2021. december 2. - Melinda, Vivien

A dinamikusan fejlődő piacok között a hazai e-kereskedelem

A hazai e-kereskedelem jelentős növekedési ütemet volt képes elérni az utóbbi években, beleértve a koronavírus-járvány lezárásait követő időszakokat is. Az e-piac növekedése lényegesen magasabb a kontinens átlagánál, ennek köszönhetően a hazai piac lassú felzárkózásáról beszélhetünk.
2021. november 5. péntek 12:26 - HírExtra

Ugyanakkor a gyors növekedés mellett beszélni kell azokról a tényezőkről, amelyek a növekedés lassulását okozhatják a következő években. Egyes tendenciák felismerése hozzájárulhat a növekedés tempójának megőrzéséhez.

Érdemes számba venni, milyen tényezők alakítják az e-kereskedelem együttes növekedését; a vásárlói bázis, az átlagos megrendelési érték és a vásárlási gyakoriság alakulása alapjaiban határozza meg a bevételeket. Ugyanakkor érdemes látni azt is, hogy a hazai piacon egyre kisebb azok tábora, akik még soha nem éltek az online vásárlás lehetőségével, azonban elérhetők és megszólíthatók a webáruházak által. Ez azt jelenti, hogy ennél a mutatónál egyre erősebb a növekedési plafon hatása. Az átlagos megrendelési érték sem segíti az összesített eredményeket; a GKI Digital jelentése szerint az idei év első felében 1 százalékkal kevesebbet költöttünk az átlagos vásárlásaink során, mint a tavalyi esztendő azonos időszakában.

A növekedés motorját a továbbiakban elsősorban a vásárlási gyakoriság növekedése képes szolgáltatni. Ennél a mutatónál nem létezik növekedési plafon, ráadásul a kereskedők előtt számos lehetőség adott, hogy szolgáltatásfejlesztéssel kedvezzenek a vásárlóiknak. Amennyiben tovább javul az e-kereskedelem általános megítélése, ez a mutató akár több évig segítheti az online piac gyors növekedését.

A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát. Ráadásul a tavaly is rekord magas számokat hozó második negyedévben idén is további 21%-os forgalombővülés volt tapasztalható.

Egyes piaci szereplők a globális e-kereskedők érkezését tartják a legfőbb veszélyforrásnak. Már 2020-ban a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében. Emellett a kormányzatok is kiveszik a részüket a piac védelmében; korábban Franciaországban, most pedig Olaszországban röppent fel a hír, miszerint 2020-ban egy úgynevezett webadó kivetését tervezik.

Érdemes látni azt is, hogy a gazdaság teljesítőképessége törvényszerűen begyűrűzik a kereskedelembe, azon belül az online forgalomba is. A LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése szerint tavalyhoz képest 6 000 forinttal kevesebbet, 34 000 forintot költünk el Black Friday akciók keretében idén. Ennek magyarázata elsősorban a gazdasági várakozások romlása lehet, de nem hagyható figyelmen kívül a tavalyi évben jelentkező logisztikai problémák hatása sem, amely elsősorban a kevésbé rutinos online vásárlók számára bizalomvesztéshez vezethetett az e-kereskedelemmel szemben. Noha számos ok magyarázhatja a hazai online piac lassulását, jelenleg a szektor szereplői további növekedésre számítanak.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását