Brüsszel szerint még mindig gyenge lábakon áll az e-kereskedelem
Brüsszel nincs megelégedve az internetes kereskedelemmel.
2007. február 9. péntek 15:10 - Hírextra
Az ilyen úgynevezett e-vásárlások részaránya a nemzetközi kiskereskedelmi vásárlások értékében tavaly körülbelül 6 százalék volt az EU-ban, a 27 tagállamban együtt.
A brüsszeli bizottságnak az interneten való vásárlásoknál elsősorban a bizalmat és a biztonságot, a fogyasztók védelmét kell intézkedéseivel erősítenie, miközben megpróbálja leegyszerűsíteni ezeket – olvasható a fogyasztói kérdésekkel foglalkozó biztosnak, Meglena Kunevának a nyilatkozatában. Meglehetősen sok panasz érkezik az e-vásárlási ügyletekkel kapcsolatban, részben amiatt is, hogy nem egységesek a fogyasztók védelmét célzó szabályok az egyes tagországokban. Gátló tényező a nyelvi akadály is. Kuneva szerint nem elfogadható, hogy gyakorlatilag 27 külön kis online piac működjön az EU-ban.
Egy felmérés szerint az európaiak 27 százaléka már hajtott végre online, azaz e-vásárlást.
A magyar médipiacon is már meghatározó szereplő az internet. Szabari László, a Depo.hu on-line piacteret üzemeltető Hírek Média Üzletág igazgatója szerint itthon egyre sikeresebb az e-kereskedelem. „Láthatóan többen vásárolnak az interneten. A mi piacterünk sajátos helyzetben van, kitűnő rálátásunk van a piaci helyzetre.” Szabari szerint a magyarok ma már sokkal bátrabban vásárolnak interneten keresztül, mint pár évvel ezelőtt. Leginkább számítástechnikai cikkek, és könyvek fogynak. A magyar internetes reklámetikával kapcsolatban Szabari nem lát problémákat. „A spam a legelterjedtebb on-line direkt-marketing eszköz. Nem is azzal van gond, hiszen mi is kapunk spameket, mi is több tízezer levelet küldünk szét. Ezzel -úgy látom- nincs probléma hazánkban. A gond inkább ott van, hogy vannak olyan forgalmazók, akik ahhoz, hogy előtérbe kerüljenek, olyan termékeket kínálnak, amelyet nem is forgalmaznak. Ilyen kockázatokat tehát magában rejt az e-kereskedelem, de a forgalmazó részéről is lehet kockázatos a vállalkozás. A vevő ugyanis megteheti, hogy nem veszi át a terméket, ha nem akarja. Ezzel viszont a forgalmazó elbukja a szállítási költségeket.”