2024. április 16. - Csongor

Benzinfaló szörnyek Detroitban

A jövő héten nyíló detroiti autószalon sztárja idén "hagyományos körülmények" között a GM álomautója, az új, 620 lóerős Corvette ZR1 lehetne. A valóságot azonban a növekvő üzemanyagárak és a takarékos kocsik jelentik.
2008. január 10. csütörtök 09:24 - Hírextra
A General Motors a világhírű autós seregszemlén mutatja be minden idők leggyorsabb utcai Corvette-jét, a 6,2 literes szuperfeltöltött V8-as motorjával 200 mérföld/órás (320 kilométer/órás) sebesség elérésére képes ZR1-est.

A kiállítás - amely a nagyközönség számára csak január 19-én nyitja meg kapuit - azonban alapvetően nem az izomautókról, a nagy méretekről és teljesítményekről fog szólni.
A ZR1 szinte már csak álom, bár a vastag pénztárcájú vásárlók jövő nyártól mintegy 100 ezer dollárért megrendelhetik a sportkocsit. A valóság az, hogy a GM a múlt héten leállította annak az új V8-as motorcsaládnak a fejlesztését, amely a jövő luxusjárműveinek lett volna a lelke. A 100 dolláros hordónkénti olajár és a nemrégen elfogadott, szigorú fogyasztási normákat előíró energiatörvény új irányt szab az autógyártóknak. A vásárlók is már egyre inkább a kisebb mérethez és teljesítményhez vonzódnak.

Az amerikai autóiparban évtizedek óta olyan gépkocsik tervezése jelentette a sikerreceptet, amelyek a brutális erőt ötvözték a sokoldalú felhasználhatósággal. A könnyű teherautók évről évre nagyobbak, nehezebbek és erősebbek lettek. Ez az irányzat még él, ezért mutatja be a GM a ZR1-est és állítja ki a Ford az F-150-es kisteherautók új generációjának drabális tagjait. Ezek képviselik a múltat. A GM új hibridautói és a Ford kicsiny B-modellje viszont már a jövőből érkeztek.
Az Autodata cég felmérése szerint tavaly az amerikai autópiacnak csak három szelete bővült: a gyárak kis autókból, kisméretű városi terepjárókból, valamint a személyautók és terepjárók keresztezéséből született úgynevezett crossoverekből tudták növelni eladásaikat. A régi profithajtók, a közepes és nagyméretű terepjárók és könnyű teherautók forgalma visszaesett, mint ahogy a minibuszokból és a nagy személyautókból sem tudtak többet értékesíteni. A crossover volt a 2007-es év nagy győztese, 15,9 százalékkal szélesedett a piac, 2,4 millió kocsi talált gazdára.

Ezek után nem csoda, hogy a crossover modellek kiemelt szerepet kapnak Detroitban. A Mercedes-Benz fellebbenti a fátylat a Vision-GLK nevű kompakt crossover autóról, amellyel a vetélytárs BMW az amerikai gyártmányú X6-ost állítja szembe. Ugyancsak a jövőbe mutató lépés, hogy a BMW kiállítja Európában forgalmazott 3 literes dízelmotoros modelljeit, amelyeket a benzin-elektromos hibrid technológia konkurenciájának szánnak. A német cég, amely a szigorú tengerentúli környezetvédelmi előírások miatt mindeddig nem forgalmazott dízeleket az Egyesült Államokban, ezentúl az X5-ös crossover és a 3-as sorozat (335d) 265 lóerős dízelmotoros változatával kíván hódítani.

Szakértők szerint a BMW és a Honda új dízelmodelljei talán átrajzolják az amerikai autópiacot: a legkorszerűbb gázolajos technológia meghatározóvá válhat a nagyobb takarékosságra fogott országban.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Külföld témában
Mit várhatunk Joe Biden elnökségétől?
Visszatér a józan ész a Fehér Házba
Újra jön a neoliberalizmus
Semmi nem változik
Biden megbuktatja az európai féldemokráciákat
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását