A sokak számára egyetlen megfizethető közlekedési eszközt jelentő, emellett ipartörténeti értéknek és idegenforgalmi látványosságnak sem utolsó kisvasút nagyobbrészt a Borzsa (Borzsava) folyó völgyében húzódik, Nagyszőlős (Vinohragyiv), Beregszász (Berehove) és Ilosva (Irsava) környéki falvakat köt össze a járási központokkal.
Az Ukrán Államvasutak (Ukrzaliznica) azonban fenntartási nehézségekre hivatkozva most azt tervezi, hogy felszámolja az ipar- és vasúttörténet magyarországi szerelmesei által is kedvelt kisvasutat.
A hír nagy felháborodást keltett az érintett járások és települések közösségeinek körében, amelyek beadvánnyal fordultak Kárpátalja megye és az ukrán állam vezetéséhez, hogy biztosítsa a kisvasút fennmaradását és további működését.
A kárpátaljai kisvasút 100 évvel ezelőtt megépített 210 infrastrukturális létesítménye - hidak, kitérők, állomásépületek - máig fennmaradt, jóllehet ebből mintegy 120 felújításra szorul, mert az állam már évek óta egy fillért sem fordít a fenntartásukra.
Egy Ökörmezőről (Mizshirja) elszármazott kijevi milliomos bankár máris jelezte: a kisvasút felszámolása esetén annak egy részét átszállíttatja szülővárosába, ott szabadtéri múzeumot alakít ki belőle, hogy az utókor legalább egy darabkáját láthassa a Kárpátalja történetével összefonódott keskenynyomtávú vasútnak.