2024. november 1. - Marianna
Küldő neve: Címzett neve:
Küldő e-mail: Címzett e-mail:
Üzenet (opcionális):

Sikerdíj a MÁV Cargo-ügyben

A Fidesz felszólítja fel a kormányt, hogy vizsgálja ki a Máv Cargo privatizációs folyamatát, és adjon választ arra, kinek állt érdekében a nyereséges állami vállalat eladása - mondta Fónagy János, az ellenzéki párt szakpolitikusa pénteki budapesti sajtótá
2008. február 22. péntek 16:44 - Hírextra
Vizsgálatot indított a rendőrség a MÁV Cargo privatizációja kapcsán - írta az index. A szervezet azért lendült akcióba, mert a Format osztrák gazdasági lap szerint az osztrák vevő mintegy 2 milliárd forint sikerdíjat fizetne a magyar Geuronet Bt.-nek; a MÁV Cargo viszont hivatalosan nem is ismeri ezt a céget. A rendőrség arról tájékoztatta az igazságügyi és rendészeti minisztert, hogy érdemben vizsgálja a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban megjelent sajtóértesüléseket, mondta a kormányszóvivő.

Budai Bernadett a Format osztrák gazdasági lap azon cikkére reagált, miszerint a MÁV Cargo részvényeinek megvásárlásához nyújtott szolgáltatásokért (sikerdíj gyanánt) 7,1 millió eurót kap egy Geuronet Bt. nevű magyar cég. A majd kétmilliárdos summára a hazai bt. egy 2007. júniusi keltezésű megbízási szerződés alapján tarthat igényt, a kontraktust Gustav Poschalko, az osztrák Rail Cargo Austria elnökségi tagja szignálta. A MÁV sajtóosztályán korábban azt állították, hogy nem ismerik a Geuronet Bt.-t, és a MÁV Cargo kommunikációs igazgatója is azt mondta, hogy a szervezet nem áll, és nem is állt kapcsolatban a bt.-vel.

Fónagy János szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nem adott ésszerű választ arra, miért értékesítették a MÁV teherszállítási üzletágát, amely a többi vasúti tevékenységhez képest szolid, de megbízható profitot termelt.

Hozzátette: elképzelhető, hogy közelebb visz a megoldáshoz az osztrák lapértesülés, amely szerint egy kis magyar betéti társaság közel 2 milliárd forintot kapott sikerdíjként az adásvétel kapcsán.
Miért kellett mindenáron privatizálni a MÁV teherszállítási üzletágát, és miért volt szükség a szakmában teljesen ismeretlen, névtelen kis lobbicég szolgálataira egy magyar állami vállalat eladásához? - tette fel a kérdést Fónagy János.

A Format osztrák gazdasági hetilap pénteki számában arról írt: a MÁV Cargo részvényeinek megvásárlásához nyújtott szolgáltatásokért - sikerdíj gyanánt - 7,1 millió eurót kap egy Geuronet Bt. nevű magyar cég, mégpedig annak a 2007. júniusi keltezésű megbízási szerződésnek az alapján, amelyet Gustav Poschalko, az osztrák Rail Cargo Austria elnökségi tagja kötött a betéti társasággal.

A Népszabadság információi szerint az alapítása óta 30 ezer forint jegyzett tőkéjű Geuronet Bt. üzletvezetője és beltagja Gulya Viktória, az ő fia Gulya András, akinek a cégbírósági adatok szerint bejegyzett lakhelye ugyanott van, mint a bt. székhelye.

Újságírói kérdésre, ami arra vonatkozott, hogy Gulya András az Orbán-kormány idején miniszteri biztos volt a Pénzügyminisztériumban, illetve volt egy kétmillió forintos szakértői megbízása Varga Mihály akkori pénzügyminisztertől, Fónagy János azt mondta, valóban nem ismeretlen számukra Gulya András.

A képviselő közölte: Gulya tíz évvel ezelőtt, 1998-99 fordulóján rövid ideig, több státuszban állt szolgálatban az Orbán-kormány működése alatt. "Ezek egy-két hónapos szolgálatok voltak, de ahogyan megismertük munkáját és személyiségét, megváltunk tőle" - fogalmazott a fideszes politikus, aki szerint 2002 után Gulya András a "jelenlegi miniszterelnökhöz közelebb álló cégeknél talált munkát".

Fónagy János a MÁV Cargo privatizációja kapcsán hangsúlyozta: hamis az érvelés, hogy nem érte meg köztulajdonban tartani a céget, mert az megbízható nyereséget termelt, és az sem állja meg a helyét, hogy az állam rossz tulajdonos, ezért nem szabad közösségi tulajdonban tartani a teherszállítást, hiszen a MÁV Cargót egy állami tulajdonban lévő osztrák cég vette meg.
Ha megéri az osztrák államnak működtetni, akkor miért nem érte meg nekünk saját kézben tartani a céget? - tette fel a kérdést a fideszes képviselő.

Szerinte az eladás stratégiai lehetőségtől fosztotta meg Magyarországot, hiszen elhelyezkedésénél fogva hazánkban vannak az európai vasúti teherszállítás legfontosabb tranzitútvonalai, ennek fejlődéséből Magyarország húzott volna hasznot.
A kormányszóvivő pénteken jelentette be: a rendőrség arról tájékoztatta az igazságügyi és rendészeti minisztert, hogy érdemben vizsgálja a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban megjelent sajtóértesüléseket.

A MÁV Zrt. kommunikáció korábban azt közölte az MTI érdeklődésére, hogy nem ismerik a Geuronet Bt.-t. Rácz Gábor, a MÁV Cargo kommunikációs igazgatója ugyancsak korábban azt mondta a távirati irodának, hogy a MÁV Cargo semmilyen kapcsolatban nincs és nem is volt a Geuronet Bt.-vel.
Forrás: MTI-Havariapress
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását