2024. május 17. - Paszkál

Nagy lehetőséget szalaszt el Magyarország

A bioetanol-gyártással hazánk kulcsszerepet játszhatna a térség üzemanyag-ellátásában. A bioüzemanyag törvény megszületett ugyan, de nem úgy, ahogy kellett volna. Héjj Demeterrel, a Magyar Bioetanol Szövetség elnökével beszélgettünk.
2010. december 7. kedd 06:17 - Hassan Szihám
Vasárnap óta az üzemanyag-forgalmazók kötelesek a forgalmazott mennyiség hat százalékában bioüzemanyagot árulni. Mit jelent ez?

A bioüzemanyagról röviden
A bioüzemanyag energiatartalmának jelentős része valamilyen megújuló forrásból származik, így valamilyen százalékban hozzájárul az üvegházhatást okozó fosszilis szén-dioxid csökkentéséhez. Alacsony bekeverésű bioüzemanyag a most forgalomban levő 95-ös benzin is, a 4,8 százalék bioetanol-tartalom miatt. Kevesen tudják, de Magyarországon szabványos üzemanyag az E10 is, mely a benzin-etanol tíz százalékos keveréke, és szintén minden gépjárműbe tankolható, mégsem forgalmazza senki. Létezik még az E85, ami 75 százaléknál több etanolt tartalmaz, így az egyik legtisztább üzemanyag. A szabvány azt is megengedi, hogy akár csak 5 százalék benzin legyen benne. Ennek – a magyarországi termelési körülmények között – az üvegházhatást okozó gázmegtakarítása körülbelül 60-65 százalék.
A sajtóban sajnos ez tévesen jelent meg. Ez egy kerettörvény, egy uniós direktíva honosításából fakad. A hat százalék, ami a törvényben megjelenik, az egy 2020-ra vonatkozó célszám, mely az üvegházhatást okozó gázmegtakarítás célzott százalékát jelöli ki. A kötelező bekeverési arányt, amit előírnának a forgalmazóknak, a kormányrendeletnek kell meghatároznia a törvény szövege szerint, mindig három évre előre. Jelenleg ilyen kormányrendelet nincs. Magyarul január elsejétől semmi nem történik.

Pedig ez egy jó lehetőség lett volna, hogy 2020-ig egy pályát felvázoljunk a bioüzemanyagokkal kapcsolatban. Sajnos ez egy kicsit felemásra sikeredett. Ebben a formában ez a törvény semmire nem kötelez. Sőt, még visszalépés is inkább, hiszen egy korábbi direktíva miatt már Magyarországon minden üzemanyagba kevernek be biokomponenst, jelenleg 4,8 százalékot. Az előző direktíva ezt 2010-re előírta volna 5,75 százalékra, de ez a törvény a mostani törvény hatályba lépésével megszűnt. Ugyan bekerült a bioüzemanyag törvénybe, de semmilyen szankciót nem tartalmaz, így csak papíron létezik.

Még ha valami csoda folytán elő is írják a kötelező bekeverési arányokat, az nem egyes benzinkutakra fog vonatkozni, hanem az üzemanyag forgalmazókra, vagyis az üzemanyag importőrökre és előállítókra.



Ha nem erről, akkor miről szól a bioüzemanyag törvény?


Ez a törvény rettentően adminisztratív jellegű, csak a kereskedelemmel foglalkozik. A szaktárca képviselője nyíltan kijelentette több egyeztetésen, hogy az egész törvény gyorsított átvitelének célja, hogy a magyar üzemanyag exportőrök, mint például a Mol, január elsejétől zökkenőmentesen tudjon exportálni. Az új direktíva ugyanis azt írja elő, hogy január elsejétől igazolni kell, hogy a kutaknál forgalmazott üzemanyagban levő biokomponens fenntartható mezőgazdasági termelésből származik. Ez azért fontos, mert Ausztriában és Németországban például kérik erről a papírt.

Tehát a rohamtempónak köszönhetően január elsejétől mindenki megnyugodhat, mert a Mol exportját semmi nem veszélyezteti. Az nyilván pozitív dolog, hogy a magyar állam felelősségének érzi, hogy a hazai cégek érdekeit figyelembe vegye. De az a baj, hogy a törvény többi része így elsikkadt. Pedig Magyarország esetében a bioüzemanyag-előállítás és -gyártás kérdése nagyon fontos lenne.

Tehát a Mol érdekeihez mérten írták meg a törvényt?

A legnagyobb hazai üzemanyag-forgalmazó jövő évi teljesítményéhez igazítják a számokat, akinek az áll az érdekében, hogy minél kisebb számok szerepeljenek. A magyar nemzetgazdaságnak, mezőgazdaságnak viszont az lenne érdeke, hogy minél magasabb számokat fogalmazzanak meg, mert képesek lennénk rá. Magyarország ezt a tíz százalékos kötelező részarányt elég könnyedén tudná teljesíteni más tagállamokhoz képest.



Száz százalékban Magyarországon állítják elő a bioetanolt?

Igen. Pont ezért lenne érdeke a kormánynak és a magyar nemzetgazdaságnak, hogy minden fronton támogassa ezt az ügyet. Legalább azzal, hogy a fogyasztást növeljük, mert így kiépülhetne a magyar etanol-ipar, ami a mezőgazdaságnak is egy felvevőpiacot jelentene. Magyarország képes lenne másfélmillió tonna etanol előállítására. Ez majdnem annyi, mint amennyi benzint elfogyasztunk egy évben. Tehát a tíz százalékos részarányt minden további nélkül teljesíteni tudnánk, és még exportálhatnánk is a környező országokba, akiknek szintén kötelező a tíz százalékot teljesíteni 2020-ra. Magyarországnak a biomasszában nagyon jó potenciálja van. Ezért mondom, hogy ebből a törvényből sokkal többet is ki lehetett volna hozni, de ez nem történt meg.

Ha az európai uniós tagállamok fogyasztását összeadjuk, a közlekedésre fordított energiának a 80 százalékát importálja az EU. Tehát még ha egy drágább, de belföldi energiahordozót használ, akkoris jobban megéri, mert az importfüggőségét tudja csökkenteni. Uniós viszonylatban ez a tíz százalék azt jelenti, hogy az EU 2020-ra körülbelül 32 millió tonna olaj egyenértéket vált ki bioüzemanyaggal, tehát ennyivel kevesebbet kell megvenni. Ez már önmagában is egy hatalmas tényező. Ráadásul van munkaerőt érintő, a GDP-t befolyásoló, energiabiztonsági és környezetvédelmi vonzata is.

Mennyibe kerül jelenleg a bioüzemanyag literje?

A bioetanol tartalmú üzemanyagnak adókedvezménye van, mivel a bioetanol jövedéki adótól mentes, és csak a benzintartalmat sújtja az adó. A kutaknál jelenleg 240-250 forint körül van literje az E85-nek. Nagyker áron körülbelül ugyanannyiba kerül, mint egy liter benzin.

Bármilyen autóba tankolható a bioüzemanyag?

Az autógyártók jelentős része forgalmaz ún. flexifuel típusú autókat. Ezek kompromisszumos járművek, tehát benzinnel és bioetanollal is közlekednek. Sajnos Magyarországon erre vonatkozóan semmilyen támogatás nincs. Ettől függetlenül szinte minden autógyártó palettáján megtalálhatók. Ezen kívül arra is van lehetőség, ha valaki a régi járművét szeretné környezetbarát módon üzemeltetni, és spórolni valamennyit az üzemanyag költségein, hogy átalakító elektronikákat építessen be az autóba. Ezek néhány tízezer forintos költséggel beszerelhetőek. Így egy kapcsoló átállításával vagy benzinnel vagy bioetanollal tud üzemelni az autó.



Nem fogyaszt többet az autó bioüzemanyagból?

Attól függ, melyikről beszélünk. A biodízel esetében körülbelül ugyanannyit fogyaszt, mint gázolajból. Ennek viszont megvan az a hátránya, hogy rosszabbak lesznek a károsanyag-kibocsátási mutatói az autónak. Viszont fosszilis széndioxidot nem bocsát ki. Az etanol esetében egy húszéves szakadt járműnek is körülbelül ezerszeresére csökken a károsanyag-kibocsátása, viszont 20-25 százalékkal többet fogyaszt. Ez abból ered, hogy az alkohol literre vetített energiatartalma kisebb, mint a benzinnek.

Az elmúlt években több tanulmányban is felmerült, hogy mégsincs annyira jótékony hatással a környezetre. ez csak ellenkampány vagy van igazságalapja?


A tanulmányokból annyi van, hogy Dunát lehetne rekeszteni vele. Nagyban függ attól, hogy adott kutatóintézet honnan kapja a támogatást. Megoszlanak a vélemények, de ezek sosem azt támadják, hogy konkrétan az autóban elégetve tisztább-e a bioetanol, mint a benzin. Mert ezt elég könnyen lehet mérésekkel igazolni. Ezek a tanulmányok általában végigkövetik a termékciklust onnantól kezdve, hogy az erdőket kiirtják, a helyén haszonnövényeket termesztenek, büdös traktorral és kombájnnal dolgoznak, utána a termést beszállítják valahova, stb. Magyarország vonatkozásában azonban ez sem állja meg a helyét, mert itt egy talpalatnyi erdőt sem kellene kivágni, mivel a kukorica-túltermelésünkből akár üzemanyagot is elő tudnánk állítani. Így lenne esélye annak is, hogy a következő generációs etanol üzemek háztartási vagy mezőgazdasági hulladékból tudjanak üzemanyagot előállítani.

És akkor még nem beszéltünk az egyéb társadalmi vonatkozásokról. Fosszilis energiahordozók vásárlásával nyilvánvalóan nem az európai uniós és a magyar nemzetgazdaságot támogatjuk, míg a helyben megtermelt üzemanyagokkal igen. Ezen kívül pedig sokkal kevesebb háborút folytatott az emberiség bioüzemanyag miatt, mint fosszilis energiahordozók birtoklása érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását