2024. május 3. - Tímea, Irma

BKV sztrájk, második félidő

Nem okozott komolyabb fennakadást a fővárosban a BKV-sztrájk. Elenyésző mennyiségű villamos még közlekedik is, de inkább az okozza a nyugalmat, hogy a legtöbben otthon maradtak, vagy még tegnap elhagyták a fővárost.
2008. április 18. péntek 21:00 - Pálfi Rita
Délutáni tömegközlekedési körkép

Enyhe túlzással lehet csak tömegközlekedésnek nevezni a mai utas szállítást, de azért vannak kivételek. Az 1-es villamos 12-14 percenként, a 6-os és 17-es villamos negyedóránként, a 18-as pedig rövidített útvonalon 15-20 percenként jár. Buszjárat ingázik 73-as jelzéssel 6-7 percenként jár a 173-as vonalán. Üzemel a sikló és a libegő is. Ezen kívül közlekednek a BKV alvállalkozói által üzemeltetett buszok, ezeknek a járatoknak a zöme Dél-Budán és Újpesten szállít utasokat. (forrás: MTI/Fővinform). A taxisok ma is jól jártak: a péntek délután megszokott forgalmuk többszörösét bonyolítják a sztrájknak „köszönhetően.



Nyugodt délután

A reggeli incidensek, és a BKV vezetői és a sztrájkbizottság közötti pengeváltások után békés hangulatú délutánon folytatódik az egész napos sztrájk. A sztrájkoló sofőrök kártyáznak és beszélgetnek, aki teheti már a városon kívül pihen valahol.

A rendőrség - miután egyeztetett a BKV vezetőivel – visszatérően ellenőrzi a BKV objektumait és környéküket. Az intézkedést a reggeli villamosremízek elleni támadások tették indokolttá. Közben persze megindultak a nyilatkozatok, zajlik a sztrájk politikai kiértékelés, és természetesen a vita a tömegközlekedési vállalat anyagi helyzetének javításának lehetőségeiről.

Gyorssegély és reakció

Városházi forrásokból pénteken már azt lehetett hallani, hogy a BKV kritikus anyagi helyzetét figyelembe véve a főváros még tavasszal átadná 9,7 milliárdos önkormányzati támogatását a cégnek. A javaslatot Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes szorgalmazza, és hétfőn tárgyal róla a Főpolgármesteri Kabinet. A sztrájkbizottság szóvivője üdvözölte a tervet, de nem érzik úgy, hogy ez megoldaná a helyzetet. A BKV-szakszervezetek azt követelik a cégtől, hogy vonja vissza a járatritkítási tervezetet, készítsen újat a szakszervezetek bevonásával, vonja vissza a csoportos létszámleépítést, javítsa a munkakörülményeket, és azt, hogy a cég menedzsmentje vonja be őket a döntéseket előkészítő folyamatokba.



Nemcsak a fővárosé a világ

Tasnádi Péter, Pécs polgármester pénteken jelezte, hogy amennyiben a főváros kiegészítő támogatást kapna a kormánytól a BKV anyagi helyzetére való tekintettel, akkor erre ugyanúgy igény tarthatnának vidéki nagyvárosok is. Természetesen arányos módon. Hangsúlyozta: "Nem arról van szó, hogy Budapest ne kapjon pénzt, hanem arról, ha kap, akkor kapjanak a vidéki nagyvárosok is, melyeknek szintén komoly összegekkel kell hozzájárulniuk tömegközlekedési cégeik szolgáltatásának biztosításához". A bejelentés helyszín igencsak rendhagyó volt: Pécsett a 30-as buszon tartotta sajtótájékoztatóját Tasnádi.

Elkerülhető lett volna sztrájk?

A mai napon Demszky Gábor is tartott sajtótájékoztatót, három helyettesével együtt. Véleménye szerint elkerülhető lett volna a sztrájk, mivel a szakszervezetek minden munkajogi követelését teljesítették. Ehhez képest helytelen és aránytalan eszköz volt az egész napos sztrájk. Rámutatott, hogy a főváros csak azért nem bénult meg pénteken, mert több ezren szabadságot vettek ki, sok cég részben vagy egészben leállt a mai napra. Demszky éppen ezért úgy véli, hogy több milliárdos vesztességgel fizet meg Budapest a mai nyugodt napért. „A szakszervezetek közvetve nem a BKV-t, vagy a fővárost és a budapestieket, hanem az ország gazdaságát büntették meg a sztrájkjukkal” – vonta le a kivetkeztetést a főpolgármester. Demszky viszont abban egyetért a szakszervezetekkel, hogy a BKV gazdálkodását új alapokra kell helyezni.



Hagyó Miklós kifejezte abbéli reményét, hogy egy esteleges következő sztrájknál sikerül megegyezniük minimális szolgáltatásról a résztvevőknek, hiszen pénteken alig 140 busz és villamos járt csak a városban napközben. Ez pedig igen távol áll az elégségestől. Horváth Csaba az érettségi időszak alatt kérte a sztrájk mellőzését a szakszervezetektől. Elmondta azt is, hogy a mai napon a fővárosi iskolák felében tanítási szünet volt. Az így kimaradó órákat szombaton pótolják.

Sztrájkkal a sztrájk ellen

Természetes, hogy egy több milliós nagyvárosban egy egész napos sztrájk nem múlhat el tréfás kommentár nélkül. Az utasok visszavágnak - ahogy a hirextra.hu is javasolta még a múlt hétfői sztrájk napján – és április 21-ére egész napos sztrájkot hirdetnek. Tiltakozásul a mai munkabeszüntetés ellen hétfőn a Budapesti Utasok Szakszervezetének tagjai nem használják bérletüket, nem érvényesítik jegyüket. Akinek ez nem tetszik, csatlakozhat a mi szerény javaslatunkhoz, és vasárnap még véletlenül se szálljon fel semmilyen BKV járműre.

A Budapesti Utasok Szakszervezeti Szövetségének sztrájk felhívása
A BUSZSZ 2008. április 21-én egész napos sztrájkot hirdet. A sztrájk keretében április 21-én 0:00 órától, 24:00 óráig a Budapesti Utasok Szakszervezetének tagsága (kb. 1.500.000 utazó) tiltakozásul a BKV dolgozóinak pénteki munkabeszüntetése miatt, térítésmentesen veszi igénybe a BKV járatait.

Az utasok a hétfői sztrájk ideje alatt nem használják bérletüket, nem érvényesítik jegyüket és nem tesznek eleget a BKV dolgozói, illetve a BKV megbízásában álló biztonsági cégek munkatársai felszólításának. A BUSZSZ ezzel a sztrájkkal tiltakozik a BKV dolgozóinak a városi közlekedésben betöltött monopol helyzetével való visszaélése miatt. A BUSZSZ ismeri és elismeri a BKV nehéz helyzetét, de úgy gondolja a BKV dolgozóinak teljes körű pénteki sztrájkja nem a megfelelő lépés a bajok orvoslására. A pénteki sztrájk nagyobb kárt okoz Budapestnek és az ország gazdaságának mint amennyi hasznot hajt a BKV sztrájkoló dolgozóinak. Így a sztrájk gazdasági szükségszerűségének felvetése mellet, morális kérdések is felvetődnek. A BUSZSZ a szolidaritás elve és az egyenlő esélyek elve alapján, a hétfői utas sztrájkot egyben a BKV, az utazóközönség felé (a BUSZSZ tagsága) történő erkölcsi kárpótlásnak minősíti, így a sztrájkban résztvevő utazók megbüntetése, vagy hátrányos helyzetbe hozása ellen, minden fórumon tiltakozik. A BUSZSZ nem kíván visszaélni a BKV dolgozóihoz hasonló monopolhelyzetével, a hétfői sztrájkot egyszeri figyelemfelhívásnak tekinti. Minden olyan esetben azonban amikor a BKV dolgozói ismét sztrájkba lépnek, a BUSZSZ is megismétli saját akcióját.

Budapesti Utasok Szakszervezeti Szövetsége
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását