MÁV: A vonalbezárás csak a kezdet?

Cáfolja azt az ellenzéki állítást a közlekedési tárca, mi szerint eldőlt volna, hogy bezárják azt az észak-magyarországi vasútvonalat, melynek közös fejlesztéséről egy hónapja állapodott meg Robert Fico szlovák, és Bajnai Gordon magyar miniszterelnök.

Mint arról beszámoltunk, Balla Mihály, nógrádi fideszes képviselő szerint miközben Bajnai Gordon és Robert Fico egy hónappal ezelőtt megállapodott abban, hogy határ menti együttműködés keretében vasúthálózat-fejlesztést hajtanak végre, a MÁV és a közlekedési minisztérium pont azt az Aszód-Ipolytarnóc vonalon húzódó Balassagyarmat-Ludányhalászi szakaszt szándékozik felszámolni, amely szóba jöhetne az említett kooperáció keretében.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) ugyanakkor arról tájékoztatta a HírExtrát, hogy a megjelent információkkal szemben az egyes vasútvonalak további sorsáról még semmiféle kormányzati döntés nem született.

A minisztérium közölte továbbá, hogy a magyar és a szlovák miniszterelnök legutóbbi találkozójukon mindössze egy kibővített együttműködési tervezet előkészítésével bízták meg a két ország külügyminisztereit.

A létrehozandó csomag, amelynek a megbízás szerint többek között a közúti és vasúti összeköttetés fejlesztéséről is szólnia kell, az általános szándékok meghatározásán túl konkrét közlekedésfejlesztési elképzelésekkel még nem gyarapodott.

A szárnyvonalbezárás nem elég

A közösségi közlekedés gondjai a KHEM álláspontja szerint jelentősen túlmutatnak a mellékvonalak kérdésén, azért úgy látják, önmagában vasúti vagy közúti forgalomszüneteltetéssel nem rendezhetők.

Úgy tudjuk, a szaktárca tervei messze meg is haladják ezt a hatósugarat. Az átalakítási elképzelések között az eszközhatékonysági javaslatok mellett az érintett cégek (MÁV, illetve Volán) működésének javítása, az ágazat finanszírozási helyzetének rendezése, illetve a tarifa- és kedvezményrendszer átalakítása is szerepel.

Információink szerint a jövő évi menetrendek kidolgozása során október végéig arról születhet döntés, hogy az egyes települések között milyen közlekedési közszolgáltatást rendel meg 2009-2010-ben a közlekedési minisztérium.

Különben a szaktárca szerint, még ha meg is szűntetnek egyes vasúti-, illetve autóbusz-járatokat (ez szinte biztosra vehető), sincs ok pánikra. Azt mondják, a várhatóan javuló költségvetési helyzetben „idővel” már a szakmailag indokolhatót meghaladó mértékű megrendelésre is lehetőség nyílhat. A KHEM ígéri: ahol van ma közösségi közlekedés, ott valamilyen formában a jövő évben is fennmarad.

360 utas hétköznap – sok vagy kevés?

A csütörtöki Népszabadság ugyanakkor arról cikkez: legkésőbb a decemberi menetrendváltásig kiderül, hol közlekedhetnek a továbbiakban is a MÁV szerelvényei és hol veszik át a közösségi közlekedést a Volán autóbuszai.

A lap úgy tudja, összesen harminchét olyan vasútvonal van, amelyre a szaktárca mint potenciális „célpontra” tekint. Információi szerint a bezárásra ítélt szakaszok között van a Balassagyarmat és Ipolytarnóc közötti is (ezen a vonalon jár a Balassagyarmat és Ludányhalászi között is közlekedő személyvonat), így a jövőben két autóbusz fogja ellátni a helyiek utaztatását.

A KHEM honlapján fellelhető utasforgalmi adatok szerint 2007-ben egy teljes hétköznapon Balassagyarmat és Ludányhalászi között durván 360-an utaztak, ugyanez a szám hétvégén nagyjából 220 főt tett ki.