2024. május 5. - Györgyi

120 éve született Sikorsky, a helikopter atyja

Százhúsz éve, 1889. május 25-én született Igor Sikorsky amerikai repülőgép-tervező, a helikopter "atyja". A repülő alkalmatosságot nem ő találta ugyan fel, de ő alakította át olyan minden irányban biztonságosan repülő eszközzé, amely kiválóan alkalmas polgári és a katonai célokra is.
2009. május 23. szombat 14:09 - HírExtra
Sikorsky családja lengyel eredetű, a feltaláló maga Kijevben született. Anyja rajongott Leonardo da Vinciért és Verne regényeiért, innen a kalandok és a találmányok iránti érdeklődése. 17 évesen döntötte el, hogy tervezéssel akar foglalkozni, ezért félbehagyta az Orosz Tengerészeti Akadémián folytatott tanulmányait. Alig két szemesztert végezett el a műegyetemen, amikor egy németországi útja során megismerte a Wright-fivérek repülőgép-építési eredményeit. "Huszonnégy óra leforgása alatt határoztam el, hogy megváltoztatom az életemet és teljességgel a repülésnek szentelem" - emlékezett vissza később.

Párizsba utazott, amely akkor a repülési kísérletek központjának számított és testvére anyagi segítségével kísérletekbe kezdett. 1909-ben készült el első kétüléses gépével, de az S-5 kényszerleszállásra kényszerült. A kudarcból is okult, s megszületett fejében egy olyan repülőgép álma, amely akkor is tovább képes repülni, ha az egyik motorja felmondja a szolgálatot. Következő gépével, az S-6-tal megnyerte az orosz hadsereg által rendezett moszkvai repülőgép-kiállítás fődíját 1912-ben.

Másik korai munkája a Russzkij Vityaz, az első négymotoros orosz repülőgép volt. Sikorsky gépeit Oroszország az I. világháborúban bombázásokra használta, a tervező megkapta a Vlagyimir-érdemrendet. Mivel nem látott jövőt a háború által szétrombolt Európában, különösen pedig a polgárháború pusztította Oroszországban, 1919-ben az Egyesült Államokba emigrált. Tanítóként, előadóként próbálta megtalálni a helyét és kapcsolatokat keresett a repülés szakembereivel.

1923-ban megalapította a Sikorsky Aero Engineering Corporation repülőgépgyárat, a kezdőtőke jelentős részét több, korábban az orosz hadseregben szolgált tiszt és Szergej Rahmanyinov, az ekkor már Amerikában élő zongoraművész biztosította. Első tesztrepülőjét összetörte, de sikerült a vonakodó támogatókat újabb befektetésre rábeszélnie. Ekkor alkotta meg a híres S-29-et, amely 14 személyt tudott szállítani. 1929-ben gyárát megvásárolta a United Technologies, ettől kezdve Sikorsky Aircraft néven működött tovább.

Pályája csúcsát a híres két faroklégcsavaros, 75 lóerős VS-300-as helikopter jelentette. Az egyik faroklégcsavar a főrotor nyomatékát egyenlítette ki és a gép irányban tartását, kormányzását segítette, a függőleges tengelyen forgó faroklégcsavar pedig a gép vízszintes stabilitását biztosította. Az R-4-es, a VS-300 továbbfejlesztett változata az első nagyobb szériában gyártott helikopter lett, s szintén Sikorsky vállalatát dicséri. Igor Sikorsky 1972. október 26-án halt meg a connecticuti Eastonban, a Sikorsky Aircraft Corporation a mai napig a világ vezető helikoptergyártó cégei közé tartozik.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Tudomány témában
Ön szerint mi okozta a koronavírust?
Egyszerű véletlen
Az állatok és emberek közt megnövekedett találkozásszám
Kína terjesztette gazdasági előnyökért
Trump áll mögötte
Nem tudom, de nem lehet véletlen
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását