"Számomra természetes, hogy döntést hoztunk a szállítási feltételek javításáról Csehországba. A 17 százalékos kapacitásemelés holnap lép érvénybe" - jelentette ki Söder újságírók előtt.
Petr Fiala a bajor döntést a cseh energiaipolitika és biztonság szempontjából rendkívül fontosnak minősítette. Másfelől azt mondta, hogy "ez jelentős lépés a cseh gazdaság orosz függésének csökkentésében".
"Csehország számára ez jó hír, mert ennek következtében évente 1,5-2 millió tonnával több kőolajat kaphatunk a TAL vezetéken keresztül" - mutatott rá Zbynek Stanjura cseh pénzügyminiszter. Ha problémáink adódnak a Barátság kőolajvezetékkel, kihasználhatjuk a TAL-t - tette hozzá a tárcavezető.
Gazdasági elemzők egybehangzó nézete szerint a TAL kapacitásának növelése fontos lépés ahhoz, hogy Csehország mihamarabb megszabaduljon függőségétől az orosz kőolajtól.
Csehország a TAL kőolajvezetékre az IKL (Ingolstadt-Kralupy) vezetéken keresztül kapcsolódik. A cseh kőolajbehozatal tavaly 6,8 millió tonnát tett ki, 10,8 százalékkal többet, mint 2020-ban. A kőolaj 51,2 százaléka a TAL vezetéken keresztül érkezett az országba. A cseh kőolajszükséglet 48,8 százalékát a Barátság kőolajvezetéken keresztül Oroszországból hozta be Csehország. A trieszti kikötőbe, a TAL kiindulási pontjára a világ legkülönbözőbb részeiről tartályhajókkal szállítják a kőolajat.
A TAL szállítási kapacitásának növelése lényeges Csehország számára - nyilatkozta Václav Bartuska, a cseh külügyminisztérium energiabiztonsági különmegbízottja. Bartuska köszönetet mondott Olaszországnak, Ausztriának és Németországnak, hogy hajlandóak voltak pozitívan kezelni Prága TAL-lal kapcsolatos kérését.
Cseh gazdasági szakemberek nyilatkozatai szerint a TAL szállítási kapacitásának növelése hosszabb távon fog segíteni az országnak. Jelenleg ugyanis Csehország kivételt kapott az Európai Uniótól, s egyelőre nem kell csökkentenie az oroszországi kőolajbehozatalt.