Bedől a magyar média – káosz a TV2-nél?
A TV2 bejelentette, hogy megválik harmincöt alkalmazottjától, a kis tévék félnek, az írott sajtónak pedig már a nekrológját írják egyes szakemberek. A gazdasági válság elérte az egyik legsebezhetőbb piacot, a médiát is. Most féljünk, vagy ráérünk később?
2008. november 13. csütörtök 06:59 - Gedei Szilárd
A Pro7-Sat1 csoport terveit is befolyásolja a globális válság, így ránk is hatással van. Mint leányvállalat, rugalmasan kell reagálnunk. Fájdalmas, de cégcsoport szinten 35 embert el kell bocsátanunk, egybekötve mindezt egy átszervezéssel - jelentette be egy interjúban a TV2 vezérigazgatója, Várdy Zoltán. A nagy kereskedelmi tévéknél tehát összehúzzák a nadrágszíjat, a közszolgálatiaknál meg amúgy is össze van húzva - állítólag. Nem egyértelmű azonban a kisebb médiumok, azon belül is a tévék jövője.
Jó idők, rossz idők
Jön a válság
A napokban tette közzé negyedéves jelentését a világ legnagyobb médiatársaságai közül három is, és mindannyian – a Time Warner Cable (TWC), a Disney és a News Corp. – pesszimisták a jövőt illetően. Rupert Murdoch cége, a News Corp. korábban még 4-6 százalékos nyereségnövekedést remélt a jövő június végén záródó pénzügyi év egészében, ám a múlt héten 10-15 százalékos profitcsökkenésre módosította ezt a várakozást. A társaság első negyedéve sem sikerült fényesen. A nettó eredmény 30 százalékkal, 515 millió dollárra csökkent. A bevételek 6,3 százalékkal, 7,51 milliárd dollárra nőttek a Dow Jones felvásárlásának köszönhetően, de ez az adat is alulmúlja az elemzői prognózist. (vg.hu)
Szakemberek szerint ugyanis azon médiumok fogják a legjobban megszívni a gazdasági válságot, amelyeknek már amúgy is harangoztak. Ebből a szempontból tehát a legveszélyeztetettebb az írott sajtó, hiszen a nyomtatott médiumokra már a gazdasági válság nélkül is elég cudar idők vártak volna. A gazdaságot és azzal az egész társadalmat érintő nehézségek azonban még erre is rátesznek egy lapáttal és meggyorsítják a lapok eltűnéséhez vezető folyamatot.
Az Audit Bureau of Circulations vizsgálata szerint például az Egyesült Államokban az elmúlt fél évben több, mint öt százalékkal csökkent a lapok példányszáma. Persze az is igaz, hogy az egész gazdasági válság onnan indult, ez a visszaesés azonban még nem feltétlenül annak tudható be. Sokkal inkább az online média térnyerésének - milyen jól hangzik ez itt a Hírextra online hírportál felületén! Azaz amerikai barátaink sem felejtettek el olvasni az elmúlt hónapokban, csak inkább a képernyőn teszik ezt meg és nem a nyomtatott hasábokon. Mint ahogyan nálunk is ez a tendencia most már elég hosszú ideje, és ezt fogja a médiaközgazdászok szerint felgyorsítani a válság.
A válság gyorsítja az elkerülhetetlentMínusz 6,3 százalék - ez a legjobb helyzetben lévő politika napilap, a Népszabadság idei mérlege a példányszámokat tekintve (nem véletlenül ez a legolcsóbb is a másik három hasonló koncepciójú lap közül, persze a kiadó saját nyomdájával könnyű...). A négy jómadár, azaz az országos politikai lapok kvartettje bizony nehéz időszak elé néz, nem is csoda, hogy az online piacon is próbálnak minél nagyobb szeletet kicsippenteni az olvadó tortából. Ugyan amerikaiak, de azért szakemberek jelentették ki még hónapokkal ezelőtt, hogy azok a nyomtatott újságok élhetik túl a következő néhány évtizedet, amelyek komoly és bejáratott internetes felülettel is rendelkeznek.
Nincs itt gond
A Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) adatai szerint a magyar online reklámpiacot nem csapta meg a globális pénzügyi krízis előszele: a január-szeptemberi időszakban 30%-ot meghaladó növekedést mutatott.
2008 harmadik negyedévében a MOHI-tag vállalatok 2 189 968 000 forint hirdetési bevételt könyveltek el. 2007 hasonló időszakában a bevétel 1 741 651 000 forint volt. Az idei év első kilenc hónapjában összesen 6 677 164 000 forint hirdetési bevételt értek el a MOHI-tagok, míg a tavalyi év első háromnegyede 5 102 651 000 forint bevételt eredményezett. „Az e-világ robbanásával párhuzamosan – 2003 óta - követjük nyomon az online piac térnyerését. (vg.hu)
Őszintén szólva kevés ember veszi ezeket a lapokat már ma is, de ennek nem a nehéz pénzügyi helyzet az oka. Kérdéses azonban, hogy ha a magyar fogyasztók közül egyre többen fogják saját bőrükön tapasztalni a gondokat, mennyit lesznek hajlandóak költeni az olvasnivalóra. Főleg ha az még drága is. A színes, csili-vili magazinok közül pont ezért lesz néhány, amely egész egyszerűen el fog tűnni az újságárusok standjairól. S nem csak azért, mert az embereknek nem lesz pénze megvenni az egyre drágább sajtótermékeket, hanem mert a kiadóknak nem fogja megérni elkészíteni azokat a hirdetők hiánya miatt.
Szól a rádió - de meddig...Bizony, a reklám nagy úr, de ha nincs rá pénz - vagy mondjuk úgy egyre kevesebb fog a válság miatt rá jutni - az egész média megrekedhet. A kisebb cégeknek ugyanis a válság miatt minden bizonnyal spórolniuk kell majd - hol máshol, mint a marketingkiadásaikon. Persze a nagy tévék is megtehetnék, de az még a celebes-dzsungeles műsorok megszüntetésétől is nagyobb öngyilkosság lenne.
A másik terület - amelynek ugyan nem olyan sötétek a kilátásai, mint a nyomtatott sajtónak, de szintén komoly visszaesésekre számíthat - a rádió. Ritka is a többnyire csak stagnáló rádióadók közül az, amelyik bármiféle fejlődést fel tud mutatni. Üdítő kivételek azonban akadnak, a Pont FM például kifejezetten jól teljesített az elmúlt hónapban és nőtt a hallgatottsága, azonban annak a néhány rádiónak a jó mutatói sem jelentik egyből azt, hogy egyszerű lesz megtalálni a gazdasági válságból kivezető legjobb utat. Persze a rádióknál is elmondható az, ami a nyomtatott sajtónál: a visszaesést leginkább úgy lehet csak elkerülni, ha az a médium nem csak az éteren keresztül, hanem a kicsit modernebb csatornán, az interneten is sugároz.
Senkinek sem jóAz elkövetkező években meghatványozódik a jelentősége a magyar piacot eddig is uraló "az erős életben marad, a gyenge elhullik" hozzáállásnak - erősítették meg a Hírextra által megkérdezett médiaszakemberek. A kisebb televíziók azonban érdekes módon profitálhatnak is a megváltozott gazdasági helyzetből, legalábbis az idén még nem kell nagy krachtól tartaniuk.
S ha az élelmes olvasók mindenképpen azt szeretnék hallani, hogy végül is melyik médium lehet a kellemetlen gazdasági helyzet nyertese, akkor el kell őket szomorítanunk. Olyan ugyanis nincs. A média alapvetően olyan szegmense a hazai piacnak, amely egy ilyen komoly, sötéten előrevetített és félig meddig már érezhető gazdasági válságot teljes egészében is meg fog szenvedni. Onlájnostól, mindenestől. Ezt mondják az egyes területek képviselői és ezt mondják a reklámszakemberek is - el lehet hát hinni.
Vagy ha nem hisszük, hát majd megérezzük.