Kiderült! Íme a legnagyobb tévhit a szexről

Eddig azt hittük, hogy meztelenséggel mindent el lehet adni. Csakhogy most egy friss hazai tanulmányból kiderült: ma már a szex sem tesz csodát a reklámiparban. Feleslegessé vált a meztelenkedés a reklámokban?

Emlékeznek még a kilencvenes évekbeli korai Fa reklámokra? Tusfürdő, sampon, testápoló és minden egyes reklámban elővillant egy-két formás cici. Manapság pedig már megesik, hogy egy reklámblokkban nem kevesebb, mint öt-hat gyönyörű meztelen nő zuhanyozik egymás után, a csodatusfürdők habjai pedig merészen csillognak a testükön. Vagy ugyanez férfival. Jó esetben”tisztítószert”, vagy valami hasonlót reklámoznak, de manapság már ez sem feltétel: a reklámszakemberek valamiért máig abban a hitben vannak, hogy egy kis ízléses meztelenkedéssel mindent el lehet adni. Legyen az óvszer, zacskós leves vagy éppen mobiltelefon.

Unalmassá vált az erotika?

A meztelenség a reklámokban azonban nem ösztönöz vásárlásra – állapította meg egy friss magyar tanulmány, melyet szegedi egyetemisták készítettek (mennyivel jobb ezt leírni, mint hogy "brit tudósok szerint...").

Hiába a félmeztelen izmos sportolók, az érzéki női testek, a fogyasztók többsége ugyanis nem tartja az eladás hatékony eszközének a szexualitás ábrázolását – de az emberek nagy többsége nem engedné a teljes meztelenség bemutatását – derül ki a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar hallgatóinak díjazott tanulmányából.

A csaknem 200 fős mintán végzett kutatás több tekintetben is meghökkentő eredményt hozott. A megkérdezettek nagy része ugyanis nem ért egyet a szexualitás öncélú ábrázolásával, és csak indokolt esetekben például óvszer, fehérnemű vagy parfüm reklámban használnák az erotikát.

A válaszadók többsége szerint a meztelenség sokkal inkább érzéki mivoltának köszönhetően figyelemfelkeltő, és nem azért mert tabu téma. Ugyanakkor kevesen vallották, hogy a szexualitással átitatott reklámok ösztönzőleg hatnak rájuk a különböző termékek, márkák tényleges vásárlásakor is. A reklámokban megjelenő meztelenség, tehát a legtöbb emberből kivált valamilyen ingert, de nem alkalmas eszköz a vásárlásösztönzésre.

– Hipotéziseink egy része beigazolódott, de voltak olyanok is, melyek messze nem – mondta a HírExtrának a kutatás egyik vezetője, Ádám Zsuzsa, aki társaival együtt meglepődött az eredményeken. – Az egyik alapállításunk például „A szexszel mindent el lehet adni” angol közmondásra épült, s ennek például pont az ellenkezője igazolódott be –folytatta portálunknak adott villámelemzését a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi karának hallgatója.

Megcsömörlöttünk a meztelenségtől...

Néhány szó a tanulmányról
Cím: A reklámokban megjelenő meztelenség és szexualitás fogyasztói megítélése
A tanulmányt készítették: Ádám Zsuzsa - Csovcsics Andrea - Kóródi Katalin. Konzulens: Dr. Hetesi Erzsébet. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Az eredmények alapján egyébként az is elmondható, hogy a fiatalabb generáció és a férfiak nyitottabbak az erotikával fűszerezett hirdetésekre, illetve hogy az emberek nagy része nem engedné teljesen leplezetlen testek bemutatását. Mindkét nem a természetes és vékony modelleket látja szívesen, míg a többség szerint az időseket még fürdőruhában sem illő megmutatni. További érdekesség, hogy a fürdőruhás és fehérneműs megjelenítést inkább a férfiak, míg a meztelen felsőtest látványát inkább a nők fogadják el nagyobb arányban.

Ádám Zsuzsától azonban azt is megtudtuk, hogy tíz évvel ezelőtt ugyanennek a kutatásnak egészen más lett volna az eredménye.

– Sokkal konzervatívabb válaszokat kaptunk volna, bár most is azt hittük, hogy tabutémának számít a szexualitás ebben a vonatkozásban, de kiderült, hogy nem. Szerintem roppant érdekes lenne ugyanezt a témát néhány év múlva ismét kutatni, mert szerintünk ahogy telik az idő még szabadabb lesz az emberek felfogása, vagy éppen ellenkezőleg: a dömping miatt elveszítik az emberek az érdeklődésüket, és nem fogja érdekelni őket a szabadság annyira – tette még hozzá a felmérés társkészítője.

A legnagyobb kérdés természetesen – melyet valamilyen szinten a tanulmány is nyitva hagyott –, hogy mivel magyarázhatóak ezek a megdöbbentő eredmények. Részesei lennénk egy sokadik, elég erős szexuális forradalomnak? Vagy szimplán csak annyira elterjedt a szexualitás gátlástalan ábrázolása a mindennapi életben, hogy nem hatja már meg az embereket? Hiszen manapság egyre többen beszélnek egyre szabadabban a témáról.

Ennyit a szexről?


De akkor mitévők legyenek a világ reklámszakemberei, ha már az erotika is feleslegessé vált? Ádám Zsuzsa szerint például a szexet lehet keverni egy kis humorral, ugyanis abból a legtöbbször érdekes dolog sül ki. Viszont összességében mindenképpen vissza kellene egy kicsit fogni a gyeplőt, mert egyre öncélúvá válnak a szexuális ábrázolások, egyre több az olyan eset, amikor semmi köze a témának a termékhez.

Senki nem mondta, hogy könnyű manapság reklámszakembernek lenni…