Borászati kérdések
A lakosság több mint 40 százaléka soha nem fogyaszt bort, egyharmada pedig ritkábban, mint kéthetente - ezt a meglepő következtetést vonta le az egyik magyar pincészet a tavalyi borfogyasztási szokásokról. Újabban a fogyasztók egyre jobban kedvelik a fehé
2008. január 25. péntek 17:28 - Hírextra
A vörösbor mintegy 20 éves uralkodása 2007-ben megtört hazánkban - olvasható a legnagyobb hazai bortermelő, az évi 10 millió palacknyit forgalmazó Varga Pincészet elemzésében. Tavaly fehér borból adtak el többet, amit összefüggésbe hoznak az étkezési szokások változásával is.
A saláták, halak szárnyasok népszerűségének előretörése is befolyásolta a könnyű, gyümölcsös borok kelendőségét.
A tendenciaváltozás kedvező helyzetbe hozza a magyar szőlő- és borágazatot. A szőlőtermesztésben meghatározó jelentősége van ugyanis a klímának - mutat rá a pincészet.
Európában a szőlőtermesztés északi határán szinte csak fehér szőlőt termesztenek, a déli részeken viszont szinte csak kéket. Magyarország a vörösbortermelés északi határán, a fehérbortermelésnek pedig a középpontjában fekszik. Az ültetvények mintegy 70 százaléka hazánkban fehérszőlő, a divat változása tehát felértékeli a magyar termelést - olvasható a pincészet közleményében.
Némiképp ellentmond ennek a tendenciának a Nielsen Company borpiaci elemzése: értékben az eladásokból - a modern üzletláncoknál - a vörösbor részesedése nagyobb, míg mennyiségben közel azonos a vörös és a fehér megoszlása - állapították meg egy 2007-es májusi jelentésükben a piackutatók, hozzátéve, hogy egyre több bort adnak el a hazai élelmiszerkereskedők a modern bolttípusokban.
Amint a Nielsen az MTI tudósítójával közölte, mind több boltláncban jelennek meg saját márkás vörösborok, kedvező ár/minőség aránnyal.
Mennyiségben nagyjából egyformán oszlik meg az elmúlt három év során a fehérbor és a vörösbor bolti eladása. Előbbire 49 százalék jutott, utóbbira 48, a maradékot pedig a rozék teszik ki.
Értékben a modern kereskedelemben (tehát a nagyobb üzletekben, hipermarketekben) eladott bor 52 százaléka vörös, 43 fehér, míg 5 százaléknyi a rozé.
Érdekes, hogy vörösborból a kedveltségi ranglistát sokáig a félédes vezette, tavaly azonban utolérte a száraz: egyformán 43-43 százalékban részesednek az eladásokból.
Fehér bornál ellenkező irányú a trend: egyre több félédes fehéret adnak el, a szárazat viszont csökkenő tendencia jellemzi - állapította meg MTI-hez eljuttatott közleményében a Nielsen Company.
Forrás: MTI