoz hasonló nehézségekkel küzdenek. Miszerint ezen irodáknak egy három-négy hónapos szezon alatt kell megtermelniük azt a bevételt, ami forrásként fedezi kiadásaikat az év további részében is.

Az internet terjedésével az utazási szokások is módosultak. Egyre többen érzik úgy, hogy utazásukat saját maguk is képesek megszervezni. Szálláshelyeket, jegyeket a különböző közlekedési eszközökre a világhálón is lehet foglalni és vásárolni, sőt általában szélesebb választék áll a rendelkezésünkre. Gyakran több információhoz jutunk egy kattintással, mint egy prospektust lapozgatva. És akkor még nem is beszéltünk az árakról.

Értelemszerűen az utazási irodák nemcsak utasaik nettó költségét fizettetik ki, hanem az iroda, és alkalmazottainak költségeit is biztosítania kell az utasok által befizetett összegnek. Egyre több utazásszervező- és közvetítő iroda létezik, ők is több százalékkal emelik az utak árát. Elképzelhető, hogy amennyiben az interneten foglaljuk le utunkat, nemcsak kényelmesebb személyre szabott nyaralást, de még pénzt is nyerhetünk rajta.

Egy utazási irodának tehát meg kell küzdenie a konkurenciával, magához kell csalogatni leendő ügyfeleit, és szolgáltatásait olyan szinten kell tartania, hogy vendégei elégedetten térjenek vissza, más utakra is befizessenek a jövőben. Ám egy utazás sikere nemcsak rajtuk múlik, a turizmusban ezt sok cég együttműködése alakítja ki.



Éppen ezért a turizmus iparágban elengedhetetlenül fontos tényező a bizalom. Fontos, hogy a megrendelt szolgáltatásokat rendben megkapják az útra befizetők, fontos a harmonikus kapcsolat iroda és szolgáltató között. A vendég rögtön megérzi, ha szállásadója nem szereti azokat, akik őt „küldték”.

A bizalom jelentős szerepet kap az utazási iroda más, itthoni cégekkel való viszonyában (pl. busz, repülő) illetve a külföldi partnerekkel ápolt kapcsolatában is. Így egy-egy tönkrement magyar utazási iroda a piac többi szereplőjének is óriási kárt okozhat. Ráadásként az utasok biztonságérzetének csökkenése is ront a helyzeten: az összes magyar utazási irodában megrendül a bizalom egy nagyobb sajtóvisszhangot kapó hasonló eset után.

Az is előfordulhat, hogy egy alapjaiban jól működő utazási irodát partnerei rántanak magukkal. 2000 őszén a HTC (Hungarian Touroperator Company) utazásszervező iroda botránya átterjedt a vele szoros együttműködésben dolgozó Jorgos Travelre is, sőt az esetbe belebukott a Tan-Túra utazási iroda is.

Csődbe ment irodák
1993. január 19. Skyways (Egyiptom)
1995. január 3. Emanuelle Tours (Egyiptom)
1996. január 3. Karnak Travel (Egyiptom)
1997. május 16. Mustang Travel (Görög- és Spanyolország)
1997. augusztus 14. Capitol Tours
1997. augusztus 29 Délibáb Utazási Iroda (megtévesztés)
1998. július 9. Pasha Tours (Tunézia)
1999. június 21. Gold Griff (tovább szervezett)
1999. október 15. Heismann Reisen (Ciprus)
2000. március Club Espana – Club Espana 2000
2000. szeptember 4. HTC Utazásszervező, Jorgos Travel, Tan-Túra 2000. szeptember 4. Viktoria 2000 (Viktória Tours, Olaszország)
2001. szeptember 4. Great Tours (Görögország)
2002. augusztus 27. West Travel
2004. augusztus Eurotours
2007. szeptember 10. Bella Tours
Forrás: MTI
A legutóbbi botrányos csőd eset kapcsán a www.turizmusonline.hu internetes oldal megkérdezte látogatói véleményét az okokról. Az olvasók és szavazók 55 %-a szerint a Bella Tours csődje az utazási iroda „tőkétlenségében” keresendő. Az cégek gyakran kerülhetnek nehéz helyzetbe egy szezon végén, mikor rengeteg számlájukra még nem kapták meg a befizetendő összeget, de kiadásaikat fedezniük kellene. Például X utazásszervező cég csoportja már egy hete nyaral Krétán, de ők csak a hónap végén fizetnek érte Y utazási irodának. Ha sok ilyen partnere van egy cégnek, ellenben az általuk igényelt szolgáltatásokért azonnal kell fizetniük, akkor az iroda csak akkor nem válik fizetésképtelenné, ha megfelelően nagy a tőkéje átvészelni a fizetésre való várakozást.

Az okok már nagyrészt megvannak, a kérdés, hogy miként lehetne megakadályozni az utasok és utaztatók számára is kényelmetlen végjátékot. Az utazással kapcsolatos üzleti tevékenység szabályzását többször módosították az elmúlt 15 évben, például idén tavasszal is. Minden irodának rendelkeznie kell bankgaranciával és/vagy vagyoni biztosítékkal, melynek mértéke függ az adott iroda éves árbevételétől (12% vagy minimum 4 millió forint illetve 20% vagy minimum 20 millió forint). Ez az összeg azonban elmegy általában a kint rekedt turisták hazaszállítására, így már nem jut belőle az előre befizetett utak (teljes összeg vagy csak előleg formájában) tulajdonosainak kártérítésére. A magyar utazási irodák jelentős része kft., így a hiányzó összeget nincs kitől követelni jogi úton.

Mire figyeljünk oda utasként, amikor irodán keresztül szeretnénk utazni, és nem kívánjuk kényszerből meghosszabbítani vagy megrövidíteni pihenésünket?
A Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal oldalán találunk egy listát, melyen azon utazási irodák neve szerepelnek, akiket akár saját kérésükre, akár hivatalból törölt a Hivatal. (http://www.mkeh.gov.hu/nyilvantartasok) Ugyanitt megtalálható a bejegyzett utazási irodák névsora is.

Az is gyanús lehet, ha egy utazási iroda több részre szakad, mint például Eurotours tette (Eurotours Air és Eurotours Busz Utazási Iroda). Érdemes arra is odafigyelni, hogy mennyire veszik át kiválasztott utazási irodánk útjait más utazásközvetítők.

Olyan esetre is volt már példa, hogy egy utazási iroda megszűnt, és kisebb névmódosítással folytatta az „utastoborzást”. (2000-ben a Club Espana megtoldotta nevét egy 2000 számmal, hogy folytathassa tevékenységét.) Tehát, ha az általunk kiválasztott iroda gyanús névhasonlóságot mutat egy feketelistán szereplővel ajánlatos utána kérdezni befizetés előtt.
Persze felvetődik a kérdés, hogy amennyiben ennyi energiát fektetünk bele abba, hogy ellenőrizzük leendő utaztatóinkat, akár meg is szervezhetjük magunknak a tervezett utazást.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását