2024. június 13. - Antal, Anett

Újabb ügy lesz a BKV-s tanulmányokból?

Négy BKV-szakszervezet konzultációt kezdeményez a főváros vezetésével, mert nehezményezik, hogy csak a sajtóból értesülnek a céggel kapcsolatos tanulmányokról.
2009. május 14. csütörtök 20:25 - HírExtra
Az erről szóló, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek írt levelet, amelyet csütörtökön az MTI-hez is eljuttattak, a BKV Fürst, a Cinkota Autóbusz Szakszervezet, a Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezete és az Óbuda Autóbusz Szakszervezet jegyzi.

Az érdekképviseletek - mint írták - azért is asztal mellé szeretnének ülni a BKV tulajdonosával, mert az elkészült anyagban szerintük szakmaiatlan megállapítások szerepelnek. "Nem világos számunkra, hogy mennyiben fedik a valóságot a birtokunkba jutott információk" - közölték.

Kiemelték, hogy a Hagyó Miklós által ígért, rövid- és középtávú pénzügyi stabilitást eredményező stratégia nem valósult meg, ezért azt kérik: az MSZP-s politikus "a közösségi közlekedés fenntartható és biztonságos működése érdekében" mihamarabb jelölje ki a konzultáció időpontját.

A BKV közlése szerint a szerdai vezetőségi ülésen ismertették a céggel az elkészült tanulmányt. Hangsúlyozták, hogy a Boston Consulting Group (BCG) által összeállított anyag része a 2009 június végéig elkészülő, a BKV rövid- és hosszú távú finanszírozásáról és működéséről szóló stratégia kidolgozásának.

Az elkészült tanulmány szerint - amelyről a Főpolgármesteri Kabinetet múlt héten hétfőn tájékoztatták - 10 év múlva, változatlan teljesítményszint mellett a BKV éves üzemi költségei 25 milliárd forinttal lesznek nagyobbak, és ezt az 5,5 milliárdos megtakarítást eredményező hatékonyságjavító intézkedések sem ellensúlyozzák.

A kollektív szerződés racionalizálásával reálértéken évi 1,9 milliárd, a buszágazat hatékonyabb munkaszervezésével évente 2,1 milliárd, a központi funkciók létszámának racionalizálásával pedig 1,5 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni a BCG szerint. A központi funkcióknál 310 fős, a buszvezetőknél 16 százalékos leépítés lenne indokolt a nemzetközi összehasonlítás alapján - áll a tanulmányban.

A BCG szerint 2019-ig reálértéken évente 10 milliárd forint pluszforrással számolhatna a BKV a többi között a viteldíjak emelésével. Az anyag készítői úgy látják: ha a BKV az idén nem jut pótlólagos forrásokhoz, akkor a meglévő hiteleinek megújítása is veszélybe kerül.

A tanulmányban a tarifák minden évben inflációt meghaladó mértékű emelésével, az elsőajtós felszállás kiterjesztésével, a metrók zártrendszerű kialakításával, illetve a jegyellenőrök számának emelésével és hatáskörük kibővítésével is számolnak; ennek következtében - mint írták - 2019-re évente 9,7 milliárd forintos pótlólagos forrás bevonására lenne lehetőség.

Az új rendszerben a fővárosnak vállalnia kellene a paraméterkönyv (összmenetrend) ésszerű felülvizsgálatát, az esetleges kapacitáscsökkentést, növelnie kellene az évi 10 milliárd forintos tőkepótló támogatást és a működési támogatás összegének az éves inflációval azonos indexálását.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását