2024. november 1. - Marianna

Legyen jobb a közalkalmazottaknak

Tóth Tiborné dr.(MSZP) a szocialista párt szakpolitikusa szerint a közalkalmazotti törvény módosítása fontos minőségi változást eredményezhet a hazai oktatásban. A belső teljesítményértékelési rendszer eredményeként nemcsak a diákok, de a pedagógusok köré
2008. május 21. szerda 14:44 - Góz Tamás
A közalkalmazottak jogállásával foglalkozó törvény módosításáról szóló vitákat - erősen szűk körben - az országgyűlési pártok képviselői a parlamentben folytatták le május 20-án, hétfőn. A leírás fontossága, hogy a 2006-os Szetey elképzelésekkel ellentétben reálisabb formában foglalkozzanak a közalkalmazottakkal. A belső ellenőrzési rendszer és más eszközök bevetésével jelentősen javítható lesz az ebben a szférában dolgozók munkavégzése, és azok hatékonysága. Tóth Tiborné dr. a kormány képviseletében állta az ellenzéki oldal pergőtüzét a vitában.

- Egy komoly szakmai programról van szó, amely a Gyurcsány-kormány egyik fontos munkája - mondta a politikus asszony a Hírextra.hu-nak. Az Új Tudás Program keretében évente százharminc-száznegyven millió forintot fordítunk az oktatás fejlesztésére. A jelenlegi anyagot hosszas előkészítés, társadalmi egyeztetés után vittük csak az illetékes bizottságok, majd az országgyűlés elé. Közel ötven konferenciát szerveztünk ezügyben, és igyekeztük az ország minden pontjára személyesen is elvinni az elképzeléseinket.

Első képviselői ciklusát tölti a tisztelt ház falai között. Több évtizedes oktatási tapasztalattal felvértezve, hogyan értékeli a program oktatással kapcsolatos jelenlegi elképzeléseit.

Valójában már az Antall- és a Horn-kormány ideje alatt is megkerestek az oktatási tárcától, de csak most éreztem elérkezettnek az időt a váltáshoz. Gyakorlatias emberként egy működő iskolai modellel akartam bizonyítani a hozzáértésemet. A mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnáziumban úgy érzem, hogy sikerült a megfelelő eredményeket kimutatni. Ezt a 2003-as Európai Kiválóság Díj döntős fokozata is jelezte. Éppen ezért gondoltam úgy, hogy megpróbálkozom egy nagyobb hatáskörű munkakörben is.

A téma nagyon összetett és sokrétű, így a megoldás sem egyszerű. Szükség van az elméleti részek mellett gyakorlati gondolkodásmódra is, hogy a leírtak ne kerüljenek messzire a mindennapok valóságától. Igyekszem az elmúlt évtizedek tapasztalatait folyamatosan szembesíteni a kormányzati tervekkel, és olyan irányba vezetni a munkát, amely minden érintett számára pozitív továbblépést jelenthet.

Milyen konkrét változások történhetnek a törvény elfogadása után?

Több mint ezer pedagógussal egyeztettem személyesen a témában, így bátran állok a bevezetés elé. Létrejönne egy közoktatási probléma térkép, amely kellő alapossággal mutatná be a tennivalókat. Születéstől az egyetemig szeretnénk végig követni a felnövekvő nemzedék fejlődését. Fontosnak tartom a minőségorientált gondolkodásmód megerősítését.

A néhol patriarchális pedagógus társadalom, hogyan fogja ezt az új szemléletet elfogadni?

Biztosan lesznek ütközések, de a mostani állapotok már nem tarthatók. Nemcsak az oktatásban, de máshol sem mozdítható el könnyen egy közalkalmazott, ha nem végzi megfelelően a munkáját. Bár nem viszi előre a dolgokat, de mégis ugyanannyi pénzbe kerül a munkaadójának, mint az, aki sikert sikerre halmoz. A mostani elképzelés szerint a rossz munkaerőket ezután könnyebb lesz máshová irányítani, és helyére megfelelő dolgozókat felvenni.

Ki dönti majd el, hogy ki a megfelelő?

Ez nem könnyű kérdés. Éppen ezért megpróbáljuk a szabályozást a lehető legtöbb objektív elemmel felruházni, és kizárni minél több olyan dolgot, amely visszaélésekre adhat okot. Úgy gondolom, hogy vannak olyan példák előttünk, amelyekből nyugodtan táplálkozhatunk.

Én hiszek az elhivatottságban, és úgy gondolom, hogy aki így dolgozik, annak a későbbiekben sem lesz oka semmilyen visszaéléstől tartani. Külön öröm számomra, hogy a munka során, és a parlamenti vita alatt is sikerült a pártpolitikától eltávolodva, az ellenzékkel szakmai alapon egyetértve elkészíteni a javaslatunkat.

A miniszterelnök és az ön pártja hogyan fogadja a gyakorlott politikustól eltérő gyakorlati látásmódját?

A miniszterelnök úr rögtön bedobott a mélyvízbe, és eddig még nem jelezte, hogy bármilyen kifogása lenne velem kapcsolatban. Rendszeresen részt veszek olyan egyeztetéseken, ahol a szaktárcák vezetői és a miniszterelnök az én témámat is érintő kérdésekben konzultálnak. Ilyenkor, amennyiben szükséges az én véleményemet is rendszeresen kikérik.

Az MSZP-ben, amelynek nem vagyok tagja, munkacsoportokon belül dolgoztunk a lehető legjobb megoldáson. Viták persze voltak, de ezek szinte mindegyike előremutató, és fejlesztő jelleggel bírt.

Milyen eredményt vár a törvény elfogadása után?

Az Új Tudás Program keretein belül létrejöhet egy olyan rendszer, amely a teljesítmény, a bérezés terén találkozik az érintettek támogatásával. Úgy gondolom, hogy sokat dolgoztunk ezen az elképzeléseken, és a parlamenti pártok képviselőinek véleményét is figyelembe véve egy mindenki számára hasznos törvényt léptethetünk életbe.

Életrajz
Az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen szerezte matematika tanári és könyvtárosi diplomáját, majd ugyanitt doktorált. Egyetlen munkahelye a mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnázium, ahol tanárként, könyvtárosként, majd megyei szaktanácsadóként dolgozott, 1988 óta igazgatja iskoláját. Vezetői munkája során fejlesztette ki a KLG minőségirányítási modellt, eredményeként a Kossuth Lajos Gimnázium 2001-ben a nemzetközi IIASA-Shiba Díjat, 2002-ben a Közoktatás Minőségéért Díjat Kiválóság Kategóriában, 2003-ban az Európai Kiválóság Díj döntős fokozatát nyerte el. 2005-ben Európában a 3 angol, 3 spanyol díjazott mellett egyedül képviseli Magyarországot. Tóth Tiborné dr. folyamatos önképzéssel, önfejlesztéssel vált professzionális pedagógiai vezetővé, melyet helyi, területi és országos szakmai díjak ismernek el. Közéleti munkásságát elsősorban szakmáján keresztül gyakorolja. Külső szakértői tagja volt városa önkormányzati testületének, jelenleg a középiskolai igazgatói munkacsoportot vezeti. A nemzetközi konferenciák a város közéletének értékes színfoltjai. Kétszer kapott felkérést az OM helyettes államtitkárságára. Iskolafejlesztési koncepciójában is fontos szerepet kap a baloldali értékek képviselete: a hátrányos helyzetű gyerekek felkarolására kifejlesztett egyedi program munkanélküliséget hárít el, szakképzést biztosít, életminőséget javít. Két évtized alatt több ezer mosonmagyaróvári és vidéki, falun élő család gondján enyhített. Tóth Tiborné dr. több, mint 30 éve sebész férje mellett éli meg a magyar egészségügy gondjait. Mindkét lányuk, vejük is közgazdász. Herta lányuk szociológiával foglalkozik, börtön-kutatást végez, európai projekteket koordinál. A női jogok és a baloldali politika elkötelezettjeként támogatja országgyűlési képviselő jelöltünket. A 2006. évi országgyűlési választásokon Győr-Sopron megye 4. választókerületében szerzett egyéni mandátumot. 2006. május 30-tól az oktatási és tudományos bizottság tagja.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását