A stílus gyökerei az Ashtanga Vinyasa jógában keresendők, amelyet Sri K. Pattabhi Jois fejlesztett ki Indiában. Az ő tanára, Krishnamacharya olyan mestereket tanított, mint B.K.S. Iyengar vagy Jois – ők vitték tovább a jógát a nyugati világba a 20. század közepén. A modern Vinyasa Flow az ő hagyományukat ötvözi szabadabb, kreatívabb megközelítéssel. Olyan tanárok, mint Shiva Rea, Seane Corn vagy Baron Baptiste, már nem kötött sorozatokban, hanem változatos, áramló struktúrákban tanították tovább a jógát.
A ’90-es évektől a Vinyasa Flow gyorsan elterjedt az Egyesült Államokban, majd Európában is népszerűvé vált. A városi, dinamikus életformához tökéletesen illeszkedik: egyszerre ad fizikai kihívást, mentális fókuszt és meditatív jelenlétet.
Sokan gondolják úgy, hogyha remekül jógáznak, akkor akár már tanítani is tudnak. A valóság azonban ennél sokkal összetettebb. Egy jógatanárnak meg kell tanulnia tanítani is, ez pedig egy egészen más tudatállapot. A tanár igazából nem jógázik az óráján, csak külső szemmel tűnik úgy. Valójában példát mutat, figyel, támogat és vezet. A tanítás egy komplex, tudatos jelenlétet igénylő folyamat, ahol egyszerre van jelen a szakmai tudás, az empátia és a fókusz.
Tanárként fontos, hogy végig gondolkodj a folyamatban, tudd, mikor és miért építesz be egy adott ászanát. Légy biztos a tudásodban, és merj differenciálni a csoport igényei szerint. Néha pedig változtatni is kell, hiszen minden óra, minden csoport, minden test más.
Ezeket a finom, tudatos döntéseket csak felkészült, tapasztalati tudásra építő jógatanárok tudják meghozni. A személyes képzés épp ezt a fajta biztonságot és magabiztosságot építi fel: nem csupán mozdulatokat tanít, hanem valódi tanári jelenlétet formál.

A valódi tanári jelenlét nem a tankönyvből tanulható. Az válik igazán jó jógatanárrá, aki nemcsak technikailag biztos a tudásában, hanem képes figyelni, reagálni, jelen lenni a csoport számára. Egy jól felépített oktatóképzés ehhez nyújt támogatást: kiegyensúlyozza az elméleti tudás, a gyakorlás és a tanítási készségek elsajátítását.
A személyes jelenléten alapuló képzés során:
- fokozatosan kialakul benned a tanári attitűd,
- megtanulod felépíteni a saját óraszerkezetedet,
- megtapasztalod, hogyan lehet testre és csoportra szabni a gyakorlást,
- tudatosítod, mitől válik egy jógaóra valóban emlékezetessé,
- és lehetőséged nyílik önazonosan, hitelesen tanítani.
A hatékony oktatóképzések ma már gyakran kombinálják a személyes alkalmakat és az online háttértámogatást: videós és elméleti anyagok segítik a tanulást a képzési napok között is. Így nem csak alkalmanként fejlődsz, hanem folyamatosan építheted a tudásodat a saját ritmusodban.
Sokan úgy gondolják, hogy akkor válhatnak jógatanárrá, ha már „készen vannak”. Pedig a tanítás nem a hibátlan ászanákról szól. Sokkal inkább arról, hogy hogyan tudsz kapcsolódni a gyakorlókhoz, hogyan tartasz teret, és hogyan támogatsz másokat az önismereti útjukon.
A Vinyasa Flow tanítása tudatosságot, empátiát és rugalmasságot igényel. Egy jó képzés ezt építi fel benned – lépésről lépésre, mozdulatról mozdulatra.
A Hoppá Jóga alapítója, Farkas Zsuzsi olyan kis csoportos, személyes Vinyasa Flow jogaoktató képzést hozott létre, amely a gyakorlók testi és belső fejlődését egyaránt támogatja. A képzés során nemcsak a mozgás és a tanítás technikáját sajátíthatod el, hanem azt is, hogyan építs közösséget, és hogyan válj hiteles, önazonos tanárrá. A személyes alkalmakat átfogó online anyagok egészítik ki, így a tanulási folyamat nem ér véget a tanteremben – folytatódik otthon, a saját tempódban is.
Ha szeretnél elmélyülni a Vinyasa Flow világában, és nemcsak jógázni, hanem tanítani is teljes jelenléttel, akkor ez a képzés neked szól.


