2024. április 20. - Tivadar
A Fidesz csökkentené az Alkotmánybíróság hatáskörét, ezzel ad választ arra, hogy az AB alkotmányellenesnek minősítette a végkielégítések különadóját. Az ügyben megkerestük Kolláth György alkotmányjogászt.
2010. október 27. szerda 12:24 - Forján-Vass Máté
Hogy értékeli a Fidesz reakcióját az AB határozata után?

A 70/I. § bekezdés
(1) Minden természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.

(2) A közterhek viselésére szolgáló forrásokból, valamint az állami vagyonnal gazdálkodó, illetve az állam többségi tulajdonában vagy irányítása alatt álló szervezetek részéről jó erkölcsbe ütköző módon juttatott jövedelmek tekintetében törvény, az adott adóévtől kezdődően, külön mértékű kötelezettséget állapíthat meg.
Ez egy elsietett reakció volt, a hatalom rossz lelkiismerete vagy lelki egészsége mutatkozik meg benne. Az Alkotmánybíróság tegnapi határozatára Európa bármelyik alkotmánybírósága büszke lenne.

Az AB most visszatért a tizenöt évvel ezelőtti kristálytiszta jogvédő karakteréhez. Ez azóta néhányszor hiányzott, mint például az objektív felelősségnél. A kilencvenes évek elején magas színvonalú jogvédő tevékenységet folytatott, de ez később megváltozott.

Az Alkotmánybíróság a döntésénél a legjobb formáját hozta és nem csak azért, mert egyhangúan döntött a kérdésben. A mellé írt külön indoklások is jelezték, nem csak az AB döntés miatt alkotmánysértő a jogszabály, hanem más okokból is.

Az is beszédes, hogy a jobboldaliaknak tartott alkotmánybírák is jelezték, problémás alkotmányjogi szempontból a jogszabály. Ilyen nagyon régen volt. Némely indoklást tanítani fognak a jövőben.

Erre jött egyből a válasz. Szinte még be sem fejeződött a határozathirdetés, és máris megjelent a Fidesz reakciója, és másfél órával a határozathirdetés után ismét benyújtották a törvényt.

A válaszlépés elhamarkodott, túl érzékeny reakció, amely támadás a hatalommegosztás egyik bástyája ellen. Ez az Alkotmánybíróság lefokozása, megbüntetése. Olyan, mintha a Kincsemet vagy az Imperiált elküldenék szántani.

Nem csorbítja a demokráciát ez a döntés nálunk?

Ezzel elveszik a demokratikus jogállamiság egyik eleme. Azért is rövidlátó ez a döntés, mert az Alkotmánybíróság utal az Európai Emberjogi Bíróságra és Luxemburgra az Unió bíróságára is.

Nem tudom, miért lenne az jó a magyar kormánynak, hogyha Strasbourgban vagy Luxemburgban feddnének meg bennünket.

Az Alkotmány 70/I. § amely erről szól, értelmezhetetlen, és ellenkezik az uniós jogszabályokkal. Jobb lett volna, ha Luxemburg vagy Strasbourg kimondja: a Magyar Alkotmány e passzusa és a ráépülő törvény ellentétes az uniós jogokkal? Ekkor felülírták volna a Magyar Alkotmányt.

A javaslat szerint az AB csak abban dönthet, ahol kiírható népszavazás.

Ebben is szakmai következetlenség, vagy hozzá nem értés van. Az Alkotmány felsorolja a népszavazásra nem bocsátható témaköröket. Ezek esetében nincs alkotmánybírósági kontroll. Ráadásul az OVB dönthet a népszavazásról, ha azt mondják nem lehet, akkor nincs jogorvoslat? Ez a hozzá nem értésnek és a dacnak egy reakciója.

Az AB hatásköre most hét plusz egy témakörre szól. Beszélnek módosításokról, de az AB nem bíróság, hanem a normák betartatásáért felel. Azt nem állítom, hogy nem érinthetetlen az AB hatásköre, de nem így és nem ilyen körülmények között kell változtatni.

Ez egy nagyon rossz üzenet abból a szempontból, hogy a jogállam lényege a hatalom elosztása. Nálunk egykamarás Parlament van, így nincs, aki az Országgyűlés szűklátókörű döntéseit indokolt esetben megszűrné. A köztársasági elnök és az AB lehet valami kis ellensúly, de az egyik nem akar az lenni, a másiknak meg nem engedik, hogy az legyen.

A hatalommegosztás arra épül: senki ne rendelkezzék túlhatalommal, mert az önkényhez vezet. Ha ezt nálunk meg lehet valósítani, akkor kiiratkozunk Európából, és irány Zimbabwe vagy Burundi.

Ha az Alkotmánybíróságot valami komoly hiba után büntetik meg, az más kérdés, mert akkor bebizonyosodik, nem lehet rájuk bízni a dolgot. De így, amikor a csúcsformájukat hozzák, ez nonszensz.

A Fidesz szerint azAB szembe ment a nép akaratával.

Ezt így jogilag nehéz kommentálni. Nálunk a hatalom a népfelség elvéből ered: közvetetten a képviselőválasztással, közvetlenül a népszavazással, ezt nem lehet megkérdőjelezni. Ha ezt valaki vitatja, abból messzire vezető vita lenne. Például nem lehet egyszerre az Alkotmányban a Szent Korona-tan és a népszuverenitás elve, mert ez a kettő kizárja egymást.

Egy sereg szűklátókörű folyamat van a mostani közjogi intézkedésekben és tervekben. Ez a hatalom rossz lelki egészsége és rossz lelkiismerete.

A népszavazás körét is csökkenteni akarják.

Ez megint nehezen értékelhető, rettegnek attól a néptől, amelyikre hivatkoznak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását