2017. december 13. - Luca, Otília
Átalakul Budapest parkolási rendszere. Ez több mint 6800 parkolóhelyet és szinte - a III., V., VI., és X. kerület kivételével- minden városrészt érint. A helyi közlekedésben végbemenő változásokról Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettest kérdeztük.
2010. augusztus 17. kedd 07:54 - Fontos Erzsébet
Mi a városvezetés célja azzal, hogy Budapest parkolási rendszerét átalakítja?

P+R parkoló
Olyan parkoló, ahol az emberek leparkolhatják gépjárműveiket, hogy átszállhassanak a városközpontba tartó tömegközlekedési eszközre.

(www.hu.wiktionary.org)
2011. január 1-től a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Önkormányzati Társulás Kft. között a szolgáltatási szerződés megszűnik. A jövőben a BÖP feladatait is a Parking Kft. fogja ellátni. Ennek két célja van: egyrészt egy újabb lépés az egységes parkolás felé, másrészt az ebből származó bevételek közvetlenül a Fővárosi Önkormányzathoz folynak majd be. A Parking csak a költségeire kap kompenzációt.

Jelenleg Budapesten több különböző cég üzemeltet parkolóhelyeket. Meg kell különböztetnünk egymástól a kerületi és fővárosi tulajdonú közterületeket. A kerületek saját rendeleteikben tudják bővíteni a várakozási övezeteket. Ezeknek általában az az eredménye, hogy a fővárosi útvonalak bizonyos helyein nincs kialakítva fizető várakozóhely. Ugyanakkor a környező, kerületi tulajdonú útvonalakon már kialakult fizetős várakozási övezetek működnek.

Ezeken a területeken a Parking Kft. szeptember 1-től kezdi meg az üzemeltetést. Jelenleg még az előkészületek folynak. Most mérik fel a térségeket, ezért nem lehet megmondani, mennyivel több fizetős parkolóhely lesz és ez által a bevételeket sem lehet felbecsülni. Ezzel a várakozási övezetek nem növekednek, csak a hézagokat tölti ki a Parking, hogy az autósok számára ne legyen megtévesztő a parkolási rendszer.

Az átalakítás szinte minden kerületben végbemegy. Ez alól kivételt képez a III.; V.; VI.; X.; kerület. Ennek mi az oka? Talán ott annyira jól kiépített a parkolás?

A Parking ott létesít közterületi parkolóhelyeket, ahol a kerület már megteremtette a fizetős parkolás feltételeit. Miután felmérte ezeknek a területeknek a méretét, az említett övezetek számára beszerez parkolási eszközöket, például parkolójegy-kiadó automatákat. A kérdésében felsorolt kerületekben azért nem létesülnek új parkoló helyek, mert itt nem növekedtek az övezetek. Ennek több oka lehet, mint például az, hogy a kerület nem növelte ezeket, vagy mert nincs hova (lásd V.kerület)

Az új építésű parkolók mind P+R parkolók?

A P+R parkolókat ezektől teljesen függetlenül, más programok keretében építünk. Ezek általában nagy, egybefüggő területen több száz helyet jelentenek. Jelenleg viszont csak a közutak menti parkolóhelyek kialakításáról van szó.


Milyen tarifa szerint parkolhatnak az autósok?

A közterületi parkolásról szóló törvény a parkolási díj felső határát szabályozza és ezt a 95-ös oktán számú benzin árához köti. Ez alapján, jelenleg maximum 544 forint óránként.
A Fővárosi Önkormányzat a BKV vonaljegyek árához igazítja a díjakat, amit több szakmai, civil és politikai egyeztetés során is megfelelőnek találták a szakemberek.

A szabályozás lényege, hogy a tömegközlekedés ára ne emelkedhessen nagyobb mértékben, mint a parkolásé, mert akkor az autózással szemben veszítene versenyképességéből. A parkolás és a tömegközlekedés árainak, költségeinek aránya az egyik legfontosabb tényező, ami az emberek döntését befolyásolja, amikor a tömegközlekedés mellett döntenek.

A Parking Kft. ügyvezető igazgatója, Gyarmati Zoltán szerint azért költséghatékony a rendszer, mert az autós által befizetett parkolási díj azonnal az önkormányzat számlájára kerül, amelynek kezelési költséget később átutalják a társaságnak. Nem lenne egyszerűbb, egy olyan elosztási rendszer kiépítése, ami közvetlenül, mindkét fél részére elosztaná a pénzt?

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az eddigi rendszerben a parkolási társaságok jóval nagyobb összeget tartottak meg a parkolási bevételekből, mint az indokolt lett volna. A Parking Kft. a közszolgáltatási szerződés szerint viszont csak annyi pénzt kap, ami a hatékony üzemeltetéshez ténylegesen szükséges, így a Fővárosi Önkormányzat parkolási bevételei is megnövekednek.

A parkolási díj forgalomszabályozási eszköz. Ennek ellenére az önkormányzatok bevételének jelentős részét ezek a parkolási díjak jelentik. Ezáltal nem lehet a hivatal valós célja, hogy kevesebb autós legyen az utakon.

A helyi önkormányzatok költségvetésének jóval nagyobb részét teszik ki a helyi adók és az állami normatív támogatások, mint a parkolási bevételek. A forgalomcsökkentés minden felelős városvezető célja kell, hogy legyen. Mindannyiunk érdeke, hogy egy élhetőbb, tisztább levegőjű, nyugodtabb belvárosban élhessünk.

Arról természetesen nem tudok nyilatkozni, hogy egyes helyi önkormányzatoknak mik a konkrét céljai. Erről az ott dolgozó politikusokat kell megkérdezni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön kire szavazna az országgyűlési választáson?
MSZP
Jobbik
Fidesz-Kdnp
Momentum
LMP
Együtt
DK
Kétfarkú Kutya Párt
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását