2024. május 4. - Mónika, Flórián

Itt tényleg a lét a tét

Ki az, aki ne halott volna a Párizs-Dakar raliról? Még azok az autósok is, akik a technikai sportok iránt kevésbé fogékonyak figyelemmel kísérik ezt a versenyt. Nem is csoda, hiszen 2002 óta folyamatosan van magyar induló, így hazánkban is egyre nagyobb a
2008. január 2. szerda 17:30 - Malina Adrienn

1992-ben megváltozott az útvonal, már nem Dakarban volt a cél, hanem Le Capban. Ekkor jelent meg először a GPS, de inkább a gondokról szólt ez a verseny. Ismét vihar, háborús események, megáradt folyó, de a verseny végigment és Auriol először nyert az autósok között. Peterhansel pedig motoron aratott. A 2000-es év egy terrortámadás miatt lett híres, a verseny résztvevőit repülővel menekítették át Líbiába. 2001-ben pedig először győzött hölgy, Kleinschmidt személyében.



Szinte minden évben meghalt legalább egy ember, volt aki balesetben, volt aki homokviharban veszett oda, de akadt olyan is, akit terroristák mészároltak le. 2005-ben az egyik legmegrázóbb motorbaleset történt. A kétszeres bajnok, Fabrizio Meoni hunyt el.

Jelenleg ismét emelkedőben van a Dakar-rali csillaga, mert az utóbbi évekhez képest nőtt az indulók száma Mi magyarok a sivatagi autózás terén nem jártunk az élvonalban, de versenyzőink egyre ígéretesebben szerepelnek. Szalay Balázs talán az egyik leghíresebb hazai Dakaros. 1996-ban próbálkozott meg először a sivatagi show-val. Az első időszakban csak kétévente indult, azonban 2002 óta folyamatosan ott van a viadalon. Kis Sándor és Czeglédi Péter páros is többször indult már csakúgy, mint Palik László és Darázsi Gábor. A tévésnek ez lesz a hetedik Dakarja.



December 29-én reggel a Kossuth téren búcsúztatták el a 2008-as Dakar-ralin résztvevő magyar indulókat. A piros-fehér-zöld színeket képviselő valamennyi egység felvonult a Parlament előtt és a pár száz fős közönség kedvéért még a motorok is felbőgtek.

A búcsúztatóra azért pénteken került sor, mert a felszereléseket, kamionokat már délután kiszállítják trailereken a január 5-ei rajt helyszínére, Lisszabonba. A versenyzők ma, január 2-án kelnek útra és 3-án lesz a gépátvétel.

A 30. Dakar-rali során a versenygépek 9273 km-t tesznek meg, ebből 5736 km a gyorsasági szakasz. A rajtceremóniát január 5-én Lisszabonban tartják, majd következik négy marokkói szakasz, kilenc nap Mauritániában (egy szünnappal) és kettő Szenegálban, ahol január 20-án ér véget a verseny.



Három év múlva, 2010-ben, pedig már Budapestről indulhat a Dakar-rali. Ez már nem csak álom. Miután a Pénzügyminisztérium felhatalmazta a sportért és turizmusért is felelős Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumot, hogy aláírhatja a szerződést a verseny licencére így 2010-ben a fővárosunkból fog indulni a tereprali-viadal.

Nem olcsó dolog egy ilyen verseny. A jogdíjak, illetve a rendezés két-két millió euróba (500-500 millió forint) kerül, ebből kétmilliót az állam állna, a többit Budapest, illetve szponzorok fizetnék ki. Magyar részről nincs is akadálya a dolognak, a Pénzügyminisztérium engedélyezte, hogy aláírják az állami garanciavállalásról szóló szerződést. Mertünk nagyot álmodni? Azért várjuk meg azt a 2010-et…

Versenyzőinknek sok sikert, és haza várjuk őket!

Győztesek
Év//motorosok/autósok/kamionosok

2007 Despres (KTM) Peterhansel/Cottret (MIT) Stacey/ Gotlieb/Kinderen (MAN TGA)
2006 Coma (KTM) Alphand/Picard (MIT) Tchaguine/Yakoubov/Savostine (KAM)
2005 Despres (KTM) Peterhansel/Cottret (MIT) Kabirov/Belyaev/Mokeev (KAM)
2004 Roma (KTM) Peterhansel/Cottret (MIT) Tchaguine/Yakoubov/Savostine (KAM)
2003 Sainct (KTM) Masuoka/Schulz (MIT) Tchaguine/Yakoubov/Savostine (KAM)
2002 Meoni (KTM) Masuoka/Maimon (MIT) Tchaguine/Mardeev/Savostine (KAM)
2001 Meoni (KTM) Kleinschmidt/Schulz (MIT) Loprais/Kalina (TAT)
2000 Sainct (BMW) Schlesser/Magne (SCH) Tchaguine/Yakoubov/Savostine (KAM)
1999 Sainct (BMW) Schlesser/Monnet (SCH) Loprais/Kalina/Stachura (TAT)
1998 Peterhansel (YAM) Fontenay/Picard (MIT) Loprais/Stachura/Cermak (TAT)
1997 Peterhansel (YAM) Shinozuka/Magne (MIT) Reif/Deinhofer (HIN)
1996 Orioli (YAM) Lartigue/Prin (CIT) Moskovskikh/Kouzmine (KAM)
1995 Peterhansel (YAM) Lartigue/Prin (CIT) Loprais/Kalina/Stachura (TAT)
1994 Orioli (CAG) Lartigue/Prin (CIT) Loprais/Kalina/Stachura (TAT)
1993 Peterhansel (YAM) Saby/Serieys (MIT) Perlini/Albieio/Vinante (PER)
1992 Peterhansel (YAM) Auriol/Monnet (MIT) Perlini/Albieio/Vinante (PER)
1991 Peterhansel (YAM) Vatanen/Berglund (PEU) Houssat/De Saulieu/Bottaro (FRA)
1990 Orioli (CAG) Vatanen/Berglund (PEU) Villa/Delfino/Vinante (PER)
1989 Lalay (HON) Vatanen/Berglund (PEU)
1988 Orioli (HON) Kankkunen/Piironen (PEU) Loprais/Stachura/Ingmuck (TAT)
1987 Neveu (HON) Vatanen/Giroux (PEU) De Rooy/Geusens/Van (DAF)
1986 Neveu (HON) Metge/Lemoyne (POR) Vismara/Minelli (MER)
1985 Rahier (BMW) Zaniroli/Da Silva (MIT) Capito/Capito (MER)
1984 Rahier (BMW) Metge/Lemoyne (POR) Lalleu/Durce (MER)
1983 Auriol (BMW) Ickx/Brasseur (MER) Groine/De Saulieu/Malferiol (MER)
1982 Neveu (HON) Marreau/Marreau (REN) Groine/De Saulieu/Malferiol (MER)
1981 Auriol (BMW) Metge/Giroux (RAN) Villette/gabrielle/Voillerau (ALM)
1980 Neveu (YAM) Kotulinsky/Luffelman (VW) Ataquat/Boukrif/Kaola (SON)
1979 Neveu (YAM)

Forrás: dakar.com

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Sport témában
Kijutunk-e a labdarugó világbajnokságra?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását