"A Fidesz teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja a MÁV Cargo Zrt. privatizációját. A kormány a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes üzletágát, a teherszállítást adja el. Egy üzletileg eredményes vasúti teherszállításra a magyar gazdaságnak, a költségvetésnek szüksége van" - olvasható a távirati irodához eljuttatott közleményben.
A fideszes politikus kiemelte: a MÁV Cargo értékesítése sérti a nemzet, a gazdaság és az adófizetők érdekeit. A cég eladásával tovább súlyosbodik Magyarország kiszolgáltatottsága - tette hozzá.
Márton Attila rámutatott: a MÁV eddig a teherszállításon keletkező üzleti eredmény egy részét a vasút az amúgy veszteséges személyszállítás költségeire fordította.
MÁV Cargo Zrt. privatizációs szerződését szerdán írták alá Budapesten. Az osztrák Rail Cargo Ausztria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizet a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget.
Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. elnöke az aláírást követően újságíróknak elmondta: a tranzakciót az osztrák és a magyar versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia, ami 4-5 hónapot is igénybe vehet. Mint mondta, a tervek szerint a több ütemben beérkező privatizációs bevételt a MÁV fejlesztésre, rossz hitelek kiváltására, illetve a működés finanszírozására fordítja.
A MÁV Zrt. 2007. május 29-én hirdetett nyilvános, kétfordulós pályázatot a MÁV Cargo privatizációjára, amelyet a Rail Cargo Ausztria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma nyert meg 102,5 milliárd forintos vételi ajánlatával, 96,67 ponttal.
A MÁV Cargo Zrt. 2006. januárban jött létre a MÁV árufuvarozási részlegéből mintegy 30 milliárd forint jegyzett tőkével. A cég az első évében, 2006-ban 93 milliárd forint árbevétel ért el, ami már 7,7 százalékkal meghaladta az egykori részleg bevételét. A társaság 2006-ban 9,3 milliárd árutonna-kilométert teljesített.
A MÁV Cargo és a Rail Cargo Ausztria együtt 32 ezer tehervagonnal rendelkezik, a tervek szerint 2011-re 5 ezer új tehervagonjuk lesz.
Az aláírás kapcsán kiadott közös közlemény szerint a Rail Cargo Austria figyelmet fordít a teljes szállítás fejlesztésére, ezért komplett logisztikai megoldások kínálatával bővíti szolgáltatásait Délkelet-Európa felé.
Tájékoztatásuk szerint a Rail Cargo Austria AG illetve a MÁV Cargo Zrt. együttesét a német, illetve a francia vasutak után a harmadik legnagyobbként tartják számon Európában.