Ezerarcú divat
Bár még előttünk a strandszezon, a tervezők és a gyártók már 2010 telének divatját is megalkották.
2009. május 6. szerda 10:15 - HírExtra
Magyarország piacvezető ruházati kereskedelmi áruházlánca, a németországi C und A a közelmúltban Düsseldorfban tartott sajtótájékoztatót és divatbemutatót 300 - tizenöt országból meghívott - újságíró számára.
Ami a helyszínt illeti, ebben is követték a trendet: a korai húszas évek rajnai ipari kultúrájának stílusában épült Alte Kesselhaust (Öreg kazánházat) választották. A manökenek között pedig Franciska von Almsick többszörös német világ- és Európa-bajnok úszónő, a cég németországi "arca" is bemutatott fürdőruhákat és estélyiket a 18 méter hosszú kifutón.
Egy olyan áruház, amely az egész családnak kínál ruhákat és kiegészítőket, mást szán a sokszor XL-es méretet hordó ötveneseknek, a tini lányoknak vagy a harmincasoknak. Mindezeket külön termékmárkával jelölik.
A komolyabb, üzletasszonyoknak szóló nappali és esti öltözékek csoportján belül a fekete, a szürke és a barna vezet, fehérekkel és narancsokkal vidámítva. Az anyagok között a tiszta selyem, a kasmír, a pamut és a bőr különösen kedvelt. Visszajönnek a nyolcvanas évek: hajtókás nadrágok, hangsúlyos vállvonal, estére csillogó strasszos topok idézik vissza a korszak diszkólázát. A kiegészítők között elengedhetetlen a kesztyű, a csatok, a szegecsek, a félcipők és a lapos talpú csizmák.
A fiatalok hétköznapi viselete a country, amely az amerikai őslakosok és az angol egyetemek stílusára emlékeztet. A koptatott-mosott farmer kötelező, a felső ruhák színe - olykor egymáson hordva - málnapiros, narancs, ökörvér, mustár, téglavörös. A kockás a vezető minta, finom és durva anyagokon egyaránt, olykor nőies részletekkel, mint a fodor. Mindehhez jól illenek a színes harisnyák, a poncsók, a folklór mintával hímzett hosszú sálak, a kis sima, gyereksapkára emlékeztető fejfedők.
Puha kockás filckalap, bő nadrágszár és elegáns sztreccsing
A bohókásabb stílust kedvelő fiatal nők számára megint más termékcsoportot alkottak meg a tervezők. Fodrok, rojtok, ázsiai inspirációjú minták, szatén miniszoknyák, színes nadrágok és harisnyák, hatalmas, bevásárlószatyorszerű női táskák, húzózárak, szegecsek, kígyómintás övek alkotnak színes, egzotikus, merész egyveleget. A cipők nagyon magas sarkúak.
A tinédzser fiúknak és a fiatal férfiaknak szóló divat külön kategória ma már. Ami pár éve merésznek számított, ma szinte kihagyhatatlan. Szakadt, mosott farmerek, nehéz, úgynevezett cargo nadrágok, military stílus, durva pamutkötés, régi kopott bőr, nagy anorákok, pilóta stílusú durva bőrdzsekik, használtnak tűnő fejfedők.
De ugyanúgy kedvelt mindennek ellentéte, a rocksztár attitűd is. A fiúknak a szürkét, a fehér kopott árnyalatait, a mályvát ajánlják. A pólókon hatalmasak a minták, a bőrtáskák szintén óriásiak, a bőrkesztyűk ugyanakkor szűkek, a magas szárú gumitalpú cipők ezüstben fénylenek. A sál nem elsősorban a hideg ellen véd, hanem kihagyhatatlan divatkellék.
A fiatal üzletemberek feketét hordanak antracittal, hideg szürkével és meleg bordóval. Az alkalmi eleganciát olykor a szabadidős ruhadarabokkal keverik. Meghökkentő kiegészítő a puha kockás filckalap és a régi, a negyvenes éveket idéző szemüveg.
Estére a fekete öltönyök szatén részletektől fénylenek. Extrémebb változatban az esti öltöny mély hajtásokkal bővül a derékrészen, a nadrágszár is bő, viszont a dzseki szűk. Mindehhez fehér, elegáns sztreccsinget viseltek a férfimanökenek, kis gallérral.
Az áruházak divatbemutatóinak célja nemcsak az új termékeket megcélzó figyelemfelkeltés, hanem az is, hogy a vevőt orientálják: mindazt, ami az üzletben kapható lesz, hogyan lehet egymással variálni, párosítani. A manökenek által "előadva", különleges sminkben és frizurával persze a hétköznapra szóló kollekció is másként hat.
A német divat szivárványszínű palettáján is csak egy "szín" a mégoly nagy befolyású áruházlánc kollekciója.
Butikok és főleg a fiatalokat megcélzó márkák százai formálják-alakítják az általános trendet Németországban és Közép-Európában, a főbb vonalakat a minden évben megrendezendő, kora tavaszi düsseldorfi CPD-divatvásárokon fektetik le. A szakmának szóló gigantikus divatbemutató-sorozat - amelyen magyar tervezők és kereskedők is részt szoktak venni, bár csekély számban - mint egy karmesteri pálca, úgy működik: megadja az alaphangot, a főbb útmutatásokat, amelyeket aztán a résztvevő gyártók és kereskedők a saját képükre alakítanak.
Forrás: MTI