2025. december 27. - János

Las Vegasban megkezdődött a Champcar szezon

Ahogyan a www.motorsportok.hu internetes fórumán online is nyomon lehetett követni, a legnépszerűbb tengerentúli nyitott-kerekes széria idei első versenyét - rendkívüli izgalmak között - az élete első sikerét arató Will Power nyerte meg.
2007. április 11. szerda 17:36 - Dávid László

Végre bekövetkezett az, amire Surfers Paradise óta Will Power annyira várt. A Team Australia versenyzője már a tavalyi ausztrál versenyhétvégén szerezte meg pályafutása első Champ Car pole-ját, ám végül a viadalt nem sikerült megnyernie.

 

Las Vegas viszont alaposan kárpótolta Powert, aki remekül taktikázva, okosan, ellenállhatatlanul versenyezve végül nagy csatában megnyerte a Vegas Grand Prix-t!

A rendkívül fordulatos, 68 körbõl álló küzdelemnek egyaránt nagy nyertesei és vesztesei voltak. Kétségtelen, hogy Power az elõbbi csoporthoz tartozott. Habár a rajtot az ausztrál mellõl induló Paul Tracy (Forsythe Championship Racing) kapta el jobban, a 11. körben Power visszaelõzte a kanadait, majd újra az élre állt.

 

A Team Australia versenyzõje annak ellenére nyerte meg 16 másodperces elõnnyel a viadalt, hogy a második kiállásnál hibázott: a pitbe való megérkezéskor elcsapta a jobb elsõ gumiért felelõs szerelõt. Szerencsére a csapattagnak nem esett komoly baja, aki mintha mi sem történt volna, azonnal lekapta az elhasználódott kereket az autóról, és felrakta az újat. A kisebb malõr miatt Tracy átvette a vezetés. A látszat azonban csalt, mivel Will Power esetét megelõzõen a kanadai pitjében is problémák adódtak, így Tracynek kétszer is ki kellett állnia ahhoz, hogy megfelelõ mennyiségû üzemanyagot vegyen magához. A leintés elõtt kilenc körrel azonban a 2003-as bajnoknak metanolért ismét ki kellett mennie a pitbe, így Power visszavette a vezetést, és innentõl kezdve nem engedte ki kezébõl a gyõzelmet. A második Champ Car szezonját töltõ 25 éves versenyzõ remek teljesítményének köszönhetõen a széria elsõ ausztrál gyõztesévé vált. Power tehát a szombati pole megszerzése után 100%-os teljesítményt nyújt a vasárnapi viadalt is megnyerte, és ily módon a Vegas Grand Prix után a bajnoki tabella élére állt. Utoljára erre 2005-ben volt példa, hogy nem Sébastien Bourdais vezette a pontversenyt...

Tracy kiállása miatt viszont kettejük közé befurakodott az újonc Robert Doornbos (Minardi Team USA), aki mindvégig a legjobbakkal harcolva végül élete elsõ Champ Car versenyén a második helyen végzett! Nagy nap ez hát Paul Stoddart újonc csapatának, hiszen erre sem volt nagyon példa, hogy egy újonc csapat újonc versenyzõje az elsõ versenyen máris a dobogón végez!

Az ötödik helyrõl induló Alex Tagliani (RSPORTS) is sokáig harcban volt az elsõségért. A Powertõl és Tracytõl eltérõ taktikát alkalmazó francia-kanadai veterán a két élen álló elsõ kiállása után, a 24. körben átvette a vezetést. A verseny elsõ szakaszát jellemzõ sárga jelzések viszont késõbb már nem léptek érvénybe, így Tagliani stratégiája nem volt kifizetõdõ, ám a Tracyhez hasonlóan hazai közönség elõtt szereplõ rutinos versenyzõ (Tagliani Las Vegasban él) végül egy hajszállal lemaradva a dobogóról a negyedik helyet szerezte meg.

 

A legnagyobb meglepetést azonban mégis egy másik újonc, Tristan Gommendy teljesítménye okozta, hiszen a PKV Racing francia újonca pályafutása elsõ Champ Car versenyét az ötödik helyen fejezte be! A tizenegyedik helyrõl induló francia versenyzõ a kezdeti galibákat kihasználva hamar az élmezõnybe verekedte magát, majd sikerült is megõriznie helyét. Az évad elsõ versenyén tehát a legjobb öt között két újonc található, ami szintén ritkaságszámba ment eddig a Champ Car Világszériában.

A nap legnagyobb vesztese viszont a háromszoros Champ Car bajnok Sébastien Bourdais (Newman/Wach/Lanigan Racing) volt. A francia versenyzõ szombati betlije miatt csak a 16. helyrõl indult. Ahogy az várható volt Bourdais eszeveszett tempóban vágott neki a viadalnak, nem törõdve a körülményekkel. Az elsõ sárga jelzés alatt kiállásokat kihasználva mindjárt négy helyet jött fel, majd ezt követõen õrült kamikaze akcióba kezdett. Bourdais sorra elõzte az elõtte lévõ kocsikat a pályán, sõt, a 24. körben a francia már a negyedik helyen autózott! A 28 éves versenyzõ tempóját azonban nem bírták a gumik... Épp amikor Bruno Junqueirát (Dale Coyne Racing) megelõzve feljött a negyedik helyre, Bourdais defektet kapott. A bajnoki címvédõ csalódottan a pitbe hajtott, ahol új gumikat tettek fel a McDonald's autóra. Miután megtörtént a kerékcsere, a Newman/Haas/Lanigan Racing pitjébõl jelentették, hogy a jobb elsõn kívül még tovább két kerék volt lyukas...

Ám ez még nem volt minden. Bár a defekt miatt Bourdais ismét visszaesett, a francia újra megpróbálta véghez vinni azt, amit a verseny elsõ harmadában teljesített. A defekt viszont nagyon kikészíthette a franciát, mert a 32. körben - tõle elég szokatlan módon - óriási hibát végett. Az alagútban Bourdais elkapta a falat, aminek következtében a McDonald's autó bal elsõ felfüggesztése eltört. A kocsi elsõ szárnya is letört, sõt, a bal elsõ kerék alá begyûrõdött. A bajnoki címvédõ három keréken próbálta bevinni a jelentõs károkat szenvedett autót a pitbe, ám még ezt sem sikerült véghez vinnie. Bourdais végül a pálya biztonságos részén leparkolt, majd kiszállt autójából: számára itt véget is ért a verseny.

A francia fiú tehát megjárta a poklot Vegasban, csapatával, a Newman/Haas/Lanigan Racinggel együtt. Bourdais újonc csapattársa, Graham Rahal a rajtot követõ tülekedésben a falnak vágta autóját. A 18 éves amerikai versenyzõ Dan Clarke-kal (Minardi Team USA) volt nagy csatában, a két fiatal titán azonban nem jutott dûlõre egymással, végül aztán Rahal húzta a rövidebbet. Kettejük tülekedésébe még belekeveredett a Conquest Racing újonca, Matt Halliday is, aki a falazás után a pit felé vette az irányt, ám a szerelõk már nem tudták helyrehozni a sérült autót.

Clarke sem jutott messzire, hiszen tíz körrel késõbb a hármas kanyart elnézve végül a gumifalban kötött ki. A bajnokcsapat szempontjából tehát totális csõd volt a Vegas Grand Prix. Az biztos, hogy ez a pechsorozat nem jellemzõ a Newman/Haas/Lanigan Racingre, ám ezúttal így jött ki a lépés.

Bourdais mellett azonban még néhány meghatározó embernek is idõ elõtt fel kellett adnia a versenyt. A nyolcadik helyrõl induló Justin Wilson (RSPORTS) szépen kapta el a rajtot, és a tizedik kör környékén már az ötödik helyen autózott, ám tíz körrel késõbb Wilson sebességváltója egész egyszerûen elszállt. Az angol fiú próbálgatta a felfelé és lefelé váltást is abban a reményben, hogy átmeneti problémáról van szó, ám a váltó megmakacsolta magát, így Wilsonnak végül fel kellett adnia a küzdelmet.

Sajnos a kezdeti remek teljesítmény után Bruno Junqueira versenye is szerencsétlenül alakult. A brazil versenyzõt 2005-ös sérülése óta nem láthattuk ilyen kedvvel és agresszivitással versenyezni. Ismét a régi Junqueira volt a pályán, aki annak ellenére, hogy idén az egyik kiscsapatnál, a Dale Coyne Racingnél kapott helyet máris a legnagyobbakkal vette fel a versenyt. A hatodik helyrõl induló versenyzõ néhány remek elõzést bemutatva már néhány kör eltelte után az élmezõnnyel autózott, sõt Tracynek is igen kellemetlen perceket okozott.

 

Úgy tûnt, hosszú évek után a Dale Coyne Racing egyik autója ismét dobogós helyet csíphet meg, ám Junqueira utolsó kiállását elrontották a szerelõk. A korábbi F3000-es bajnok az 51. körben vette a pit felé az irányt, ám a tankolás körül némi bonyodalom adódott. Junqueira végül nem kapott elég üzemanyagot, így a csapat újra behívta õt a pitbe. A brazil azonban úgy döntött, a nála lévõ metanollal megpróbálja kihúzni a verseny végéig, ám ennek érdekében szigorú spórolásra kellett, hogy fogja magát. A kellemetlen incidens miatt Junqueira végül csak a hetedik helyen tudta befejezni a versenyt.

Csapattársa, Katherine Legge (Dale Coyne Racing) szintén remekül versenyzett. Az angol versenyzõnõ talán még sosem vezetett ilyen agresszíven mint most. Legge szintén tartani tudta a lépést a legjobbakkal, nála a kiállások is jól sikerültek, így végül a hétvégi küszködés után az elõkelõ hatodik helyen fejezte be a versenyt.

Az újoncok közül Doornbos és Gommendy mellett Alex Figge  nyújtott remek teljesítményt: bár a verseny kezdeti szakaszában a Pacific Coast Motorsports amerikai versenyzõje is kicsúszott, ám az utolsó helyrõl rajtolva végül a nyolcadik helyet sikerült megszereznie! Csapattársa, Ryan Dalziel (Pacific Coast Motorsports) is az elsõ hat között autózott mindaddig, amíg a skót versenyzõnél váltóhiba nem lépett fel.

A jó kezdést követõen Simon Pagenaud (Team Australia) is a technika áldozatává vált. A verseny elsõ harmadában Tagliani mögött a második helyen autózott, sõt, a francia újonc mindent elkövetett azért, hogy megelõzze veterán vetélytársát. Ezt követõen viszont a motort szabályozó elektronikai egység (ECU) meghibásodott. Pagenaud megpróbálta újraindítani a rendszert, ám az elektronikai hibán ez sem segített, így végül neki is fel kellett adnia a versenyt.

Hasonlóképpen járt Neel Jani (PKV Racing) is, aki műszaki hiba miatt az 56. körben esett ki.

A Vegas Grand Prix hivatalos végeredményét az "Eredmények" rovatban találjátok.

A 2007-es szezonnyitó verseny tehát igen fordulatos, izgalmas versenyt hozott. A következõ derbire sem kell már sokat várnunk, hiszen a következõ hétvégén, április 14-16. között a Toyota Grand Prix of Long Beach-re kerül sor.

Kapcsolódó cikkek:

- Vegas GP időmérő: Power a pole-ban, Bourdais betlizett
- Verseny utáni nyilatkozatok
- Kisebb hibái ellenére, a Panoz jól mutatkozott be

 

Forrás: www.motorsportok.hu
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Külföld témában
Mit várhatunk Joe Biden elnökségétől?
Visszatér a józan ész a Fehér Házba
Újra jön a neoliberalizmus
Semmi nem változik
Biden megbuktatja az európai féldemokráciákat
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását