Miért nem kellenek az Alstom metrókocsijai?

Több tízmilliárdot bukhat az állam az Alstom metrókocsik mizériája miatt. Az uniós támogatás is veszélybe került, miközben még mindig nem tiszta, miért nem jók nekünk a francia cég szerelvényei.

Ha nem Alstom, akkor...
Hét másik cég is szerette volna annak idején megkaparintani a végül a francia Alstom győzelmével zárult tendert. A szintén francia Bombardier, az olasz Ansaldobreda, a spanyol CAF, a kínai CSR, az orosz Metrovagonmash, a dél-koreai Rotem és a német Siemens is hiába pályázott akkor. Lehet, hogy kapnak egy újabb lehetőséget?
Nemet mondtak az Alstomnak. Megint. A Nemzeti Közlekedési Hatóság másodszor, immár jogerősen is elutasította a francia Alstom cég fellebbezését a kettes metró szerelvényeinek nem megfelelő típusengedélye miatt.

Mint ismeretes, a francia céggel 2006. május 30-án köttetett meg az a szerződés, mely a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására vonatkozott. A megállapodás szerint az Alstom huszonkét szerelvény elkészítését vállalta a 2-es vonalra 150 millió euróért, valamint tizenöt, majd később hét teljesen automata szerelvényt a 4-es vonalra nem kevesebb mint 114 millió euróért.

Csak nekünk nem jó az Alstom?

Az Alstom öt kontinens ötven városában van jelen fejlesztéseivel a föld alatt: világszerte több mint háromezer metrókocsijuk szállít utasokat. Az 1928-ban alapított francia cég ráadásul már szerzett  tapasztalatot régebbi, orosz típusú metrókra tervezett kocsik előállításában.

Varsóban ugyanis szintén orosz módra kivitelezett, majd természetesen új irányelveket szem előtt tartásával felújított metróvonalon futnak az Alstom kocsijai. A lengyeleknél korábban szintén orosz gyártmányú szerelvények közlekedtek, hasonlóan a budapesti metróhoz.

Nálunk akkor miért nem futnak majd Alstom-kocsik, sem a kettes, sem a négyes metró alagútjaiban?

A fék miatt húzták be a féket

Mert a "jogszabálytól eltérő fékrendszer egyenértékű biztonsági szintjének igazolása és dokumentálása megfelelően nem történt meg" - legalábbis ez áll a Nemzeti Közlekedési Hatóság hivatalos állásfoglalásában.

A helyzet nem bonyolult. Az Alstom a hivatalos álláspont szerint rossz kocsikat akar a nyakunkba sózni. Az Alstom szerint azonban tökéletes, Európa-szerte bevált szerelvényeket hoznának. Több tíz milliárdról van szó, miközben előfordulhat az egészen elképesztő eshetőség: előbb lesz kész a négyes metró, mint a szerelvényei.

Vitézy: érthetetlen pazarlás

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője a HírExtrának elmondta, a legfontosabb kérdés az lesz a későbbiekben: a magyar állam le tudja-e zárni 2015-ig a négyes metró projektjét.

"De legalábbis el kell hitetni az Unióval, hogy képesek leszünk rá. Ha ugyanis nem tudjuk meggyőzni az EU-t, akkor bukjuk a teljes, 181 milliárdos uniós támogatást" - vázolta a helyzetet portálunknak Vitézy, aki azt is elárulta, szerinte a négyes metróba álmodott automata szerelvényekre nincs szükség, sőt érthetetlen pazarlást jelentenének az így is szűkösre szabott metróépítési költségvetésben.

Az Alstomot tehát el kell hallgattatni, akár jogi, akár valamilyen más úton? Ki kell írni egy új tendert, majd az új győztessel tudatosítani kell: nem hibázhat?

Perelnek vagy sem?

A mostani jogerős döntés persze még nem feltétlenül jelenti a történet végét. A francia cég mindenesetre most kivár. Nem tudják, érdemes lenne-e tovább harcolni egy olyan projektért, amit már nem akar senki a megrendelő magyar fél részéről.

Az Alstom egyébként korábban a magyar jogszabályok alóli mentességet is szerette volna elérni. A helyzetet pedig csak még bonyolultabbá teszi, hogy a franciák már megkaptak 30 milliárd forintnyi előleget a metrókocsik gyártásának költségéből.

Nem mellesleg a hírek szerint a kettes vonalra szánt 22 darab szerelvény mindegyikét legyártották - valószínűleg nem állnak el egykönnyen a pertől. Még akkor sem, ha Tarlós István, Budapest új főpolgármestere kijelentette: nem háborúzni, hanem megyegyezni akarnak az Alstommal.