Újabb nagy lépést tett az Európai Unió a tavaly novemberben hatályba lépett digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) előírásainak érvényesülése felé. Az Európai Bizottság ugyanis az érintett platformtulajdonosok bejelentéseinek figyelembevételével megnevezte az ún. „kapuőröket”, vagyis azokat az óriásvállalatokat, amelyek megkerülhetetlen kaput jelentenek az online térben a vállalkozások és a fogyasztók között.
A kijelölt vállalkozások – mint az Amazon, az Apple, a Microsoft, a Facebookot üzemeltető Meta, vagy épp a Google anyavállalata, az Alphabet – számára a jogszabály mostantól hat hónapot biztosít arra, hogy összhangba hozzák platformjaik működését az új uniós követelményekkel. A Bizottság minősítése összesen 22 alapvető platformszolgáltatást érint.
Mi a cél?
A kijelölt óriáscégek többé nem zárhatják be az ügyfeleket/előfizetőket a saját ökoszisztémájukba, nem dönthetnek önkényesen az eszközökre kötelezően, gyárilag telepített és eltávolíthatatlan appokról, továbbá nem írhatják elő, hogy az applikációkat milyen forrásból kötelesek beszerezni a felhasználók. Az érintett cégek nem hozhatják saját platformjaikat és termékeiket helyzetbe a riválisok kárára, illetve biztosítaniuk kell az általuk kezelt üzenetküldő platformok átjárhatóságát.
A határidő lejártával ugyanis a szabályozás betartásáért felelős Európai Bizottság komoly (ismételt jogsértés esetén akár a cég éves, világpiaci forgalmának 20%-áig terjedő) bírságokat szabhat ki, vagy korrekciós intézkedésekre kötelezheti a kijelölt szereplőket. Ezzel párhuzamosan a tagállami nemzeti versenyhatóságok – így a Gazdasági Versenyhivatal is – eljárást indíthatnak annak megállapítása érdekében, hogy a jelentős piaci hatású digitális kapuőrök megfelelnek-e az uniós jogszabályban foglalt kötelezettségeiknek. Vizsgálata eredményeiről a versenyhatóság jelentést tesz a kötelezettségek érvényesítéséért felelős Európai Bizottságnak. A GVH egyúttal közreműködik a Bizottság munkáját segítő, ún. magas szintű munkacsoportban is, melynek elsődleges feladata, hogy tanácsot és szakértelmet nyújtson az új rendelet végrehajtásával és érvényesítésével kapcsolatban.
A kapuőrök kijelölése egyértelmű ágazati szabályokat hoz az online tér legnagyobb szereplői számára, kedvezőbb helyzetet teremtve ezzel üzleti partnereiknek és a fogyasztóknak is. Az új uniós piacszabályok erősítik a versenyjogi és fogyasztóvédelmi előírásokat, amelyek érvényesítése a digitális térben évek óta a GVH prioritásai közé tartozik.
A magyar nemzeti versenyhatóság a most kijelölt kapuőrök túlnyomó részével szemben fellépett már az utóbbi években: az Apple jelentős versenyfelügyeleti bírságot fizetett Magyarországon, a Google pedig versenykorrekciós kötelezettségeket vállalt digitális platformjaival kapcsolatban. Utóbbival, a Google-vel szemben jelenleg is eljárás folyik erőfölénnyel visszaélés gyanújával. A nemzeti versenyhatóság emellett vizsgálja a ByteDance által üzemeltetett TikTok egyes piaci gyakorlatait is, legutóbb pedig a Microsoft mesterséges intelligenciával kiegészített új keresőjének ügyében indított eljárást idén júliusban.
A magyar hatóság a kapuőrök – vagyis a globális óriások – piaci gyakorlatai mellett figyelmet fordít a magyar fogyasztók által használt kisebb, országos vagy regionális szintű digitális platformok (pl. az eMag és az Alza) piaci gyakorlataira is.
Az uniós digitális piacszabályozással és a Bizottság kapuőr kijelölési döntésével kapcsolatban az érvényesítéséért felelős Európai Bizottság honlapján érhetőek el további részletek. A Bizottság magyar nyelvű sajtóközleményt is megjelentett a kijelöléssel kapcsolatban, amely az alábbi linken érhető el: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_23_4328